پنتاگون: ارتش آمریکا دو تاسیسات مرتبط با سپاه پاسداران را در شرق سوریه هدف قرار داد

سازمان ملل متحد از احتمال ورود ۸ کامیون دیگر به غزه خبر داد.

به گفته لین هیستینگز،‌ هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل برای اراضی اشغالی فلسطینی،‌ طی روزهای اخیر ۷۴ کامیون حامل آب،‌ غذا و دارو از مرز رفح وارد غزه شده بودند و انتظار می‌رود امروز جمعه هم،‌ هشت کامیون دیگر با عبور از گذرگاه، وارد غزه شوند.

مقام‌های سازمان ملل متحد بارها تأکید کرده‌اند که برای پاسخگویی به نیازهای اولیه غیرنظامیان غزه،‌ باید روزانه دست‌کم یکصد کامیون وارد غزه شوند.

اعلام موضع تازه حماس درباره سرنوشت گروگان‌های اسرائیلی
حماس می‌گوید تا برقراری آتش‌بس، گروگان‌ها را آزاد نخواهد کرد.

این موضوع را هیئت حماس که در مسکو به سر می‌برد اعلام و تأکید کرد که این گروه به تعدادی از گروگان‌هایی که در دست گروه‌ها یا افراد دیگر هستند،‌ دسترسی ندارد.

سخنگوی ارتش اسرائیل شمار ربوده‌شدگانی را که مستندات قطعی در مورد انتقال آن‌ها به غزه وجود دارد، ۲۲۴ تن اعلام کرده، اما از سرنوشت حدود ۲۰۰ نفر دیگر هم اطلاعی در دست نیست. شماری از ناپدیدشدگان سربازان اسرائیلی هستند که در یک مقر نظامی نزدیک به مرز غزه مستقر بودند.

آمار تازه تلفات غیرنظامی فلسطینیان
وزرات بهداشت تشکیلات فلسطینی در غزه می‌گوید در ۲۴ ساعت گذشته ۴۸۱ فلسطینی دیگر بر اثر حملات راکتی اسرائیل کشته شده اند. بر این اساس،‌ مجموع قربانیان غیرنظامی فلسطینی از آغاز جنگ،‌ سه هفته پیش، به ۷۰۲۸ تن رسیده که به گفته مقام‌های حماس، ۶۶ درصدشان، زن و کودک بوده‌اند.

پیشتر مقام‌های اسرائیلی، حماس را به «دروغگویی و بزرگنمایی» آمار قربانیان غیرنظامی متهم کرده بودند.

در واکنش،‌ وزارت بهداشت تشکیلات فلسطینی،‌ فهرستی مفصل شامل اسامی بیش از ۶۰۰۰ قربانی را منتشر کرد.

مروری بر تازه‌ترین تحولات
ارتش اسرائیل می‌گوید با پشتیبانی هوایی،‌ یک عملیات زمینی و زرهی دیگر را در نواحی مرکزی نوار غزه، با تمرکز بر شجاعیه انجام داده است. بر اساس این گزارش،‌ نیروهای اسرائیلی پس از پایان عملیات نوار غزه را ترک کرده‌اند.

پیشتر اسرائیل از کشتن یکی از سران نظامی حماس، «که در برنامه‌ریزی حمله ۱۵ مهرماه دست داشته» خبر داده بود.

رهبران اتحادیه اروپا خواستار دسترسی فوری، مداوم و امن نیروهای امدادی به نوار غزه،‌ با هدف انتقال کمک‌های بشردوستانه شدند.

در همین حال ۲۶۰ وکیل بریتانیایی هم از دولت این کشور خواستند از نفوذ خود برای برقراری آتش‌بس بین اسرائیل و حماس استفاده کرده و فروش سلاح به اسرائیل را هم متوقف کند.

وزارت بهداشت تشکیلات فلسطینی در واکنش به تشکیک جو بایدن و مقام‌های اسرائیلی درباره صحت آمار قربانیان غیرنظامی حملات اسرائیل، فهرستی از اسامی نزدیک به ۷۰۰۰ نفر را منتشر کرد. در این سند تأکید شده که بدلیل شناسایی نشدن تعدادی از قربانیان،‌ عمدتا کودک،‌ اسامی آنها ذکر نشده است.

آژانس کمک به آوارگان فلسطینی، وابسته به سازمان ملل متحد،‌ با تاکید بر اینکه مراکز این آژانس، هم‌اکنون میزبان آوارگانی سه برابر بیشتر از تعداد برنامه‌ریزی شده هستند، درباره ناکافی‌بودن کمک‌های بشردوستانه‌ای که وارد غزه می‌شوند،‌ هشدار داد.

