اعتراض در تل‌آویو به مرگ سه گروگان با آتش خودی؛ یونیسف: در غزه، هیچ جا برای کودکان امن نیست

سخنگوی یونیسف، صندوق کودکان سازمان ملل متحد، روز جمعه، ۲۴ آذر در گزارشی از اثرات مستقیم جنگ بر کودکان و خانواده‌ها در غزه گفت کودکان این باریکه در شرایط «فاجعه‌باری که با آن روبه‌رو هستند» هیچ امنیتی ندارند.

جیمز الدر گفت در ۲۰ سال کار خود در یونیسف شاهد بحران‌های انسانی زیادی در جهان از قحطی، سیل و مناطق جنگی و زندگی مردم در اردوگاه‌های آوارگان بوده اما «هرگز» شاهد این همه ویرانی و نومیدی مانند رویدادهای جاری غزه نبوده است.

او گفت به مدت یک هفته، فاصله ۳۵ کیلومتری از شهر غزه تا گذرگاه الرفح، مرز غزه با مصر، را همراه با یک کاروان کمک‌رسانی طی کرده و شاهد بوده که ویرانی خانه‌ها و ساختمان‌ها بسیار گسترده است و بمباران‌ها مناطق را «مسطح» کرده است.

جیمز الدر مردی را دیده که از دل آوار ساختمانی بیرون آمده و برای او رقم ۳۰ را نوشته: ۳۰ تن از اعضای فامیل او در بمباران کشته شدند و تمامی عزیزان خود را از دست داده بود.

یونیسف در آغاز جنگ گفته بود غزه «قبرستان کودکان و جهنمی برای همه است» و با ادامه بمباران و جنگ، اوضاع اکنون وخیم‌تر شده است.

جیمز الدر در شهادت روز جمعه خود سخنان یکی از همکارانش را نقل کرد که چند هفته پس از جنگ گفته بود کشتار و معلولیت کودکان، ناپدید شدن بچه‌ها، حمله به بیمارستان‌ها و مدارس و محرومیت از دسترسی به نیازهای اساسی «لکه‌ ننگی بر وجدان همه ماست» و «هنوز نیز این گفته صادق است».

آقای الدر گفت کودکان غزه اکنون از آسمان در خطر هستند، به روی زمین نیز در معرض تهدید بیماری و مرگ از گرسنگی و تشنگی هستند و هیچ‌جا امن نیست. به گفته او، وضعیت کودکانی وخیم‌تر است که والدین و یا تمامی اعضای خانواده خود را از دست داده‌اند‌ و کسی برای سرپرستی آن‌ها نیست.

این مقام سازمان ملل اظهار داشت که کودکان غزه به حد کافی رنج تحمل کرده‌اند و اکنون به یک آتش‌بس بشردوستانه و صلح نیاز داریم.

به گفته آقای الدر، امنیت واقعی برای کودکان غزه مشروط به این است که طرف‌های درگیر دسترسی بلامانع به غیرنظامیان را تضمین کنند. او گفت توان یونیسف برای توزیع آب، غذا، مکمل‌های غذایی، سوخت و سایر اقلام بشردوستانه نیازمند آتش‌بس فوری است.

روزنامه هاآرتص روز شنبه، ۲۵ آذر، نوشت خانواده‌های اسرائیلی‌هایی که هنوز در اسارت حماس در غزه هستند، در تظاهرات جمعه‌شب خود در پی اعلام خبر کشته شدن سه گروگان اسرائیلی با آتش خودی تأکید کرده‌اند که زمان برای بازگرداندن آن‌ها در حال پایان است.

به نوشته هاآرتص، اوری سابیرسکی، پسرعموی ایتای سابیرسکی، یک مرد جوان اسرائیلی که از ۷۱ روز پیش به غزه ربوده شده، در سخنرانی در جمع راهپیمایان گفت مقامات دولت چنین وانمود می‌کنند که عملیات جنگی در غزه «به رهایی ربوده‌شدگان کمک می‌کند، در حالی که این نبرد آن‌ها را می‌کشد».

