اتحادیه اروپا ۱۴۰ میلیون یورو از کمک‌های مالی مسدودشده خود برای افغانستان را آزاد کرد

فریدون آزند
اتحادیه اروپا گفت هدف از این حمایت مالی، ارائه کمک‌های اساسی به مردم افغانستان در پی چالش‌های نگران‌کننده‌ای است که مردم در این کشور با آن‌ها مواجه‌اند. این بیانیه خبری می‌گوید اتحادیه اروپا این بودجه را به حمایت از پروژه‌های جدید مانند پشتیبانی از یک محیط آموزشی مساعد برای پسران و دختران، بهبود و ایجاد انگیزه و همچنین دسترسی به مدرسه از طریق کمک‌های غذایی و بخش‌های بهداشتی اختصاص خواهد داد.

در ادامه این بیانیه آمده است که این بودجه به تقویت خدمات اولیه بهداشتی، مبارزه با بیماری‌های عفونی، تهیه آب آشامیدنی سالم، بهبود تغذیه در میان کودکان و افزایش امنیت غذایی و انعطاف‌پذیری خانواده کمک خواهد کرد. همچنین روی زنجیره‌های ارزش کشاورزی پایدار، انعطاف‌پذیری آب و هوا و کمک به بازگشت و ادغام مجدد پناهجویان افغان که از کشورهای همسایه باز می‌گردند، نیز کار خواهد شد. اما تاکید اساسی اتحادیه اروپا برای آزادسازی این پول، روی توانمندسازی اقتصادی زنان از طریق توسعه مهارت‌ها، دسترسی به منابع مالی، ایجاد فرصت‌های بازار، انعطاف‌پذیری اقتصادی و حمایت از شرکت‌های کوچک تحت رهبری زنان متمرکز است.

اتحادیه اروپا در اواخر اوت سال ۲۰۲۱ تعهد کرد که حدود یک میلیارد یورو به مردم افغانستان کمک کند. از آن زمان تاکنون، این اتحادیه توانسته است ۹۸۰ میلیون یورو از این مقدار را تامین کند که ۵۰۰ میلیون یوروی آن در عرصه تامین نیازهای اساسی و معیشت هزینه می‌شود و ۴۸۰ میلیون یوروی دیگر نیز به کمک‌های بشردوستانه اتحادیه اروپا اختصاص یافته است.

اتحادیه اروپا پس از ایالات متحده آمریکا، دومین کمک‌کننده اصلی به افغانستان پس از سلطه طالبان است. با اینکه با وضع محدودیت از طرف طالبان علیه زنان و دختران، برخی از بزرگ‌ترین کمک‌کننده‌های جهانی، فعالیت‌های بشردوستانه خود را در راستای کمک به افغانستان به حالت تعلیق در آوردند، جامعه جهانی بر این باور است که با قطع کمک به افغانستان، مردم این کشور دچار فاجعه انسانی خواهند شد. در دوسال گذشته، دولت آمریکا بیش از دو میلیارد دلار به افغانستان کمک کرده است. کشورهای کمک‌کننده ادعا می‌کنند که این کمک‌ها تنها به مردم افغانستان اختصاص داشته و طالبان نمی‌توانند از این کمک‌ها به نفع خود استفاده کنند. اما بر اساس گزارش‌های منتشرشده، به‌خصوص گزارش بازرس ویژه آمریکا در امر بازسازی افغانستان (سیگار)، طالبان توانسته‌اند از طرق مختلف در روند ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان رخنه کرده و از بخشی از این کمک‌ها به نفع خود استفاده کنند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۱ نوامبر ۲۰۲۳