احضار روزنامه‌نگاران به دادسرای رسانه؛ امید توشه و مریم شکرانی فراخوانده شدند

فشار دادستانی علیه روزنامه‌نگارانی که درباره «آرمیتا گراوند»، دختری دانش‌آموزی که مرگش به‌هنگام سوار شدن به مترو در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، با احضارهای جدید ادامه دارد.

به‌تازگی «مریم شکرانی» و «امید توشه»، از احضار خود به دادسرای فرهنگ و رسانه خبر داده‌اند.

گرچه این دو تاکید کرده‌اند که از محتوای شکایت و علت فراخوانده شدن خود بی‌خبرند، اما احتمال داده می‌شود که احضار آن‌ها به سبب نوشتن درباره آرمیتا گراوند بوده باشد.

کانال تلگرامی «باشگاه روزنامه‌نگاران ایران» در پستی نوشت :«بنابر خبرهای منتشر شده، دادستان تهران از امید توشه، فعال رسانه‌ای، به‌اتهام نشر اکاذیب رایانه‌ای و نشر مطالب بدون سند شکایت کرده و وی به شعبه نهم دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شده است. ظاهرا مطلبی که وی درباره آرمیتا گراوند نوشته است، دلیل این احضار است».امید توشه در فاصله اعلام رسمی مرگ آرمیتا گراوند تاکنون دو پست درباره این دختر نوشته است. او در پست نخست نوشته: «‏دختر دانش‌آموزی که برای نخوردن صبحانه در مترو از حال رفت و برای همین ما بردیمش بیمارستان نظامی و اجازه ندادیم خبرنگاری نزدیکش شود و صداو‌سیما را فرستادیم با خانواده‌اش مصاحبه کنند و بگویند ضربه به سرش نخورده، از دنیا رفت».

آقای توشه همچنین در پست دیگری با انتشار آگهی ترحیم آرمیتا نوشت: «‏زنان‌ و دختران این سرزمین حتی بعد از مرگ‌شان هم سانسور می‌شوند».

همچنین مریم شکرانی در حساب توییتر خود با انتشار عکسی از پیام دریافت شده از شعبه ۱۶ دادسرای فرهنگ و رسانه تهران نوشت: «‏دوباره پرونده جدیدی برایم در شعبه ۱۶ بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه تهران تشکیل داده‌اند و حتی موضوع شکایت را نمی‌دانم و در سامانه ثنا چیزی ثبت نشده است!»

این در‌حالی است که پیش از این دادستانی تهران، «سارا معصومی» و «میلاد علوی» را نیز از طریق همین دادسرا فراخوانده و علیه آن‌ها اعلام جرم کرده بود. اعلام جرم دادستانی تهران محدود به روزنامه‌نگاران نبود و «صادق‌ زیباکلام» و تعدادی از بازیگران سینما را نیز شامل می‌شد.

آرمیتا گراوند دختر دانش‌آموزی که ۹مهر۱۴۰۲ وقتی می‌خواست از طریق خط ۴ مترو تهران به مدرسه برود، به طرز نامعلومی دچار سانحه شد. رسانه‌های حکومتی نظیر «ایرنا» و «فارس»، علت بی‌هوش شدن او در واگن مترو را افت شدید فشار توصیف کردند، در‌حالی‌که رسانه‌های حکومتی تصاویری از این دختر به‌هنگام خرید از سوپرمارکتی در مترو را هم پیش از ورود او به واگن مترو نشان دادند.

پس از این حادثه وقتی «مریم لطفی»، خبرنگار روزنامه «شرق» برای تهیه گزارش به محل بیمارستانی که آرمیتا گراوند بستری شده بود رفت، بازداشت شد و پس از ساعاتی و در‌حالی‌که درهمان زمان «ایرنا»، خبرگزاری جمهوری اسلامی مصاحبه‌ای از پدر و مادر آرمیتا منتشر کرده بود، آزاد شد.

احضار مدیر مسوول روزنامه شرق به‌دلیل انتشار یک نظرسنجی

رسانه‌های داخلی ایران گزارش دادند که دادستانی تهران، به‌دلیل انتشار یک نظرسنجی درباره موافقان و مخالفان حجاب اجباری در روزنامه شرق، مدیر مسوول این روزنامه را احضار کرده است.

براساس گزارش‌ها روز پنجشنبه۴آبان‌، خبرگزاری «میزان»، که اخبار مربوط به قوه‌قضاییه ایران را پوشش می‌دهد، از احضار مدیر مسوول روزنامه شرق برای ارائه مستندات و توضیحات به دادستان خبر داد.

شبکه شرق که زیرمجموعه روزنامه شرق است، در روزهای گذشته در نظر سنجی که انجام داد نوشت که ۸۴ درصد از شرکت کنندگان این نظرسنجی معتقدند لایحه حجاب و عفاف باعث رعایت حجاب اجباری در ایران نمی‌شود.

این نظرسنجی بعد از احضار مدیر مسوول روزنامه شرق حذف شد.

برگرفته از سایت ایران وایر،۵ نوامبر  ۲۰۲۳