جمهوری اسلامی با مصونیت به کشتار کودکان ادامه می‌دهد

همزمان با چهارمین سالگرد سرکوب خونین اعتراضات آبان ۹۸، سازمان عفو بین‌الملل در شبکه اجتماعی ایکس با خانواده‌های جانباختگان این اعتراضات ابراز همدردی و همبستگی کرد.

عفو بین‌الملل در ویدئویی با انتشار جزییاتی درباره قتل علیرضا نوری، نوجوان ۱۷ ساله در جریان اعترضات آبان سال ۱۳۹۸ نوشت: «در نبود اقدامات مناسب بین‌المللی و عدم برخورد با بحران مصونیت، مقامات جمهوری اسلامی به کشتار کودکان ادامه می‌دهند.»

علیرضا نوری، در روز ۲۵ آبان سال ۱۳۹۸ با شلیک گلوله نیروهای مسلح جمهوری اسلامی به سرش در شهریار کشته شد.

در جواز دفن علیرضا نوری به جراحت‌های مهلک او اشاره شده است که شامل «خردشدگی استخوان جمجمه» و «خون‌ریزی و له شدگی مغز» بودند.

به گفته عفو بین‌الملل، در فاصله روزهای ۲۵ تا ۲۸ آبان سال ۱۳۹۸، مقامات جمهوری اسلامی به سرکوب بیرحمانه اعتراضات در سراسر ایران پرداختند که در جریان آن صدها نفر از جمله تعدادی کودک کشته شدند.

سازمان عفو بین‌الملل همچنین خواهان تحقیق سازمان ملل درباره کشتار کودکان در جریان اعتراضات آبان سال ۱۳۹۸ شد. جنایتی که در جریان اعتراضات سراسری سال ۱۴۰۱ نیز تکرار شد.

همچنین شماری از خانواده‌های جانباختگان هواپیمای اوکراینی، روز ۲۵ آبان ماه در بیانیه‌ای در صفحه‌های اجتماعی اعلام کردند که خواهان برگزاری دادگاه‌هایی مستقل و بی‌طرف در ایران آینده هستند تا عاملین و آمرین فجایع آبان خونین ۱۳۹۸ را به سزای اعمال خود برساند.

در این بیانیه ضمن اشاره به کشته شدن «بیش از هزار و ۵۰۰ نفر» در فجایع آبان ۱۳۹۸، خاکسپاری کشته‌شده‌ها در شرایط غیرعادی و تحت فشار شدید امنیتی، قطع اینترنت در بسیاری از نقاط ایران و دستگیری اعضای بسیاری از خانواده‌های کشته‌شدگان گفته شده که سوگواری بسیاری از خانواده‌های جان‌باختگان آبان ۱۳۹۸، به «مبارزه‌ای فراگیر برای دادخواهی» تبدیل شده است.

شماری از خانواده‌های کشته شدگان آبان ۱۳۹۸ و اعتراضات سراسری سال ۱۴۰۱ هم در بیانیه مشترکی اعلام کردند که تا «پای جان، راه آبان را ادامه خواهند داد.»

خانواده جانباختگان از جمله جواد حیدری، فریدون محمدی، مینو مجیدی، علی سیدی، یلدا آقا فضلی، پوریا ناصری‌خواه، مهدی نیکویی، مجید کاظمی، عرفان خزاعی، محمدحسین ترکمان، محمدرضا اسکندری، علی سرتیپی، سارو قهرمانی از امضا کنندگان این بیانیه هستند.

برگرفته از سایت ایران وایر، ۱۸ نوامبر ۲۰۲۳