روزنامه معاریو با چاپ نتایج یک نظرسنجی تازه، از مخالفت نزدیک به نیمی از اسرائیلی‌ها با انجام عملیات زمینی گسترده و اشغال غزه خبر داد. این در حالی‌است که در نظرسنجی مشابهی که هشت روز پیش انجام شده بود،‌ نزدیک به دو‌‌ سوم شرکت‌کنندگان،‌ موافق چنین عملیاتی بودند.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد تا ساعاتی دیگر درباره برقراری یک آتش‌بس فوری در غزه،‌ رأی گیری می‌کند. پیش‌نویس قطعنامه، خواستار رعایت قوانین بین‌المللی حقوق بشری و تسهیل دسترسی نامحدود کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان غزه شده است.

در تحولی دیگر آمریکا در شب منتهی به جمعه مواضع نظامی مرتبط با سپاه پاسداران در سوریه را هدف قرار داد. پنتاگون تأکید کرده که این اقدام، ارتباطی با جنگ اسرائیل و حماس نداشته و تنها، «پیامی روشن» برای ایران بوده تا جلوی اقدامات خصمانه شبه‌نظامیان اقماری‌اش را بگیرد. پنتاگون پیشتر تأیید کرده بود که ۲۱ تن از نیروهایش در حملات اخیر شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران به پایگاه‌های آمریکایی، به طور سطحی زخمی شده بودند،‌اما همگی به سر کار بازگشته‌اند.

هشدار وکلای بریتانیایی به دولت درباره نقض گسترده حقوق بشر در غزه
۲۶۰ وکیل بریتانیایی با انتشار نامه سرگشاده‌ای خطاب به ریشی سوناک نخست‌وزیر، جیمز کلورلی وزیر خارجه و گرنت شپس وزیر دفاع بریتانیا،‌ خواستار اقدام فوری دولت در قبال «نقض گسترده حقوق بشر و قوانین بین‌المللی» در نوار غزه شدند.

این وکلا خواستار اقدام سریع دولت در زمینه اجرای تعهدات بین‌المللی و قانونی‌اش شده و از دولت خواستند «از نفوذش برای برقراری یک آتش‌بس و تسهیل ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه» استفاده کند.

نویسندگان نامه همچنین از دولت بریتانیا خواستند فروش تسلیحات به اسرائیل را،‌ بدلیل احتمال استفاده از آنها در نقض جدی قوانین حقوق بشری، متوقف کند.

تصویر ماهواره‌ای از تخریب گسترده شهر بیت هانون در حملات هوایی اسرائیل
پیشتر رهبران اتحادیه اروپا هم خواستار «دسترسی سریع،‌ مداوم، امن و بدون اختلال به غزه برای انتقال کمک‌های بشردوستانه به نیازمندان» شدند.

کاهش «جدی» حمایت اسرائیلی‌ها از آغاز عملیات گسترده زمینی، بر اساس یک نظرسنجی
نزدیک به نیمی از اسرائیلی‌ها می‌گویند ترجیح می‌دهند ارتش فعلا برای حمله زمینی گسترده به نوار غزه دست نگه دارد.

بر اساس نظرسنجی جدید منتشرشده در روزنامه معاریو، تنها ۲۹ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی، موافق شروع سریع یک عملیات زمینی گسترده در نوار غزه هستند. این در حالی‌است که ۴۹ درصد معتقدند بهتر است ارتش در این زمینه عجله نکند و ۲۲ درصد هم مردد هستند.

روزنامه معاریو نوشته که نتایج این نظرسنجی،‌ با نتایج نظرسنجی مشابهی که هشت روز پیش در ۱۹ اکتبر منتشر شده بود،‌ فاصله زیادی دارد. در آن زمان، ۶۵ درصد شرکت‌کنندگان موافق آغاز عملیات گسترده زمینی بودند.

تکرار عملیات محدود زرهی اسرائیل در غزه
ارتش اسرائیل می‌گوید طی ۲۴ ساعت اخیر، حملات هدفمند دیگری را در نوار غزه به اجرا گذاشته و چندین موضع مرتبط با حماس را هدف قرار داده است.

بر اساس این گزارش، نیروهای زمینی ارتش اسرائیل با پشتیبانی جنگنده‌ها و پهپادها یک عملیات هدفمند و محدود دیگر را در نواحی مرکزی نوار غزه اجرا کرده‌اند. در این عملیات، هواپیماها و توپخانه اسرائیل، بخصوص منطقه شجاعیه را هدف قرار دادند.

به گفته ارتش اسرائیل،‌ در این عملیات چندین سکوی پرتاب موشک‌های ضد تانک، مقرهای فرماندهی و مراکز کنترل عملیات حماس نابود شده‌اند.