آقای اوری سابیرسکی افزود ربوده‌‌شدگان «از بمباران‌ها و عملیات ناکام برای نجات آن‌ها و بر اثر آتش نیروهای خود ما در حالی که توانسته‌اند (از دست حماس) فرار کنند، کشته می‌شوند یا حماس آن‌ها را می‌کشد یا از گرسنگی و نداشتن دارو می‌میرند».

این شهروند اسرائیلی افزود «دولت و رهبری به گونه‌ای عمل می‌کنند که گویی از ربوده‌شدگان صرف نظر کرده‌ و (فکر می‌کنند) که ما
مردم ربوده شدگان را به عنوان جسد قبول خواهیم کرد. او گفت ادامه بازگشت گروگان‌ها در تابوت «دیگر غیرقابل قبول است».

به گفته این اسرائیلی، «یقینا ربوده‌شدگان در اولویت مسائل مورد نظر دولت نیستند».

او از رهبری اسرائیل خواست ابتکارات تازه‌ای برای آزادی ربوده شدگان ارائه کند و حاضر به پرداخت بهای سنگین آن باشد تا گروگان‌ها زنده بازگردند.

پدر لیری آلباگ، یکی دیگر از مردان جوان ربوده شده به غزه در تظاهرات تل‌آویو گفت: امشب یک شب سخت برای ماست، ما خواهان مذاکره هستیم.

به نوشته یدیعوت آحرونوت، خانواده‌های نگران روز شنبه در خصوص اتخاذ اقدامات سخت‌تر برای وادار کردن دولت به تن دادن به معامله تصمیم می‌گیرند.

ستاد خانواده‌ها در مرکز تل‌آویو و روبروی محوطه این شهر، در میدانی که از مدتی پیش «میدان ربوده شدگان» نام گرفته، در ظهر شنبه نشست مشورتی خود را برگزار می‌کند. رسانه‌های اسرائیل به گستردگی در حال پخش رویدادهای این میدان هستند.

یکی از سه مرد جوان اسرائیلی که ارتش اسرائیل کشتن «اشتباهی» آن‌ها را با آتش خودی هنگام فرار از دست حماس در محله شجاعیه در شرق شهر غزه در روز جمعه، ۲۴ آذر، تأیید کرد، آلون لولو شِمریز نام دارد که فرزند یک مرد ایرانی‌زاده ساکن جنوب اسرائیل، آقای آوی لولو شمریز بود.

آلون،‌۲۶ ساله، دانشجوی مهندسی انفورماتیک و کامپیوتر، روز ۱۵ مهر در حمله غافلگیرانه حماس به اسرائیل، در خانه خود در کیبوتص «کفر عازا» خواب بود.

او تازه از یک سال گردش در آمریکای لاتین به اسرائیل بازگشته و برنامه زندگی او برای ادامه سال پیگیری تحصیل در دانشگاه بود و ثبت نام کرده بود.

بعد از شروع حملات سنگین راکتی در آن روز به صدها نقطه در اسرائیل و رخنه هزاران تن از اعضای مسلح گروه افراطی حماس به کیبوتص‌ها و شهرک‌های نزدیک به مرز غزه، یکی از همسایگان جوان او نیز که خانه مستقل داشت، نزد آلون آمده بود تا آن ساعات دلهره‌آور را با یکدیگر در اتاق امن خانه آلون سپری کنند. آن همسایه بعدا به خانه خود بازگشته بود.

آلون در طول ساعاتی که در اتاق امن بود، از طریق پیامک با پدر و مادر و به‌ویژه با دو برادر خود در ارتباط بود. اما نزدیک به ساعت ده بامداد شنبه، ۱۵ مهر، در حالی که حدود چهار ساعت از آغاز حمله حماس سپری شده بود، این ارتباط قطع شد.

یوناتان یکی از دو برادرش که با او در کارگاه خانوادگی همکار هم بود در آخرین پیام واتزآپی برای آلون نوشته بود: «قوی باش، دوستت داریم». آلون در پاسخ تنها ایموجی قلب فرستاده و نوشته بود که اعضای حماس وارد خانه او شده‌اند و باید ساکت باشد.

تحقیقات و شهادت‌های بعدی نشان داد که اعضای حماس مرد همسایه او را کشته و آلون را با خود به غزه بردند.

