انتقادهای گسترده از پرداخت افزایش قیمت اینترنت در ایران

یک نماینده مجلس شورای اسلامی اقدام دولت در افزایش ۳۰ درصدی نرخ اینترنت در ایران که بنا بر گزارش برخی رسانه‌ها، به گرانی بیش از ۱۵۰ درصدی قیمت برخی بسته‌های اینترنتی منجر شده است، را موجب بروز نارضایتی دانست.

جلال رشیدی کوچی روز شنبه نهم دی‌ در گفتگو با خبرگزاری ایلنا تاکید کرد:«عملا داریم برای یک اینترنت فیلترشده با کلی محدودیت‌های مختلف، قیمت بالایی پرداخت می‌کنیم که حتما منجر به نارضایتی خواهد شد.»

انجمن تجارت الکترونیک تهران در تیرماه سال جاری در گزارشی، کیفیـت اینترنـت در ایـران را در وضعیـت «بحرانـی» و پراختـلال، محـدود و کنـد توصیف کرد.

از سوی دیگر، روزنامه فرهیختگان روز شنبه گزارش داد که به رغم اعلام وزارت ارتباطات و فناوری درباره افزایش حدودد ۳۰ درصدی تعرفه اینترنت، برخی اپراتورها قیمت بسته‌های اینترنتی را تا بیش از ۱۵۰ درصد گران کرده‌اند.

همزمان یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، گرانی اینترنت را موجب بروز «مشکلات جدی برای اقشار کم‌درآمد جامعه» دانست.

جعفر قادری در گفتگو با خبرگزاری ایلنا، اینترنت را برای مردم «از نان شب واجب‌تر» خواند و گفت: « در چنین شرایطی، این دولت است که باید هزینه‌های اپراتور را جبران کند.» برخی روزنامه‌نگاران هم از فسادهای پشت پرده دراین باره خبر داده‌اند.

احسان بداغی، روزنامه‌نگار، در صفحه خود در شبکه پیام‌رسان «ایکس» (توئیتر سابق) با اشاره به اینکه «بهانه افزایش قیمت #اینترنت، مشکلات اقتصادی اپراتورها بود»، از پرداخت ۱۸ میلیون یورو از سوی اپراتور همراه اول به شرکت متعلق به حسن فیروز‌آبادی، فرزند دبیر شورای عالی فضای مجازی، خبر داده است.

برخی رسانه‌ها در ایران هم اقدام دولت در افزایش تعرفه اینترنت را مقدمه‌ای بر ایجاد محدودیت‌های غیرمستقیم در این حوزه ذکر کرده‌اند.

برخی کارشناسان هم بر این باورند که افزایش قیمت اینترنت در شرایط تورمی کنونی، بسیاری از مردم را از استفاده از اینترنت منصرف خواهد کرد.

مهدی صارمی، خبرنگار حوزه تکنولوژی، وضعیت نیمی از جامعه ایران را تحت تاثیر افزایش قیمت تعرفه‌های اینترنتی دانست.

به گزارش انجمن تجارت الکترونیک تهران، «در بیـن ۱۰۰ کشـور جهـان بـا بیشـترین تولیـد ناخالـص ملـی، ایـران پـس از میانمـار دومیـن اینترنـت پـر اختلال، پـس از چیـن دومیـن اینترنـت محـدود در جهـان» را دارا بوده و «جـزو ۵ اینترنـت کنـد جهـان» محسوب می‌شود.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۳۱ دسامبر ۲۰۲۳