این بیانیه می‌گوید در پایان عملیات،‌ نیروهای اسرائیلی بدون هیچ آسیب و جراحتی نوار غزه را ترک کرده اند.

پنتتاگون می‌گوید حملاتش در سوریه با جنگ حماس و اسرائیل ارتباطی ندارد
آمریکا می‌گوید پیش از حمله به تأسیسات مرتبط با سپاه پاسداران در سوریه،‌ نه با اسرائیل هماهنگی کرده و نه حتی این کشور را از پیش مطلع کرده بوده است.

مقام‌های وزارت دفاع آمریکا در جمع خبرنگاران تأکید کردند که این حملات،‌ هیچ ارتباطی با درگیری اسرائیل و حماس نداشته است.

کمی پیشتر هم لوید آستین وزیر دفاع آمریکا در بیانیه‌ای تصریح کرده بود که این حملات، «موردی و مجزا» بوده‌اند و نشانی از «تغییر رویکرد ایالات متحده» در قبال درگیری‌های جاری نیستند.

مقام‌های پنتاگون همزمان این حملات را پیامی روشن برای ایران توصیف کردند و گفتند:‌ «از ایران می‌خواهیم که شبه‌نظامیان اقماری‌اش را وادار کند که آرام بگیرند.»

پنتاگون: ارتش آمریکا دو تاسیسات مرتبط با سپاه را در شرق سوریه هدف قرار داد
وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، اعلام کرد، ارتش ایالات متحده بامداد جمعه پنجم آبان به تلافی حملات پهپادی و راکتی به نیروهای این کشور در خاورمیانه، دو تاسیسات مرتبط با سپاه پاسداران را در شرق سوریه هدف قرار داده است.

وزیر دفاع آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «حملات دقیق انجام شده٬ اقدامی در راستای دفاع از خود و پاسخی به یک رشته حملات مداوم و عمدتاً ناموفق گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت ایران علیه پرسنل آمریکایی در عراق و سوریه است که از ۱۷ اکتبر آغاز شد.»

لوید آستین تصریح کرد که این حملات به دستور جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، انجام شد تا مشخص کند که ایالات متحده حملات به نیروها و تاسیسات خود را تحمل نمی‌کند و از پرسنل و منافع خود دفاع خواهد کرد.

وزیر دفاع آمریکا تصریح کرد که این عملیات جدا و متمایز از جنگ اسرائیل علیه حماس است.

لوید آستین تاکید کرد، آمریکا به دنبال درگیری گسترده‌تر نیست، اما اگر گروه‌های نیابتی ایران به حملات خود ادامه دهند، ایالات متحده در انجام اقدامات مضاعف برای محافظت از نیروهای خود تردیدی نخواهد داشت.

از هنگام حمله حماس به اسرائیل در روز ۱۵ مهر و آغاز عملیات نظامی اسرائیل علیه گروه‌های فلسطینی در غزه، تاکنون نیروهای آمریکایی مستقر در عراق و سوریه بارها هدف حملات پهپادی و راکتی گروه‌های شبه نظامی قرار گرفته‌اند.

جو بایدن روز گذشته هشدار داد که اگر ایران یا گروه‌های نیابتی آن به حملات علیه نیروهای آمریکایی مستقر در خاورمیانه ادامه دهند، واشینگتن واکنش نشان خواهد داد.

سخنگوی پنتاگون روز پنجشنبه گفت، در دو هفته اخیر نیروهای آمریکایی و ائتلاف بین‌المللی در عراق حداقل ۱۲ بار و در سوریه چهار بار مورد حمله قرار گرفته‌اند.

طبق این گزارش، در دو حمله جداگانه در اوایل هفته گذشته به پایگاه عین الاسد در عراق و تنف در سوریه ۲۱ نفر از پرسنل آمریکایی مجروح شدند.

اصابت یک موشک به ساختمانی در شهر طابا در مصر «شش زخمی برجای گذاشت»
گزارش‌ها حاکی است که براثر اصابت یک موشک به شهر طابا در مرز مصر با اسرائیل٬ شش نفر زخمی شدند.

به گزارش القاهره نیوز مصر، این موشک در نزدیکی یک مرکز درمانی در شهر تفریحی تابا در دریای سرخ مصر در مجاورت مرز اسرائیل سقوط کرد.

ارتش اسرائیل نیز اعلام کرد که از حادثه امنیتی در مجاورت مرز خود در مصر آگاه است.

هنوز مشخص نشده که این موشک از کجا شلیک شده است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۷ اکتبر ۲۰۲۳