سومین مناظره جمهوری‌خواهان؛ از فریاد «ترامپ، ترامپ» تا حمایت از اسرائیل و «بریدن سر مار در تهران»

سومین مناظره مقدماتی نامزدهای جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا درحالی چهارشنبه‌شب در میامی برگزار شد که بیش از هر چیز تحت تاثیر جنگ اسرائیل و حماس قرار داشت و تقریبا همه آنها به تفصیل درحمایت از اسرائیل و انتقاد از سیاست‌های ضعیف بایدن صحبت کردند و در مواردی هم به جمهوری اسلامی ایران پرداختند.

نیکی هیلی، سفیر سابق ایالات متحده در سازمان ملل متحد در پاسخ به این سوال که آیا از اقدام نظامی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌کند یا خیر، گفت: «ما باید زیرساخت‌های آن‌ها را از بین ببریم.»

تیم اسکات، سناتور اهل کارولینای جنوبی هم در پاسخ به این سوال که برای اطمینان دادن به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل چه خواهد کرد، گفت «شما باید سر مار را ببرید، سر مار در ایران است.»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا مانند دو مناظره قبلی در این مناظره هم شرکت نکرد و به جای آن ترجیح داد تقریبا همزمان با این مناظره، در جمع هوادارانش سخنرانی کند. با این حال این مناظره هم همچنان تحت تاثیر ترامپ بود و هوادارانش در جمعیت حاضر در سالن محل مناظره فریاد می‌زدند: «ترامپ، ترامپ».

ترامپ در سخنرانی چهارشنبه شب خود درباره ایران گفت که در نتیجه سیاست‌های او، «جمهوری اسلامی بسیار بی‌پول شده بود و نمی‌توانست از تروریست‌ها حمایت کند اما بایدن که سر کار آمد میلیاردها دلار به جمهوری اسلامی داد».

باتوجه به اینکه این نخستین مناظره جمهوری‌خواهان پس از آغاز جنگ اسرائیل و حماس به‌شمار می‌رود، پرسش‌های ویژه‌ای در این زمینه طراحی شده بود. در این مناظره از نامزدهای جمهوری‌خواه سوال شد که اگر در انتخابات پیروز شوند، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل را به چه چیزی ترغیب خواهند کرد.
همه نامزد‌ها درباره حق اسرائیل برای دفاع از خود در برابر حماس متحد بودند.
ران دسنتیس، فرماندار فلوریدا گفت که به نتانیاهو می‌گوید: «کار این قصابان را، کار حماس را یک‌بار برای همیشه تمام کن.»
نیکی هیلی، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل با تاکید بر لزوم بازگرداندن گروگان‌ها به آمریکا گفت: «ما فقط باید از اسرائیل در راه نابودی حماس پشتیبانی کنیم.»
ویوک راماسوامی، تاجر و کارآفرین هم گفت به نتانیاهو می‌گوید: «آن تروریست‌ها را از مرز جنوبی‌ات نابود کن و من هم به او خواهم گفت که به عنوان رئیس جمهوری ایالات متحده، تروریست‌ها را در مرز جنوبی آمریکا نابود خواهم کرد.»
تیم اسکات اما جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا را خطاب قرار داد و دیپلماسی او را «استراتژی ضعیف» خواند. او گفت: «شما نمی‌توانید با شیطان مذاکره کنید. باید نابودش کنید.»
کریستی نیز مجددا حرف‌های دیگر نامزد‌ها را تکرار کرد و گفت: «باید مطمئن شوید که حماس دیگر قادر به انجام چنین کاری نیست.»

ران دسنتیس، فرماندار فلوریدا و نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا واکنش جو بایدن به جنگ اسرائیل و حماس را زیر سوال برد. او به اقدامات خود در جهت بازگرداندن گروگان‌های آمریکایی از نوار غزه اشاره کرد و گفت: «من به عنوان فرماندار کاری در این‌باره انجام دادم. بی‌توجهی بایدن بی‌رحمانه بود.»

دسنتیس خواستار آزادی گروگان‌ها و تسلیم بی‌قید و شرط حماس شد و بر حق اسرائیل برای دفاع از خود تاکید کرد.

نیکی هیلی، فرماندار سابق کارولینای جنوبی و نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده با تاکید بر حمایت از اسرائيل گفت: «آخرین کار ما باید این باشد که به اسرائیل بگوییم چه کند، ما باید تنها از آن‌ها در از بین بردن حماس حمایت کنیم.»

موضع مشترک نامزد‌ها در قبال «یهودستیزی»
در این مناظره نیکی هیلی «افزایش یهودستیزی در دانشگاه‌ها» پس از حملات ۷ اکتبر حماس به اسرائیل را محکوم کرد و گفت: «هیچ‌کس نباید احساس خطر کند. این را من درباره روسای کالج‌هایمان می‌گویم. با یهودستیزی باید همانند نژادپرستی برخورد شود. ما باید از امنیت یهودیان اطمینان حاصل کنیم.»
ویوک راماسوامی در این‌باره گفت: «باید یهودستیزی کاملا بی‌معنی شود.»
او درباره دانشجویان طرفدار حماس گفت: «این بچه‌ها اصلا نمی‌دانند راجع‌به چه حرف می‌زنند. آن‌هایی که از حماس در برابر اسرائیل حمایت می‌کنند نادان‌اند.»

این مناظره با حاشیه‌هایی هم همراه بود. مانند اینکه ویوک راماسوامی، به‌طور تلویحی ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین را «نازی» خواند یا به‌طور تلویحی، هیلی و دسنتیس را «دیک چنی با پاشنه سه‌اینچی» توصیف کرد.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۹ نوامبر  ۲۰۲۳