رژیم اسلامی بار دیگر در شورای امنیت متهم به آزمایش غیرقانونی موشک، ارسال پهپاد به روسیه شد

بریتانیا، فرانسه و آلمان، جمهوری اسلامی را به آزمایش موشک بالستیک، انتقال پهپاد به روسیه و غنی‌سازی اورانیوم متهم کردند.

قدرت‌های غربی درگیر در توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی، روز دوشنبه در نشست شش‌ماهه شورای امنیت، تهران را به «توسعه و آزمایش موشک‌های بالستیک»، «انتقال صدها پهپاد به روسیه» و «غنی‌سازی اورانیوم تا سطح بی‌سابقه ۶۰ درصد» متهم کردند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، جمهوری اسلامی و متحدش روسیه، اتهام‌های بریتانیا، فرانسه و آلمان را رد کردند اما آمریکا از موضع متحدانش به شدت حمایت کرد. این تبادلات نظر شدید در جریان نشست شش ماهه شورای امنیت سازمان ملل در مورد اجرای قطعنامه آن در تایید توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ صورت گرفت.

امیر ایروانی و واسیلی نبنزیا، نمایندگان جمهوری اسلامی و روسیه در سازمان ملل متحد، خروج ایالات متحده از برجام، تحریم‌های غرب و موضع «ضد جمهوری اسلامی» را عامل بن‌بست کنونی دانستند.

ایروانی گفت که جمهوری اسلامی طبق معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، مجاز به غنی‌سازی اورانیوم برای مقاصد صلح‌آمیز است و نبنزیا نماینده روسیه، شواهد مبنی بر استفاده از پهپادهای جمهوری اسلامی در اوکراین را «ادعا خواند» و آن را رد کرد.

رزماری دی کارلو، مسئول سیاسی سازمان ملل متحد در نشست روز دوشنبه تاکید کرد که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد همچنان «برجام» را بهترین گزینه موجود برای اطمینان از صلح‌آمیز ماندن برنامه هسته‌ای ایران می‌داند. او از ایران خواست مسیر خود را تغییر دهد.

نمایندگان بریتانیا، فرانسه و آلمان همچنین گفتند که ذخایر اورانیوم غنی شده ایران اکنون ۲۲ برابر حد مجاز در توافق «برجام» است و هیچ توجیهی برای فعالیت‌های غیرنظامی ندارد و مسیر کنونی تنها حکومت ایران را به توانایی‌های مرتبط با تسلیحات هسته‌ای نزدیک می‌کند.

به گفته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان ناظر هسته‌ای سازمان ملل متحد، جمهوری اسلامی شرایط مشخص شده در توافق «برجام» را زیر پا گذاشته و غنی‌سازی ۶۰ درصدی نزدیک به سطح [مورد نیاز برای تولید] تسلیحات است؛ آن هم برای کشوری که ادعا می‌کند برنامه تسلیحات هسته‌ای ندارد.

پیش از این، لورا هولگیت، سفیر آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در جلسه روز اول آذر، از اقدامات جمهوری اسلامی که موجب «تضعیف» فعالیت‌های آژانس برای تضمین ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای تهران شده است، انتقاد کرده بود.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۱۹ دسامبر ۲۰۲۳