تیراندازی دو عضو گروه تروریستی حماس در اورشلیم

پلیس اسرائیل می‌گوید یک زن باردار بر اثر ضربه چاقو در شهر لود در جنوب شرقی تل‌آویو و در فاصله حدود ۱۵ کیلومتری این شهر کشته شده است. تلاش پزشکان برای نجات جنین این زن هم ناکام ماند.

هنوز خبری درباره هویت و انگیزه مهاجم منتشر نشده است. ساکنان شهر لود عمدتا یهودی یا عرب‌اسرائیلی هستند. این شهر حدود یکصدهزار نفر جمعیت دارد.

در هفتمین روز وقفه عملیاتی در جنگ اسرائیل و حماس، ارتش اسرائیل بار دیگر از اهالی غزه خواست مناطق شمالی را ترک کرده و وارد دریا هم نشوند.

آفیخای ادرعی سخنگوی عرب‌زبان ارتش اسرائیل یادآوری کرد که بازگشت به مناطق شمالی و حضور در فاصله‌ای کمتر از یک کیلومتری مرزهای اسرائیل هم ممنوع است.

بر اثر تیراندازی دو مهاجم به حاضران در یک ایستگاه اتوبوس در اورشلیم (قدس)،‌ دست‌کم سه تن کشته شدند. یک زن ۲۴ ساله در محل حادثه کشته شد و یک مرد هفتاد و چند ساله هم در بیمارستان جان داد. هویت سومین قربانی هنوز اعلام نشده است. دوازده مجروح دیگر هم در بیمارستان بستری هستند که وضعیت چهار نفر بحرانی اعلام شده است.

به گفته شباک، سازمان امنیت داخلی اسرائیل، دو مهاجم مراد نمر ۳۸ ساله و ابراهیم نمر ۳۰ ساله، دو برادر از اهالی صور باهر در شرق اورشلیم بوده‌اند که پیشتر هم به دلایل امنیتی زندانی بوده و از نظر فکری به حماس نزدیک بوده‌اند. نیروهای پلیس برای تفتیش به خانه‌های مهاجمان رفته‌اند. ایتامار بن گویر وزیر تندروی امنیت داخلی اسرائیل هم در محل حادثه حاضر شده است.

فلسطینیان ساکن شرق اورشلیم،‌ اگرچه شهروند اسرائیل نیستند اما دارای مدارک شناسایی آبی‌رنگ بوده و مجاز به تردد و اشتغال در همه نقاط اسرائیل هستند.

پس از چندین ساعت مذاکره فشرده با میانجیگری و میزبانی قطر و همراهی مصر و آمریکا، سرانجام اسرائیل و حماس بر سر تمدید مجدد وقفه بشردوستانه توافق کردند. این توافق، حوالی ساعت هفت صبح پنجشنبه ۹ آذرماه به وقت محلی و تنها دقایقی پیش از پایان رسمی ششمین روز وقفه اعلام شد. طرف اسرائیلی مدت دوام این وقفه را اعلام نکرده اما پیشتر گفته بود که تا هر زمانی که حماس گروگان‌ها را آزاد کند، برای تمدید وقفه آمادگی خواهد داشت.

از سوی دیگر نمایندگان حماس از تمدید وقفه «برای روز هفتم» خبر داده‌اند؛‌ موضوعی که از عدم اطمینان این سازمان نسبت به امکان افزایش طول وقفه حکایت دارد.

این گروه افراطی، که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا تروریستی شناحته می‌شود، ساعاتی پیش ادعا کرده بود که اسرائیل از پذیرفتن هفت گروگان دیگر به همراه اجساد دو کودک و مادرشان که ظاهرا «بر اثر یکی از حملات اسرائیل کشته شده‌اند» سر باز زده است. اسرائیل هنوز در مورد این ادعا اظهار نظر نکرده است، اما پیشتر مقام‌های این کشور گفته بودند حاضرند به ازای آزادی هر ۱۰ گروگان اسرائیلی، وقفه را به مدت یک روز تمدید کنند.

