مخالفت آمریکا با «اشغال دوباره» نوار غزه توسط اسرائیل؛ نتانیاهو: داخل شهر غزه در حال عملیات هستیم

در آغاز دومین ماه از جنگ حماس و اسرائیل، ارتش اسرائیل چهارشنبه ۱۷ آبانماه از کشته‌شدن یک نظامی دیگر خود خبر داد.
با مرگ یعکوو عُزِری، سرباز دوره ذخیره که سه‌شنبه شب در بخش شمالی غزه کشته شد، شمار سربازان کشته شده اسرائیل از آغاز ورود زمینی به غزه در ۱۲ روز پیش، به ۳۱ تن رسید. بنا به اعلام ارتش اسرائیل سه تن دیگر از همقطاران یعکوو عزری هم زخمی شدند.
در روز حمله حماس در ۱۵ مهر هم، ۳۱۸ نظامی کشته شدند، که بیشترین شمار تلفات نظامی در تاریخ اسرائیل در یک دوره کوتاه است.
ارتش اسرائیل روز چهارشنبه اعلام کرد نظامیانش «در عمق باریکه غزه» به عملیات ادامه می‌هند، «خرابکاران را از بین برده» و هواپیماهای جنگی را برای حمله به «زیربناهای تروریستی» هدایت می‌کنند.
خانواده‌های اسرائیلی‌های ربوده‌شده توسط حماس روز چهارشنبه ۱۷ آبانماه با انتشار بیانیه‌ای از «ابتکار» جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا برای وقفه چند روزه در جنگ برای آزادی شماری از ربوده‌شدگان حمایت کردند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، ستادی که از سوی این خانواده‌ها برپا شده در بیانیه خود از دولت بنیامین نتانیاهو خواست بر اساس اصل وقفه در جنگ در برابر رهایی ربوده‌شدگان، به دولت آمریکا و دیگران فرصت دهد که ابتکار خود را پیش ببرند.

این ستاد با این حال، تأکید کرده که موافقت احتمالی اسرائیل با وقفه در جنگ که تنها به «مذاکرات بی‌حاصل منجر شده و رهایی عزیزان ما را در پی نیاورد»، مورد تأیید خانواده‌ها نیست و «یک جنگ روانی» از سوی دشمن علیه خانواده‌ها محسوب می‌شود.

با این حال، شماری از اعضای این خانواده‌ها با حضور در رسانه‌های اسرائیل از اینکه دولت بنیامین نتانیاهو این ابتکار را رد کرده، انتقاد کرده و گفتند به قضاوت دولتمردانی که نتوانستند امنیت مردم خود را تأمین کنند، در پیشبرد هدف بازگرداندن گروگان‌ها، اعتمادی ندارند.

خانواده‌های ۲۴۱ تن از ربوده‌شدگان و بیش از ۱۴۰۰ کشته ناشی از حمله حماس، سه‌شنبه‌شب در «دیوار ندبه» در اورشلیم آیین ویژه‌ای در پایان نخستین ماه از این بحران برگزار کردند.

آیین‌های متعدد یادبود کشته‌ها و آرزو برای بازگشت ربوده‌شدگان روز سه‌شنبه با یک دقیقه سکوت در بسیاری از اماکن اسرائیل، مانند «کنست»، مجلس این کشور، برگزار شد.

دولت اسرائیل ادعا می‌کند که حماس طرحی جدی برای رهایی گروگان‌ها ندارد و تنها می‌خواهد با این «ادعاها»، برای خود «زمان بخرد».

هواپیماهای جنگنده اسرائیل صبحگاه چهارشنبه بار دیگر مواضع حزب‌الله لبنان را بمباران کردند.

ارتش اسرائیل می‌گوید این حمله در پاسخ به شلیک‌‌هایی از داخل خاک لبنان به سمت اسرائیل بوده است.

بر اساس این بیانیه هواپیماهای اسرائیلی از جمله زاغه‌های مهمات، زیرساخت‌های فرماندهی، سکوهای پرتاب موشک و چندین موضع فنی و عملیاتی حزب‌الله را هدف قرار داده‌اند.

یک مقام ارشد امور تسلیحاتی آمریکا می‌گوید ارتش ایالات متحده برای جایگزین‌کردن بخشی از تجهیزاتی که به تازگی به اوکراین و اسرائیل فرستاده، نیاز به تصویب بودجه‌ای به مبلغ ۳.۱ میلیارد دلار دارد.

