«نقش تهران» در تأمین نیازهای آموزشی و تسلیحاتی حماس

روزنامه آمریکایی «واشینگتن‌پست» به‌نقل از «منابع رسمی» آمریکا گزارش داده است که حملۀ اخیر حماس به اسرائیل در میانه سال ۲۰۲۲،‌ تقریباً یک سال پیش، طراحی شده بود و جمهوری اسلامی ایران با آموزش نیروهای حماس در خاک لبنان و تأمین تسلیحات به آن کمک کرده است.

در این گزارش که روز دوشنبه ۱۷ مهر منتشر شده، مقامات آمریکایی می‌گویند حملۀ حماس علیه اسرائیل تمامی «نشانه‌های حمایت ایران» را دارد و تهران به غیر از آموزش نظامی،‌ پشتیبانی لجستیک و تسلیحاتی آن به ارزش میلیون‌ها دلار را هم بر عهده داشته است.

مارک پولیمروپولوس، یک مأمور پیشین سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا، سی‌آی‌ای، گفته برای مثال «بدون شک استفاده نیروهای حماس از پاراگلایدر که روز شنبه با آن از آسمان وارد اسرائیل شدند، مستلزم آموزش شبه‌نظامیان در خارج از غزه بوده است».

سایر منابع اطلاعاتی آمریکایی به این روزنامه گفتند برخی از نیروهای حماس در اردوگاه‌های پناهندگان در خاک لبنان آموزش دیده‌اند و روشن است که تعلیمات نظامی دست‌کم برخی از نیرو‌های حماس «برای عملیات پیشرفته رزمی بوده است».

به ادعای این منابع آموزش این نیروها در اردوگاه‌هایی بوده که حزب‌الله و سپاه پاسداران ایران در آن مستقر هستند.

واشینگتن پست منابع خود را «مقامات کنونی و پیشین اطلاعاتی آمریکا» در خاورمیانه معرفی کرد.

روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال هم روز یکشنبه در گزارشی ایران را طراح حملات حماس دانسته و ادعا کرده بود که تهران در ارائه کمک به حماس جهت تحقق این عملیات مشارکت فعال داشته است.

سرهنگ دانیل هگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، اما روز دوشنبه گفت کشورش نمی‌تواند با قطعیت بگوید که ایران در این عملیات مشارکت داشته است. کاخ سفید هم در همان روز با استناد به صحبت‌های سخنگوی ارتش اسرائیل، گفت که آمریکا و اسرائیل گزارش‌ وال استریت جورنال را تأیید نمی‌کنند.

از سوی دیگر اما جاناتان فاینر، معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید در گفت‌وگو با شبکه سی‌بی‌اس گفت «بدون شک ایران شریک این حملات است، ایران چند دهه حامی عمده حماس بوده، به آن‌ها اسلحه داده، آموزش داده، از آنان حمایت مالی کرده، و بنابراین در مورد این‌که ایران همدست حماس است، شکی نیست. ما در خصوص نقش ایران کاملاً صریح هستیم».

در یکی از فیلم‌های کوتاهی که از ساعات اولیه حمله حماس به جنوب اسرائیل منتشر شده، صدایی شنیده می‌شود که توجه گروهی را به خود جلب کرده. در این فیلم،‌ زمانی که نیروهای حماس در حال انتقال یک دختر اسرائیلی اسیر به یک خودرو هستند، صدای فردی شنیده می‌شود که به فارسی چند بار به کسی می‌گوید: زنگ بزن، زنگ بزن».

لهجۀ فردی که عبارت «زنگ بزن» را به فارسی می‌گوید، این ذهنیت را القا می‌کند که او با یک فرد فارسی‌زبان و چه بسا ایرانی صحبت می‌کند. این مکالمه در حالی در جریان است که نیروهای حماس هنوز در خاک اسرائیل هستند و به زور دختر اسیرشده را به درون خودرو منتقل می‌کنند.

هر چند این کلیپ توجه افکار عمومی اسرائیل را جلب کرده اما مقام‌های اسرائیلی در این مورد اظهار نظر نکرده اند.

یک مقام اطلاعاتی غربی در مورد نقش احتمالی ایران در جنگ جاری به واشینگتن پست گفت «وقتی به کسی کار با سلاح را آموزش می‌دهید، انتظار دارید در نهایت از آن استفاده کند».

منابع مورد استناد واشینگتن پست استدلال کرده اند که «به احتمال زیاد برای حماس انجام حمله‌ای در چنین ابعادی بدون کمک خارجی «بسیار دشوار می‌بود»؛ هر چند هنوز مستندات قطعی در مورد نقش ایران یا هماهنگی این عملیات از سوی تهران در دست نیست».

رسانه‌های ایران، حزب‌الله، حماس و جهاد اسلامی فلسطین در دوره اخیر گزارش‌های فزاینده‌ای در خصوص دیدارهای پیاپی سران این سازمان‌های متحد ایران با حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله در لبنان منتشر کرده بودند.

در ماه‌های اخیر سران حماس و جهاد اسلامی فلسطین سفرهایی به تهران انجام داده و با استقبال سران جمهوری اسلامی ایران روبرو شده بودند.

بر اساس ارزیابی واشینگتن پست آموزش نیروهای حماس به دست «افسران ارشد» انجام شده و افرادی که آموزش دیده‌اند، خود به مربیانی برای سایر شبه‌نظامیان در داخل باریکه غزه تبدیل شده‌اند.

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس سال گذشته اذعان کرد که سازمان او ۷۰ میلیون دلار از ایران کمک نظامی دریافت کرده است.

وزارت خارجه آمریکا در گزارش سالانه خود در سال ۲۰۲۰ میلادی نوشت ایران سالانه حدود یکصد میلیون دلار به گروه‌های حماس، جهاد اسلامی فلسطین و جبهه مردمی آزادی فلسطین- فرماندهی کل پول می‌دهد.

گزارش واشینگتن پست در حالی منتشر شده که پیشتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد گزارش وال استریت جورنال را رد کرده بود.

با این حال، جمهوری اسلامی از روز شنبه و به‌دنبال آغاز درگیری‌های حماس و اسرائیل، «جشن پیروزی مقاومت بر صهیونیست‌ها» را در تهران و دیگر شهرهای ایران برگزار کرده و همزمان شمار زیادی از مقامات کنونی و پیشین تهران در ستایش عملیات حماس سخن گفته‌اند.

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران، روز یکشنبه ۱۶مهر پس از گفت‌وگوهای تلفنی جداگانه با اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس و زیاد نخاله، دبیرکل سازمان جهاد اسلامی فلسطین، با انتشار پیامی از «دولت‌های مسلمان» خواست «در پشتیبانی از ملت فلسطین وارد عمل شوند».

محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران هم روز یکشنبه از حملات حماس به اسرائیل حمایت کرد و در پیامی نوشت: «طوفان الاقصی؛ کابوس فروپاشی رژیم صهیونیستی را به یقین تبدیل کرد».

او در پیام خود حملۀ حماس را «پیروزی غرورآفرین مبارزان و مجاهدین فلسطین» نامیده بود.

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۱۲ اکتبر ۲۰۲۳