کناره‌گیری مقام بلندپایه کنگره به‌دلیل حمایت دموکرات‌ها از بایدن در انتخابات

دین فیلیپس، نماینده مینه‌سوتا و رئیس کمیته سیاست و ارتباطات دموکراتیک مجلس نمایندگان، اعلام کرد به دلیل حمایت حزب خود از کاندیداتوری جو بایدن برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ از مقام خود در حزب کناره‌گیری می‌کند.

به گزارش «سی‌ان‌ان»، فیلیپس در بیانیه روز یکشنبه خود گفت: «باورهای من درباره کارزار انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ با باورهای اکثر هم‌حزبی‌هایم متفاوت است، لذا احساس کردم الان زمان مناسبی است تا از رهبری کناره بگیرم.»

فیلیپس که یک دموکرات میانه‌رو است، طی چندین ماه اخیر گفته است که به نظر وی بایدن نباید دومرتبه خودش را کاندید کند. او که ظاهرا خودش نیز به ریاست جمهوری نظر دارد، در ماه آگوست به سی‌ان‌ان گفته بود «افراد موجه، آماده و صالح با شخصیت‌های عالی» وجود دارند که می‌توانند بایدن را در مرحله مقدماتی به چالش بکشند.

کناره‌گیری فیلیپس از مقام خود در رهبری حزب دموکرات در زمانی صورت می‌گیرد که گمانه‌زنی‌ها درباره سن و سال رئیس‌جمهوری آمریکا افزایش یافته است. بایدن با ۸۰ سال سن کهنسال‌ترین رئیس‌جمهوری تاریخ آمریکا است، و در صورت انتخاب مجدد، در هنگام پایان دوره دوم خود ۸۶ سال خواهد داشت.

نظرسنجی سی‌ان‌ان در اواخر ماه اوت نشان داد که تقریباً سه‌چهارم آمریکایی‌ها به طور جدی نگران این هستند که سن و سال بایدن ممکن است بر صلاحیت جسمی و روانی وی تأثیر منفی بگذارد و توانایی وی در رهبری کشور برای یک دوره کامل دیگر را زیر سوال ببرد.

با این وجود، بایدن نگرانی‌ها درباره سن و سال خود را بارها رد کرده است. به گفته سی‌ان‌ان، بایدن گفته است: «رأی‌دهندگان آمریكایی می‌خواهند کارزار انتخاباتی را ببینند. آنها می‌خواهند قضاوت كنند كه آیا من توانایی انجام این کار را دارم یا نه. من به آنهایی که می‌خواهند مرا کاملا وارسی کنند احترام می‌گذارم.»

برگفته ای از سایت العربیه فارسی، ۲ اکتبر ۲۰۲۳