پیشتر و در آخرین دقایق چهارشنبه ۸ آذرماه، حماس ۱۰ گروگان اسرائیلی و چهار شهروند تایلند را آزاد کرد. کمی پیشتر هم دو زن اسرائیلی روس‌تبار آزاد شده بودند. در مقابل، ۳۰ زندانی فلسطینی، شامل ۱۴ زن و ۱۶ نوجوان هم در نخستین ساعات پنجشنبه آزاد شدند. عهد تمیمی زن جوان و شناخته‌شده فلسطینی هم در میان این زندانیان بود. او که بدنبال بازداشتش در نوجوانی پس از سیلی‌زدن به یک سرباز اسرائیلی خبرساز شده بود،‌ مدتی پیش به دلیل آنچه «نفرت‌پراکنی و تشویق به خشونت روی شبکه‌های اجتماعی» اعلام شد،‌ بار دیگر بازداشت شده بود.

حماس برای نخستین بار دو مرد جوان ۱۸ ساله اسرائیلی را هم آزاد کرد. ایتای رگو و لیام عور، که پیشتر تعدادی از اعضای خانواده‌هایشان هم رها شده‌بودن، نخستین مردان اسرائیلی در سن خدمت سربازی هستند که از سوی حماس آزاد می‌شوند.

در میان تازه‌ترین گروه گروگان‌های آزاد شده،‌ یک شهروند اسرائیلی-آمریکایی هم حضور داشت: لیات آتزیلی، ۴۹ ساله که در مدرسه‌ای در نزدیکی نوار غزه معلم بود و نیمه مهرماه به همراه همسرش آویو گروگان گرفته شد. این زوج سه فرزند دارند. جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا هم با استقبال از آزادی این شهروند آمریکا، تأیید کرد که با والدین لیات صحبت کرده است.

ساعاتی قبل از آزادی ششمین گروه از گروگان‌ها و زندانیان فلسطینی،‌ اعلام خبر کشته شدن سه گروگان، شامل دو کودک خردسال و مادرشان،‌ بسیاری را مغموم کرد. عکسی از چهره خندان کفیر بی‌باس، نوزاد ۱۰ ماهه‌ای که به «کوچک‌ترین سپر انسانی» معروف شده بود و حالا خبر کشته شدنش منتشر شده، بارها در روزنامه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود. حماس ادعا می‌کند که این سه گروگان، بر اثر یکی از بمباران‌های اسرائیل کشته شده اند. اسرائیل گفته در حال تحقیق و بررسی چگونگی کشته شدن‌ آنهاست.

در این میان آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا هم در سومین سفر منطقه‌ای خود در کمتر از دو ماه، بار دیگر وارد تل‌آویو شد. هدف از این سفر آقای بلینکن تلاش برای دستیابی به وقفه‌های طولانی‌تر اعلام شده است.

از سوی دیگر تنش در کرانه باختری رود اردن هم بالا گرفته است. بدنبال کشته شدن دو کودک ۸ و ۱۴ ساله فلسطینی به ضرب گلوله سربازان اسرائیلی،‌ مشاور بنیامین نتانیاهو بدون اشاره مستقیم به این موضوع، عملیات ارتش در اردوگاه جنین را تأیید کرد و آن‌را، «مقابله جدی و پر انرژی با تروریست‌ها» توصیف کرد.

پس از ساعت‌ها مذاکره فشرده با میانجیگری و میزبانی قطر، سرانجام اسرائیل و حماس بر سر تمدید مجدد وقفه بشردوستانه توافق کردند.

حوالی ساعت هفت صبح پنجشنبه به وقت اسرائیل (هشت و نیم صبح به وقت ایران) وزارت دفاع اسرائیل، بدون اشاره به طول دوره جدید، این موضوع را تأیید کرد.

دقایقی بعد نمایندگان حماس به تمدید «یک روزه وقفه بشردوستانه» اشاره کردند.

هنوز جزئیات بیشتری از این موضوع اعلام نشده است.

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان به نقل از چندین مقام آمریکایی گزارش داد که مقامات دولت جو بایدن در حال گفت‌وگو با همتایان اسرائیلی خود درباره چگونگی حفاظت از غیرنظامیانی هستند که به جنوب غزه گریخته‌اند تا در صورت حمله ارتش اسرائیل به این منطقه پس از آتش‌بس موقت، آسیبی به آنها وارد نشود.