خانم دیکلا، مادر و دو برادر آلون: عیدان و یوناتان، در ۷۰ روز گذشته بارها در گفت‌وگو با رسانه‌های اسرائیل خواهان کوشش بیشتر دولت برای آزادی آلون و سایر اسرائیلی‌های ربوده شده به غزه شده بودند.

یوناتان شمریز در هیئت‌هایی از اعضای خانواده‌های اسرائیلی‌های ربوده شده به کشورهای خارجی از جمله اروپا و آمریکا نیز سفر کرد تا توجه دولت‌ها و افکار عمومی غرب را به لزوم فشار بر حماس برای آزادی این شهروندان اسرائیلی جلب کند.

یوناتان با همسر آبستن در روز حمله حماس در خانه مستقل خود در کیبوتص «کفار عازا» بود و در ادامه حملات اعضای حماس، همراه با مردان دیگری در آن شهرک کشاورزی وارد کارزار جنگی برای دفاع از کیبوتص شده و نجات یافته بود.

رسانه‌های اسرائیل در ۷۰ روز گذشته مطالب متعددی در مورد زندگی آلون منتشر کرده و به نقل از نزدیکان و دوستانش او را مردی اجتماعی که به هر شکل ممکن به همه کمک می‌کند و در تقویت همبستگی در میان دوستان و خانواده آوازه دارد، توصیف کرده بودند. او عضو تیم بسکتبال شهرک نیز بود. پنج عضو آن تیم از آغاز حمله حماس کشته شده‌اند.

مادر او در گفت‌وگو با شبکه کان گفته بود دیگران او را زنی قوی می‌بینند اما داغ ربوده شدن پسر جوانش او را درهم شکسته است. این مادر در برابر دوربین گریه کرد و از چشم‌انتظاری خود برای آزادی فرزندش سخن گفت.

یوناتان در آغاز این هفته نسبت به سرنوشت برادرش ابراز نگرانی شدید کرده و گفته بود که وقت دارد به‌رعت می‌گذرد.

کیبوتص اسرائیلی «کفار عازا» تا مرز غزه تنها ۱.۵ کیلومتر فاصله دارد. پدر آلون در آغاز بحران جنگی، در گفت‌وگو با رادیویی وابسته به روزنامه معاریو بعید ندانسته بود که پسرش به محله شجاعیه در غزه که بسیار نزدیک به محل کیبوتص اسرائیلی است، ربوده شده باشد. آقای آوی شمریز از رسیدگی ناقص دولت و مسئولان در روزهای نخست این بحران انتقاد کرده بود.

والدین و برادران آلون نیز که ساکن آن شهرک بودند، از آغاز جنگ از خانه خود تخلیه شده و به محل اقامت موقت در یک هتل برده شده‌اند.

در پی بیانیه ارتش اسرائیل در تأیید کشته شدن سه مرد اسرائیلی اسیر در دست حماس با آتش سربازان اسرائیلی در باریکه غزه، هزاران تن از ساکنان تل‌آویو و شماری از اعضای خانواده‌های اسرائیلی‌های گروگان در تظاهراتی خودجوش در خیابان‌های این شهر خواهان آن شدند که دولت اسرائیل ابتکار تازه‌ای را برای معامله‌ای که به آزادی سریع‌تر این گروگان‌ها منجر شود، ارائه کند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، مردم خشمگین و نگران نزدیک نیمه‌شب به خیابان‌ها ریختند و از جمله در برابر ساختمان وزارت دفاع و ستاد ارتش راه‌پیمایی کردند. راه‌پیمایی در خیابان‌های دیگر تل‌آویو نیز تا ساعاتی از نیمه‌شب گذشته ادامه یافت.

رسانه‌هایی مانند شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل در ساعاتی از شامگاه شنبه نوشته‌ای با این عنوان که سخنگوی ارتش «به‌زودی یک بیانیه دراماتیک» منتشر می‌کند، در صفحه خود قرار داده بودند.

دانیل هگاری، سخنگوی ارتش، تأیید کرد که نیروهای نظامی روز جمعه در عملیات خود در محله شجاعیه در شرق شهر غزه، متوجه سه چهره مشکوک شده و آن‌ها را «تهدید» برای خود تشخیص داده و هدف قرار دادند اما «بسیار زود» متوجه «تشخیص اشتباه» خود شدند.

