توصیه‌های نوفدی به دولت بایدن برای مبارزه با «تجارت گروگانگیری» جمهوری اسلامی ایران

اتحادیه ملی برای دموکراسی در ایران (نوفدی) همزمان با سالگرد تسخیر سفارت آمریکا در تهران در ۱۳ آبان ۱۳۵۸، گزارشی درباره الگوی رژیم جمهوری اسلامی ایران «تجارت گروگانگیری» شهروندان خارجی یا دوتابعیتی ارائه کرده است.

این سازمان در گزارش خود با عنوان «شکستن روند: چگونه با تجارت گروگانگیری در ایران مبارزه کنیم»، توصیه‌هایی برای دولت ایالات متحده در مبارزه با رویکرد تهران در این زمینه ارائه کرده است.

اندرو گلیلی، تحلیلگر ارشد سیاستگذاری‌های نوفدی و نویسنده اصلی این گزارش، در طول چند ماه به مطالعه و تحلیل الگوی نگران‌کننده جمهوری اسلامی در پیوند با گروگانگیری پرداخته است. نوفدی نوشته است که این گزارش، پژوهش جامعی درباره رویه‌های چهار دهه‌ای جمهوری اسلامی ایران، تاریخچه واکنش‌های ایالات متحده و گروه‌ها و افرادی که بیشتر در معرض خطرند، ارائه می‌کند.

نوفدی در بخشی از این گزارش، گروه‌هایی را که بیشتر در معرض خطر گروگانگیری جمهوری اسلامی‌اند، معرفی کرده است. بنا بر این گزارش، شهروندان خارجی و دوتابعیتی، روزنامه‌نگاران، دانشگاهیان و محققان دانشگاهی و بازرگانان، از قشرهایی‌اند که بیش از دیگران در ایران گروگان گرفته شده‌اند.

این گزارش دلایل گروگان گرفتن شهروندان دارای تابعیت خارجی یا تابعیت دوگانه را، اعمال نفوذ در مذاکرات دیپلماتیک برای کاهش تحریم‌ها و امتیازگیری در مذاکرات هسته‌ای، فشار به کشورهای دیگر با هدف دریافت درآمدهای مسدودشده رژیم در خارج از کشور، تشویق به همکاری و جاسوسی برای رژیم جمهوری اسلامی، و مقابله‌به‌مثل و بازدارندگی، دانسته است.

این گزارش همچنین می‌گوید که دفاع آشکار از قربانیان و نیز کارزارهای آگاهی‌رسانی، می‌تواند نقش مهمی در تلاش‌ها برای آزادسازی گروگان‌ها در ایران داشته باشد. این گزارش از فرایند «فشار دیپلماتیک»، «تحریم‌های هدفمند» و «حمایت عمومی» در آزاد کردن گروگان‌ها سخن گفته است، اما تاکید می‌کند که در شرایط کنونی ایران، عملیات نظامی برای آزاد کردن گروگان‌ها راه‌حل کارآمدی نیست.

این گزارش از ایالات متحده خواسته است که رویکرد جدیدی علیه رویه گروگانگیری جمهوری اسلامی ایران اتخاذ کند.

نوفدی در این گزارش با تاکید بر ضرورت تحریم‌های قابل سنجش و برگشت‌ناپذیر علیه رژیم جمهوری اسلامی، می‌گوید که دارایی‌های مسدود شده این رژیم نباید در امان باشد، چرا که این احتمال وجود دارد که این منابع مسدودشده در آینده آزاد شوند.

بنا بر توصیه نوفدی، برای اینکه مسدود شدن منابع تهران بیشترین پیامدها را برای جمهوری اسلامی داشته باشد، می‌توان از آن‌ به‌منظور حمایت مالی از اینترنت آزاد برای مردم ایران، گسترش تلاش‌های دموکراتیک ایرانیان، حمایت از صندوق اعتصابات کارگران و خانواده‌های گروگان‌ها و دیگر قربانیان رژیم جمهوری اسلامی استفاده کرد.

نوفدی همچنین به ایالات متحده پیشنهاد می‌کند که پیامدهای دیپلماتیک قابل سنجش علیه جمهوری اسلامی اعمال کند؛ از جمله لابی برای حذف جمهوری اسلامی از کمیته‌های سازمان ملل متحد و جایگاه رهبری این کمیته‌ها، ممنوعیت سفر مقام‌های جمهوری اسلامی به ایالات متحده و فشار برای صدور اخطار قرمز اینترپل.

در این گزارش همچنین پیشنهاد شده است که واشنگتن اقدامات تلافی‌جویانه‌ای علیه نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی در منطقه انجام دهد، و فهرست جامعی از گروگانگیران این رژیم تنظیم کند.

این گزارش همچنین به واشنگتن پیشنهاد می‌کند که رژیم جمهوری اسلامی را رسما یک رژیم «گروگانگیر» بشناسد و اعلام کند.

این گزارش در بخش پیوست، فهرستی از افرادی را که در چند دهه گذشته به دست رژیم جمهوری اسلامی گروگان گرفته شده‌اند یا همچنان گروگان‌ آنند، ارائه کرده است.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۷ نوامبر ۲۰۲۳