تداوم حملات مرگبار اسرائیل به شبه‌نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی؛ ده‌ها تن کشته و مجروح شدند

جنگ در غزه در حالی وارد سیزدهمین هفته خود می‌شود که نوار غزه همچنان زیر آتش سنگین تانک‌ها و هواپیماهای اسرائیل قرار دارد.

اسرائیل که با هدف «نابودی حماس» حاضر نیست به حمله‌های خود در غزه پایان دهد، تاسیسات شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی را در آن سوی مرزها نیز از نظر دور نداشته است.

درگیری‌ها میان ارتش اسرائیل و شبه‌نظامیان مورد حمایت تهران در جریان است. در آخرین مورد از این حمله‌ها، اسرائیل روز شنبه، ۳۰ دسامبر (۹ دی‌ماه)، تاسیسات نظامی حزب‌الله را در جنوب لبنان بمباران کرد.

به گزارش تایمز اسرائیل، در پاسخ به حمله‌های موشکی بامداد شنبه حزب‌الله، ارتش اسرائیل زیرساخت‌های نظامی این گروه مورد حمایت جمهوری اسلامی را در جنوب لبنان هدف حمله هوایی قرار داد.

در حمله روز شنبه یک جت جنگنده و چند هواپیمای جنگی، سه هسته نظامی حزب‌الله را هدف قرار دادند. علاوه بر این، توپخانه ارتش این کشور مناطقی را در جنوب لبنان گلوله‌باران کرد. یک روز پیش از آن نیز جت‌های جنگنده اسرائیل حمله‌هایی را علیه مراکز نظامی حزب‌الله در منطقه حمول، در جنوب لبنان، انجام دادند.

هم‌زمان، خبرگزاری دولتی سوریه (سانا) از حمله هوایی اسرائیل به مناطقی در نزدیکی فرودگاه حلب در شمال سوریه خبر داد. به گزارش رادیو شام اف‌ام، رسانه نزدیک به دولت سوریه، با آغاز این رشته حمله‌ها به فرودگاه بین‌المللی حلب که دست‌کم شش مورد گزارش شده، سامانه دفاع هوایی سوریه به کار افتاد. دیده‌بان حقوق بشر سوریه تعداد تلفات این حمله اسرائیل را که از آب‌های غرب لاذقیه انجام شده، دست‌کم ۷ کشته گزارش کرده است.

دو روز پیش از این حمله، اسرائیل حمله دیگری به فرودگاه دمشق انجام داد. به گزارش العربیه، ۱۱ تن از اعضای سپاه پاسداران ایران در این حمله کشته شدند. در پی آن، رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران، این خبر را تکذیب کرد.

در میان این دو حمله، اسرائیل در نخستین ساعات بامداد شنبه رشته حمله‌هایی را به تاسیسات نظامی سپاه قدس در منطقه دیرالزور در شرق سوریه انجام داد. حمله‌هایی که رسانه‌ها ابتدا آن را به نیروهای آمریکای نسبت داده و تعداد کشته‌های آن را ۵ نفر گزارش کرده بودند. اما خبرگزاری فرانسه اندکی بعد، به نقل از دیده‌بان حقوق بشر سوریه نوشت که تلفات این حمله به دست‌کم ۱۹ کشته و ۱۸ زخمی رسید.

اسرائیل در این رشته حمله‌ها که تعدادشان دست‌کم ۹ مورد گزارش شده، چند پایگاه نظامی، یک انبار مهمات و یک کاروان حامل تسلیحات نظامی در البوکمال و اطراف آن در نزدیکی مرز مشترک سوریه و عراق هدف قرار داد.

این حمله ساعاتی پس از آن انجام شد که گروه مورد حمایت ایران، موسوم به «مقاومت اسلامی عراق» روز جمعه پایگاه آمریکایی «خراب الجير» در نزدیکی حسکه را هدف سه حمله موشکی قرار داد. این گروه مخالف حمایت آمریکا از اسرائیل است.

حمله‌های گسترده اسرائیل به نوار غزه از هفتم اکتبر به این سو موجب ویرانی ۷۰ درصد خانه‌ها و نیمی از ساختمان‌های آن شده است. به گزارش وال‌استریت‌ ژورنال، اسرائیل دست‌کم ۲۹ هزار بمب بر سر غزه رها کرده که موجب ویرانی دست‌کم ۳۰۰ هزار خانه شده است. دامنه این ویرانی‌ها به مدارس، بیمارستان‌ها، کلیسا‌ها، مساجد‌، کارخانه‌ها مراکز خرید و هتل‌ها هم رسیده است.

جنگ در غزه در آخرین روزهای سال جاری میلادی در حالی جریان دارد که به گزارش وزارت بهداشت حماس، تلفات انسانی آن از ۲۱ هزار ۶۰۰ کشته و ۵۶ هزار زخمی فراتر رفته است. به گفته صندوق کودکان سازمان ملل متحد، بیش از پنج هزار و ۳۰۰ کودک در حمله‌های اسرائیل به غزه کشته شدند.

آن‌طور که گاردین درباره پیامدهای انسانی فاجعه‌بار حمله‌های اسرائیل به غزه نوشته، بیش از یک‌چهارم جمعیت دو میلیون نفری غزه در یک سال پیش رو به‌دلیل شیوع بیماری‌ها، کمبود دارو و مایحتاج اولیه با خطر مرگ مواجه‌اند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۳۱ دسامبر ۲۰۲۳