دانیل هگاری متعهد شد که تحقیقات کامل در این زمینه به آگاهی خانواده‌ها و مردم برسد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، سه مرد جوان اسرائیلی که کشته شدند ۷۰ روز در اسارت حماس زنده مانده بودند و احتمالا در پی کشته شدن اعضای حماس که مأمور مراقبت از آن‌ها بودند در عملیات اسرائیلی، فرصت را برای فرار مناسب دیدند و در نظر داشتند خود را به سربازان اسرائیلی نزدیک کنند.

به گفته شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل، مقامات ارشد کابینه بیان این رویداد را که برای خانواده‌ها و مردم اسرائیل تلخ است، بر دوش سخنگوی ارتش انداختند.

????شامگاه جمعه ۲۴ آذر ۱۴۰۲ صدها معترض در تل‌آویو با شرکت در یک راهپیمایی از دولت اسرائیل خواستند تا برای آزادی گروگان‌ها اقدامات بیشتری انجام دهد و هر چه زودتر به یک «توافق» برسد.

رسانه‌های فلسطینی و عربی از بمباران و حملات گسترده اسرائیل به شمال و جنوب غزه و به ویژه خان یونس در شامگاه جمعه و بامداد شنبه خبر دادند.

این رسانه‌های می‌گویند، نبرد سنگین نیروهای اسرائیل و حماس در شمال شهر غزه همچنان ادامه دارد.

طبق این گزارش‌ها، ارتش اسرائیل مناطق شمالی غزه را با حملات هوایی و توپخانه‌ای هدف قرار داده است.

در همین حال، ایلون لوی، سخنگوی دولت اسرائیل نیز روز جمعه با اشاره به کاهش تعداد راکت‌های شلیک شده توسط حماس، گفت که اسرائیل در جنگ پیروز شده و توان حماس را از بین برده است.

کاخ سفید روز جمعه با خانواده سامر ابودقه٬ تصویربردار شبکه الجزیره که در حملات اسرائیل به غزه کشته شد، ابراز همدردی کرد و به آنها تسلیت گفت.

شبکه خبری الجزیره قطر روز جمعه اعلام کرد٬ سامر ابودقه، فیلمبردار این شبکه خبری در جریان حملات اسرائیل کشته شد. طبق این گزارش، وائل ابو دحدوح، خبرنگار الجزیره نیز مجروح شده است.

جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا، در این زمینه گفت: «می‌خواهم از صمیم قلب با شبکه الجزیره و همچنین خانواده و عزیزان سامر ابودقه، ابراز همدردی کنم، (او کسی بود) که در میدان حضور داشت و نه تنها برای بینندگان شما، بلکه برای مردم سراسر جهان کارهای ضروری و مهمی را انجام می‌داد.»

شبکه الجزیره در بیانیه‌ای اعلام کرد که سامر ابودقه در حمله پهپادی اسرائیل در غزه زخمی شد.

طبق این بیانیه، «اما نیروهای اسرائیلی اجازه ندادند نیروهای امدادی و آمبولانس به سامر ابودقه برسند و او را به مدت ۵ ساعت با خونریزی روی زمین نگه‌داشت.»

خبرگزاری فرانسه هم اعلام کرد وائل ابو دحدوح از ناحیه دست مجروح شده و به بیمارستان ناصر در خان یونس منتقل شده است.

تشکیلات حماس در غزه روز جمعه اعلام کرد، شمار کشته‌شدگان در جنگ در این منطقه به بیش از ۱۸ هزار و ۸۰۰ نفر رسیده است.

طبق این گزارش، دست‌کم هشت هزار نفر از کشته‌شدگان حملات اسرائیل به منطقه غزه کودکان هستند.

حمله بی‌سابقه و غافلگیرانه گروه افراطی حماس به اسرائیل در ۱۵ مهرماه سال جاری دست کم یک هزار و ۲۰۰ کشته برجای گذاشت.

به دنبال این حمله، اسرائیل عملیات نظامی گسترده‌ای برای از بین بردن گروه حماس آغاز کرده است که همچنان ادامه دارد.
دو منبع مطلع به وب‌سایت اکسیوس گفته‌اند، داوید برنئا، رئیس موساد، سازمان اطلاعات خارجی و عملیات ویژه اسرائیل، آخر هفته (شنبه و یکشنبه) با محمد بن‌ عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر این کشور ، در اروپا دیدار می‌کند، تا در خصوص تبادل گروگان‌ها گفت‌وگو کند.