به گفته یک مقام ارشد دولت ایالات متحده، یکی از گزینه‌هایی که مقامات آمریکایی و اسرائیلی در حال بررسی آن هستند انتقال غیرنظامیانی که در آغاز جنگ به جنوب غزه گریخته‌اند به شمال غزه پس از پایان عملیات نظامی در آنجاست.

در حالی که بخش اعظم شمال غزه در اثر جنگ و حملات هوایی نابود شده است، اسرائیل تصریح کرده است که قصد دارد عملیات نظامی خود را در آنجا به پایان برساند.

ارتش اسرائیل تاکنون به فلسطینیان آواره درباره بازگشت از جنوب غزه هشدار داده است. برسی تصاویر ماهواره‌ای گویای دشواری بازگرداندن غیرنظامیان فلسطینی به شمال غزه و چالش‌های بزرگی انسانی آن است چرا که تخمین زده می‌شود حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد از سازه‌های شمال غزه نابود شده‌اند.

یکی از مقامات آمریکایی به سی‌ان‌ان گفته است، اسرائیل به این دلیل می‌خواهد عملیات نظامی خود را در جنوب غزه متمرکز کند که سازمان‌های اطلاعاتی آن به این نتیجه رسیده‌اند که رهبران حماس به آن منطقه گریخته‌اند.

این شبکه تلویزیونی در ادامه به نقل از چندین مقام دیگر آمریکایی خبر داده که مقامات دولت جو بایدن از جمله خود آقای بایدن به همتایان اسرائیلی خود گفته‌اند که ارتش اسرائیل نباید به مانند روزهای گذشته بار دیگر دست به حملات هوایی از آن نوع بزند که تاکنون منجر به تلفات و ویرانی‌های گسترده شده است.

یک مقام ارشد دولت آمریکا گفت که اسرائیل در عوض، باید در هدف‌گیری محتاط‌تر، دقیق‌تر و سنجیده‌تر عمل کند.

در حالی که مشخص نیست اسرائیل در نهایت با خواسته‌های مقامات آمریکا موافقت بکند، برخی از مقامات آمریکایی ابراز خوش‌بینی کرده‌اند که اسرائیل دست‌کم چنین ایده‌هایی را بررسی کند.

وزارت بهداشت نوار غزه که تحت کنترل حماس است گفت ظرفیت عملیاتی بیمارستان‌های شمال غزه تا بیش از ۶۰ درصد کاهش یافته و نظام پزشکی و درمانی در این منطقه با بحران مواجه شده است.

سخنگوی دکتر اشرف القدره روز چهارشنبه در متنی کتبی برای شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان نوشت، ظرفیت اتاق‌های جراحی و بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های شمال غزه به شدت کاهش پیدا کرده است.

وی عنوان کرد که اخیرا ۶۲ درصد از واحدهای دیالیز کلیه از بین رفته‌اند و تنها ۳۸ درصد از واحدها امکان فعالیت دارند که عمده آنها هم در جنوب مستقرند.

به گفته او، زیرساخت‌های مراقبت‌های بهداشتی برای بخش‌های زایمان و نوزادان نیز به شدت آسیب دیده به طوری که در شمال غزه، ۷۶ دستگاه انکوباتور از بین رفته‌اند و تنها ۵۱ واحد در جنوب باقی مانده است. همچنین بخش زایمان بیمارستان‌های شمال غزه نیز دچار کاهش ظرفیتی به اندازه ۱۵۰ تخت شده است.

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، گفت «عمیقا خرسند است» که لیات بینین، شهروند دوتابعیتی اسرائیلی – آمریکایی که حماس در حمله روز ۷ اکتبر خود به اسرائیل او را ربوده بود، به سلامت آزاد شده است.

