رد دوباره درخواست آتش‌بس؛ نتانیاهو: مسئولیت امنیت در غزه پس از جنگ بر عهده اسرائیل خواهد بود

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل بار دیگر درخواست‌های بین‌المللی برای برقراری آتش‌بس در جریان جنگ با حماس را رد کرد ولی وعده داد که ارتش کشورش «وقفه‌های کوچک تاکتیکی» را در جریان نبرد برای تسهیل ورود کمک‌ها یا خروج گروگان‌ها از نوار غزه در نظر می‌گیرد.

از زمان حمله موشکی حماس به جنوب اسرائیل در ۷ اکتبر که ۱۴۰۰ قربانی گرفت که اکثرا غیرنظامی بودند، اسرائیل با هدف آنچه که «نابودی» حماس عنوان شده، شمال نوار غزه را هدف حملات هوایی و زمینی خود قرار داده که تا کنون بنا بر ادعای مقام‌های بهداشتی غزه بیش از ۱۰ هزار فلسطینی را به کام مرگ فرستاده است.

هر دو طرف، اسرائیل و حماس درخواست‌های فزاینده برای توقف درگیری‌ها را رد کرده‌اند. اسرائیل می‌گوید، ابتدا باید گروگان‌های در بند حماس باید ابتدا آزاد شوند. حماس هم می‌گوید تا زمانی که غزه تحت حمله است، آنها را آزاد نخواهد کرد و حملات خود را نیز متوقف نمی‌کند.

مالزی روز سه شنبه در واکنش به قانون پیشنهادی آمریکا برای اعمال تحریم‌ها علیه حامیان خارجی حماس و دیگر گروه‌های شبه نظامی فعال در سرزمین‌های فلسطینی، اعلام کرد این «تحریم‌های یکجانبه را به رسمیت نمی‌شناسد.»

مالزی با اکثریت مسلمان مدت‌هاست که حامی سرسخت فلسطینی‌ها بوده و روابط دیپلماتیک با اسرائیل ندارد. رهبران ارشد حماس در گذشته اغلب از مالزی دیدن کرده و با نخست‌وزیر آن دیدار کرده‌اند.

انور ابراهیم، نخست وزیر مالزی، گفت: «هر گونه تحریم علیه مالزی می‌تواند بر ارزیابی دولت و شرکت‌های آمریکایی در قبال مالزی و همچنین بر فرصت‌های سرمایه گذاری شرکت‌های آمریکایی در مالزی تأثیر بگذارد.»

آقای انور پیش از این فشار غرب برای محکوم کردن حماس را نیز رد کرده بود.

قانون جلوگیری از تامین مالی بین‌المللی حماس، با هدف قطع کمک مالی بین‌المللی به حماس، هفته گذشته در مجلس نمایندگان ایالات متحده تصویب شد و در انتظار رای گیری توسط سنا است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز سه‌شنبه و برای شرکت در نشست وزرای خارجه گروه ۷ وارد ژاپن شد، نشستی که به نظر می‌رسد بیش از همه تحت تاثیر جنگ اسرائیل و حماس و تلاش برای یافتن راه‌حلی برای برقراری آتش‌بس در این جنگ باشد.

سفر دو روزه آقای بلینکن به توکیو بلافاصله پس از سفر او به خاورمیانه و رایزنی‌های فشرده او با مقام‌های ترکیه، عراق، اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطینی انجام می‌شود.

پانزده عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد روز دوشنبه با برگزاری نشستی غیرعلنی بار دیگر در تلاش خود برای دستیابی به توافق بر سر تصویب قطعنامه‌ای در ارتباط با جنگ حماس و اسرائیل شکست خوردند. اعضای شورای امنیت پیش از این در دوهفته گذشته چهاربار برای تصویب چنین قطعنامه‌ای تلاش کرده‌اند.

مانع اصلی، توافق بر سر اعلام درخواست آتش‌بس و یا توقف بشردوستانه برای ارسال کمک‌ها به نوار غزه است.

رابرت وود، معاون سفیر آمریکا در سازمان ملل متحده در رابطه با گفتگوها درباره وضعیت غزه پس از توقف درگیری‌ها گفت: «البته که در این‌باره نگرانی‌هایی وجود دارد، اما ما همچنان به آن نقطه نرسیده‌ایم.»

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در مصاحبه با شبکه ای‌بی‌سی گفت: «آتش‌بس عمومی تلاش‌های کشورش در جریان جنگ را مختل می‌کند، اما توقف جنگ به دلایل بشردوستانه، ایده‌ای است که توسط متحد بزرگ اسرائیل یعنی ایالات متحده نیز حمایت می‌شود و همچنان حسب شرایط مورد بررسی قرار خواهد گرفت.»

نخست وزیر اسرائیل تاکید کرد که کشورش «مسئولیت امنیت در نوار غزه» را برای تمام و کمال و برای مدت نامعلومی پس از جنگ با حماس بر عهده خواهد گرفت. او تصریح کرد که «تا زمانی که ما این مسئولیت امنیتی را نداشته باشیم همچنان با فوران بی حد و اندازه ترور از سوی حماس مواجه خواهیم بود.»

جنگ اسرائیل و حماس یک سال مانده تا رقابت احتمالی بایدن با ترامپ در انتخابات؛ نظرسنجی‌ها چه می‌گویند؟
«کشته شدن بیش از ۱۰ هزار فلسطینی در یکماه»؛ گوترش: غزه در حال تبدیل شدن به گورستان کودکان است
وقفه بشردوستانه نافرجام در جنگ غزه؛ اعراب: آتش‌بس بشود؛ آمریکا:مخالفیم، باعث تجدید قوای حماس می‌شود

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۷ نوامبر  ۲۰۲۳