این نخستین دیدار بین مقامات ارشد اسرائیلی و قطری از زمان شکست آتش‌بس هفت روزه و آغاز مجدد درگیری و گسترش عملیات نظامی به جنوب غزه است.

اکسیوس می‌گوید، بازگشت اسرائیل به میز مذاکره نشان می‌دهد که این کشور آماده است تا یک معامله تازه بر سر مبادله گروگان‌ها را بررسی کند.

توافق قبلی که به آتش بس یک هفته‌ای منجر شد، به خاطر خودداری حماس از آزادی بقیه زنان گروگان، ادامه نیافت. حماس، اسرائیل را مسئول شکست این توافق دانست و گفت زنانی که اسرائیل پیشنهاد آزادی آنها را داده سربازان ارتش اسرائیل بودند.

این وبسایت می‌گوید،احتمالا بیانیه ارتش اسرائیل در روز جمعه درباره کشته شدن سه گروگان در جریان آتش خودی در غزه در تغییر رویکرد اسرائیل موثر بوده است. ارتش اسرائیل در بیانیه خود اعلام کرد، احتمال دارد این سه نفر موفق به فرار شده بودند یا در جریان درگیری شدید نیروهای گروه افراطی حماس، اعضای این گروه مجبور آزاد کردن آنها شده بودند.

لحظاتی پس از این بیانیه ارتش اسرائیل، شماری از خانواده‌های گروگان از دولت اسرائیل خواستند طرح مبادله تازه‌ای را پیگیری کند.

گفته می‌شود، حماس همچنان ۱۳۰ گروگان در اختیار دارد. در جریان توافق قبلی حماس ۱۰۰ گروگان را آزاد کرد.

ارتش اسرائیل روز جمعه اعلام کرد سه تن از گروگان‌های در بند گروه افراطی حماس در غزه را به اشتباه با شلیک گلوله از پا درآورده است.

در بیانیه ارتش اسرائیل آمده که در جریان نبرد با اعضای حماس در محله شجاعیه شهر غزه که منطقه‌ای پرتراکم است، نیروهای نظامی «به اشتباه سه گروگان اسرائیلی را به عنوان تهدید شناسایی کردند» و آنها را مورد هدف گلوله قرار دادند.

همچنین اعلام شده که پیکر این سه شهروند اسرائیلی به کشورشان بازگردانده و هویت آنها تأیید شده است.

نام دو تن از کشته شدگان سمر تالالکا و یوتام حیم اعلام شده که در کیبوتص کفر عزا در روز ۱۵ مهر توسط نیروهای حماس ربوده شده بودند. خانواده گروگان سوم خواستار آن شده که هویت او فاش نشود.

ارتش اسرائیل می‌گوید «بلافاصله بررسی این حادثه را آغاز کرده است.»

مقام‌های نظامی این کشور پیش‌تر خبر دادند جنازه سه تن دیگر از گروگان‌های حماس را این هفته یافتند و به اسرائیل بازگرداندند.

سازمان پزشکان بدون مرز می‌گوید گروه‌های امدادی‌اش شاهد «افزایش هولناک» حملات اسرائیل علیه غیرنظامیان در اردوگاه آوارگان جنین در کرانه باختری هستند.

این سازمان روز جمعه در شبکه ایکس (توئیتر سابق) همچنین خبر داد حملات نظامی علیه خدمات درمانی در جنین به شکل «چشمگیر» افزایش یافته و به روندی «نظام‌مند» تبدیل شده است.

پزشکان بدون مرز همچنین خبر داده ۲۰۲۳ «مرگبارترین سال» برای شهروندان فلسطینی در کرانه باختری بوده است.

همزمان با این حملات نظامی در بخش‌هایی از کرانه باختری، انتقادهای بین‌المللی از خشونت شهرک‌نشینان اسرائیلی علیه شهروندان فلسطینی در این منطقه نیز در روزهای اخیر بالا گرفته است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۶ دسامبر ۲۰۲۳