«منع» برخی از رسانه‌ها از پیگیری و انتشار گزارش در مورد آرمیتا گراوند

رادیوفردا روز پنج‌شنبه، ۱۳ مهرماه، از طریق منابع خود مطلع شد که چند رسانه غیردولتی در ایران از پیگیری وضعیت آرمیتا گراوند که در کُما به سر می‌برد و انتشار گزارش درباره او «منع» شده‌اند.

چند روز پس از آن که تلاش خبرنگار شرق برای تهیه گزارش در مورد آرمیتا گراوند در بیمارستان و گفت‌وگو با خانواده او به بازداشت چندساعته‌اش منجر شد، اکنون چند منبع مستقل به رادیوفردا گفته‌اند که دست‌کم چند روزنامه به طور «مستقیم» از پیگیری و انتشار گزارش درباره این نوجوان منع شده‌اند.

این در حالی است که شباهت آن چه برای آرمیتا گراوند رخ داده با اتفاقی که در بازداشت گشت ارشاد برای مهسا ژینا امینی افتاد و به مرگ او منجر شد به پرسش‌های بسیار دامن زده است، به‌ویژه آن که این رخداد جدید کمتر از یک ماه پس از سالگرد مهسا پیش آمده است.

آرمیتا گراوند، دانش‌آموز ۱۶ ساله و ساکن تهران، روز ۹ مهرماه پس از بیهوشی در واگن مترو به بیمارستان منتقل شد. سه روز بعد، چهارشنبه، ۱۲ مهرماه، رادیوفردا از طریق منابعی مطلع شد که او به دلیل «خون‌ریزی مغزی و خون‌ریزی در جمجمه» دچار افت فشار و بیهوشی شده و به همین دلیل در کُما به سر می‌برد.

بر اساس ویدئوهایی که از دوربین‌های مداربسته تاکنون منتشر شده، آرمیتا به‌هنگام ورود به ایستگاه مترو حجاب اجباری مورد نظر حکومت را بر سر نداشت.

هنوز اطلاع‌رسانی شفافی درباره وقوع این حادثه از سوی مسئولان و رسانه‌های دولتی نشده است؛ تنها مسعود درستی، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری از متروی تهران، اعلام کرده که فیلم‌های مداربسته ادعای درگیری عوامل مترو با این دختر را رد می‌کند و «هیچ‌گونه درگیری لفظی و فیزیکی بین مسافران با آن‌ها یا عوامل مترو در دوربین‌ها ثبت نشده است».

در حالی که این مقام و رسانه‌های حکومتی از جمله فارس و تسنیم ادعا دارند که فیلم‌های موجود، درگیری بین این دانش‌آموز و مأموران مترو بر سر حجاب را رد می‌کند، بسیاری از جمله در رسانه‌های خارج از کشور و در شبکه‌های اجتماعی خواستار انتشار ویدئویی از داخل واگن مترو در لحظه وقوع احتمالی حادثه شده‌اند.

یک منبع رادیوفردا پیشتر به نقل از شاهدان عینی که با آرمیتا به بیمارستان رفته بودند، گفته بود که هنگام ورود سه دختر دانش‌آموز به ایستگاه مترو، چند مأمور به آن‌ها که حجاب اجباری بر سر نداشتند تذکر دادند و پس از درگیری لفظی، یکی از مأموران آرمیتا را «هُل» داد.

این نکته‌ای است که خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه، در خبری سعی کرده آن را توجیه کند؛‌ تسنیم به نقل از کسی که «فاطمه، دوست صمیمی» آرمیتا می‌نامد، نوشت: «آرمیتا در کمتر از یک ثانیه و به‌ناگاه با پشت به زمین افتاد و سرش به زمین برخورد کرد.»

محمود امیری مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران، مستقر در نروژ، در توئیتی به خبر تسنیم پاسخ داده و به نقل از یک متخصص پزشکی قانونی احتمال وقوع چنین رخدادی را اساساً رد کرده است.

همزمان رسانه‌های حکومتی در حالی هر روز منبعی جدید، همچون «دوست صمیمی» او و زنی جوان که از «بستگان» خانواده گراوند معرفی شده، برای اخبار مربوط به آرمیتا ارائه می‌کنند، که هنوز رسانه‌های غیردولتی به این منابع دسترسی نداشته‌، و اگر هم داشته‌اند، به گفته منابع رادیو فردا از استناد به آنها منع شده‌اند.

در همین حال واکنش به اخبار مربوط به آرمیتا گراوند در داخل و خارج از کشور هم‌چنان ادامه دارد.

از جمله ملانی جولی، وزیر خارجه کانادا،‌ هم روز پنج‌شنبه به جمع دیگر مقامات دولت‌های خارجی پیوست که در چند روز گذشته به خبر بیهوشی آرمیتا واکنش نشان داده و خواستار شفافیت در اطلاع‌رسانی شده‌اند.

خانم جولی چهارشنبه شب، ۱۲ مهرماه، در توئیتی نوشت: «آن چه بر سر آرمیتا گراوند آمده نباید وضع ثابت برای زنان ایران باشد.»

پیش از او، حامد اسماعیلیون و رضا پهلوی، از چهره‌های شاخص اپوزیسیون ایران، وزیر خارجه آلمان، و دست‌کم دو نماینده پارلمان اروپا به خبر کُمای آرمیتا گراوند واکنش نشان داده و خواستار شفافیت از طرف جمهوری اسلامی و اقدام سازمان‌های بین‌المللی شده‌اند.

مرگ مهسا ژینا امینی، ۲۲ ساله اهل سقز، در پایان شهریورماه سال گذشته در بازداشت گشت ارشاد به اعتراضاتی گسترده و بی‌سابقه در ایران دامن زد و تمام جهان را به موضوع حقوق و آزادی‌های زنان ایرانی حساس کرد.

واکنش حکومت به اطلاع‌رسانی درباره مرگ مهسا ژینا امینی سانسور و زندان بود: نیلوفر حامدی، خبرنگار روزنامه شرق که برای اطلاع‌رسانی درباره وضعیت مهسا امینی در زمان بستری شدن به بیمارستان کسری تهران رفته بود، بعد از گذشت بیش از یک سال همچنان در زندان است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۵ اکتبر ۲۰۲۳