آقای بایدن در بیانیه‌ای که پس از آزادی این شهروند دو تابعیتی منتشر کرد از توافق آتش‌بس که منجر به آزادی ده‌ها گروگان و افزایش کمک‌های انسان‌دوستانه به غیرنظامیان غزه شد، تمجید به عمل آورد و گفت که از آغاز جنگ کنونی این اولین بار بود که چنین کمک‌هایی به شمال غزه رسید.

وی اظهار داشت: « من و جیل عمیقا خوشحالیم که او [لیات بینین] به زودی به سه فرزند و پدرش می‌پیوندد که نگران امنیتش بودند. و ما مصمم به آزادی تمام افرادی هستیم که حماس در جریان حمله تروریستی وحشیانه خود به اسرائیل در روز هفتم اکتبر آنها را به گروگان گرفت، از جمله آویو شوهر لیات.»

وضعیت دومین زن آمریکایی که حماس او را گروگان گرفته، نامشخص است. ابیگیل ادان، شهروند آمریکایی ۴ ساله، روز یکشنبه آزاد شد.

با نزدیک شدن به پایان زمان آتش‌بس میان اسرائیل و حماس، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، وارد اسرائیل شد.

آقای بلینکن گفته است که برای تمدید وقفه در جنگ غزه تلاش می‌کند تا از این طریق امکان آزادی شمار بیشتری از گروگان‌های حماس و افزایش کمک‌های بشردوستانه به غزه فراهم شود.

وزیر خارجه آمریکا اظهار داشت: «تمایل داریم که این وقفه تمدید شود، چرا که این امر در وهله اول باعث شده که گروگان‌ها آزاد شوند و به خانواده‌هایشان بپیوندند. این وقفه همچنین باعث افزایش ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه برای مردم غزه شد که به شدت به آن نیاز دارند.»

وی افزود: بنابراین، تمدید این وقفه به معنای آن است که گروگان‌های بیشتری به خانه بازمی‌گردند و کمک‌های بیشتری وارد غزه می‌شود.»

آنتونی بلینکن سپس عنوان کرد که او تصور می‌کند اسرائیل هم خواستار تمدید آتش‌بس است چون «آنها به شدت تلاش می‌کنند که گروگان‌ها را به خانه بازگردانند».

وی گفت که قصد دارد درباره این موضوع با مقامات اسرائیل گفت‌وگو کند. جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، نیز روز چهارشنبه در مراسمی که در ایالت کلرادو برگزار می‌شد اظهار داشت که با اعضای تیم امنیت ملی خود درباره گروه بعدی گروگان‌ها که قرار است حماس آزاد کند، گفت‌وگو کرده است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، روز چهارشنبه ۸ آذر در نشست شورای امنیت این سازمان گفت، میزان کمک و سوختی که به غزه می‌رسد، حتی هم‌اکنون نیز که آتش‌بس موقت میان اسرائیل و حماس برقرار شده، همچنان ناکافی است.

آقای گوترش گفت: «میزان کمک به فلسطینیان در غزه همچنان کاملا ناکافی است و پاسخگوی نیازهای فراوانِ بیش از دو میلیون نفر نیست.»

او افزود: «با وجودی که میزان سوختی که اجازه ورود به غزه را پیدا می‌کند افزایش یافته، این سوخت همچنان برای انجام فعالیت‌های ابتدایی نیز مطلقا ناکافی است.»

دبیرکل سازمان ملل در سخنان روز چهارشنبه خود بر اهمیت بازگشایی گذرگاه‌های بیشتر به غزه تاکید کرد، چرا که گذرگاه رفح که مصر را با غزه مرتبط می‌سازد، به تنهایی جوابگو نیست.

او گفت: «لازم است بدانیم که گذرگاه مرزی رفح از ظرفیت کافی برخوردار نیست. به‌خصوص وقتی کُندی روندهای امنیتی در آن گذرگاه را نیز در نظر بگیریم، به این نتیجه می‌رسیم.»

بیش از ۷۰ درصد مردم در نوار غزه به‌دلیل جنگ در آن ناحیه، آواره شده‌اند و بیش از یک میلیون آنها هم‌اکنون به ساختمان‌های آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک (اونروا) پناه برده‌اند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۳۰ نوامبر  ۲۰۲۳