آمریکا در کنار ارسال مهمات برای اوکراین، به تازگی مهمات زیادی،‌ از جمله گلوله‌های توپ هم برای ارتش اسرائیل فرستاده است.
داگ بوش، رئیس امور تدارکات و مقام ارشد در امور خرید تسلیحاتی برای ارتش آمریکا، سه‌شنبه شب به خبرنگاران در واشینگتن گفت بودجه درخواستی نیروهای مسلح برای جبران گلوله‌های توپ ۱۵۵ میلی‌متری، از محل بودجه درخواستی ۱۰۶ میلیارد دلاری دولت جو بایدن تأمین می‌شود و کار ساخت توپ‌ها به کارخانه‌های مختلف محول خواهد شد.

به گفته آقای بوش این بودجه خطوط تولید مهمات را گسترش داده، اقتصاد آمریکا را تقویت و مشاغل جدید ایجاد می‌کند.
جو بایدن، رئیس‌جمهور و لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا ماه گذشته در آغاز جنگ حماس و اسرائیل، با سفر به تل‌آویو تأکید کردند که نیازهای این کشور در این جنگ تأمین خواهد شد.

ژنرال آستین گفته است که تأمین تسلیحات مورد نیاز اسرائیل با ادامه کمک تسلیحاتی آمریکا به متحد دیگرش، اوکراین منافاتی ندارد و واشینگتن از عهده هر دو برخواهد آمد.
مجلس نمایندگان آمریکا رشیده طلیب، نماینده دموکرات از ایالت میشیگان را به دلیل استفاده از عباراتی مانند «از نهر تا بحر» محکوم کرد. او این ترکیب را در روزهای گذشته در اظهارنظر در مورد جنگ حماس و اسرائیل بیان کرده است.

مجلس در بیانیه خود نوشت خانم طلیب با «ترویج روایت‌های نادرست» «خواهان نابودی کشور اسرائیل» شده است.

درخواست محکومیت رشیده طلیب از سوی ریچ مک‌کورمیک، یکی دیگر از نمایندگان ارائه شد که سه‌شنبه شب با رأی موافق ۲۳۴ تن در برابر ۱۸۸ مخالف تصویب شد. اکثر جمهوری‌خواهان مجلس همراه با تعدادی از دموکرات‌های کنگره و هم‌حزبی‌های رشیده طلیب در میان حامیان محکوم کردن او بودند.

خانم طلیب در اعتراض گفت این توبیخ «هیچ اعتباری فراتر از محکومیت علنی یک قانونگذار ندارد».

او افزود که عبارت «از نهر تا بحر» فراخوانی برای «آرزوی آزادی، حقوق بشر و همزیستی مسالمت‌آمیز است، نه مرگ یا ویرانی و نفرت».

عبارت «از نهر تا بحر» شعار محوری حماس است که سران آن سازمان در توضیح آن تاکید کرده‌اند تمامی سرزمین مورد مناقشه میان رود اردن تا دریای مدیترانه متعلق به فلسطینیان است و اسرائیل حق حیات در این سرزمین ندارد.

رشیده طلیب، ۴۶ ساله، آمریکایی فلسطینی‌تبار است که از ۴ سال پیش در مجلس نمایندگان حضور دارد.

او، ایلهان عمر و دو زن دیگر از اعضای این مجلس که ترکیب آن‌ها گروه موسوم به «جوخه» نامیده می‌شود، از منتقدان پیگیر اسرائیل بوده و با حمایت آمریکا از این متحد خود به طور منظم مخالفت می‌کنند.

وزارت خارجه تایلند می‌گوید اجساد هفت شهروند این کشور، که در جریان حمله ۱۵ مهرماه حماس به اسرائیل کشته شده بودند، پنجشنبه وارد بانکوک خواهد شد.

به‌جز این هفت نفر، ۲۷ تایلندی دیگر هم در این درگیری‌ها کشته شدند و ۲۴ شهروند دیگر این کشور هم،‌ در میان گروگان‌ها هستند.

مقام‌های تایلندی می‌گویند در تلاش برای آزادی این گروگان‌ها با مسئولان قطر، ایران و مصر رایزنی کرده‌اند.

ده‌ها هزار کارگر تایلندی در مزارع و باغ‌های اسرائیل مشغول به‌کار هستند.

رئیس‌جمهور فیلیپین تأیید کرده که ۴۰ شهروند این کشور با از گذرگاه رفح، نوار غزه را ترک کرده و وارد مصر شده‌اند.

مارکوس جونیور می‌گوید امیدوار است طی روزهای آتی تعداد بیشتری از هموطنانش بتوانند از غزه خارج شوند. هفته پیش وزارت خارجه فیلیپین گفته بود ۱۳۵ فیلیپینی در نوار غزه گیر افتاده‌اند.

رئیس‌جمهور فیلیپین از مقام‌های اسرائیل و مصر برای تسهیل خروج هموطنانش از غزه، و همینطور از قطر بخاطر میانجیگری‌اش تشکر کرد.

سازمان پزشکان بدون مرز اعلام کرد که محمد الاهل از اعضای این سازمان که به عنوان تکنیسن آزمایشگاه در غزه با آنها همکاری می‌کرد، در جریان بمباران اردوگاه پناهندگان الشاطی کشته شده است. چندین عضو خانواده او نیز در این بمباران جان باختند.

این موسسه خیریه بین‌المللی گفت که الاهل بیش از دو سال با آنها کار کرده بود و زمانی که منطقه بمباران شد او در خانه خود بود.

پزشکان بدون مرز در ادامه بیانیه خود نوشت: «درخواست‌های مکرر ما برای آتش‌بس فوری بی‌پاسخ مانده است. ولی همچنان بر آتش‌بس تاکید داریم و آن را تنها راه برای جلوگیری از مرگ‌های بی‌معنا در سراسر غزه و انتقال کمک‌های بشردوستانه لازم به نوار غزه می‌دانیم.»

سازمان ملل گزارش داد، از زمان حمله حماس به اسرائیل در روز ۷ اکتبر، ۵۰ هزار زن باردار در غزه از خدمات درمانی معمول برای مادران محروم مانده‌اند و این در حالی است که روزانه ۱۸۰ زن در آن ناحیه زایمان می‌کنند و در مجموع ۵۵۰۰ نوزاد در این مقطع زمانی در غزه به دنیا آمده‌اند.

دکتر ناتالیا کانم، سرپرست یک آژانس سازمان ملل که برای ترویج بهداشت جنسی و زایمان فعالیت می‌کند، روز سه‌شنبه در همایشی خبری این اطلاعات را در اختیار خبرنگاران گذاشت.

او ضمن ارائه این جزئیات، خواستار کمک فوری برای سوخت‌رسانی به بیمارستان‌ها و انکوباتورهای نگهداری نوزادان، رساندن آب تمیز و غذا به زنان باردار و شیرده و آتش‌بس بشردوستانه در غزه شد.

او با اعلام این‌که سازمان ملل آماری از مادران تازه زایمان کرده و نوزادانی که از آغاز جنگ کنونی در غزه کشته شده‌اند، در دست ندارد، گفت: «ما در بیمارستان‌ها شاهد جان ‌باختن‌ نوزادانی بوده‌ایم که به انکوباتور و اکسیژن نیاز داشتند. این تجهیزات به سوخت نیاز دارد.»

دکتر کانم افزود، بستری شدن مادرانی که برای زایمان به عمل سزارین نیاز دارند، در بیمارستان ضروری است.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ اعلام کرد که روز سه‌شنبه ۱۶ آبان، کاروانی از کامیون‌های کمک‌رسانی متعلق به این کمیته در غزه هدف آتش قرار گرفتند و در این رخداد، دو کامیون دچار خسارت شدند.

این کامیون‌ها حامل لوازم حیاتی پزشکی و تجهیزات درمانی برای بیمارستان‌های این منطقه تحت محاصره بوده‌اند. در جریان این حمله، راننده یکی از این کامیون‌ها نیز اندکی مجروح شده است.

ویلیام شومبرگ، سرپرست هیئت نمایندگان صلیب سرخ در غزه در این‌باره گفت: «در چنین شرایطی امکان کار برای نیروهای بشردوست وجود ندارد.»

مقامات این کمیته جزئیات بیشتری درباره محل دقیق حمله به این کامیون‌ها در نوار غزه ارائه ندادند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۸ نوامبر ۲۰۲۳