پرواز تکراری مرغ از فروشگاه‌ها؛ محصولات بسته‌بندی گران و کمیاب شده‌اند

درحالی‌که مقام‌های دولتی به تناوب ادعای کنترل نرخ تورم و تامین کالاهای اساسی مردم را تکرار می‌کنند، گزارش‌های میدانی شهروندان و برخی رسانه‌های داخلی آشکار می‌کند که روند صعودی بهای کالاهای خوراکی ادامه دارد. کالاهایی مانند مرغ و گوشت بسته‌بندی نیز علاوه بر گرانی، کمیاب هم شده‌اند.

مسعود رسولی، دبیر انجمن صنعت بسته‌بندی گوشت و مواد پروتئینی، کاهش عرضه گوشت و مرغ بسته‌بندی را تایید کرد و گفت به دلیل تامین نشدن گوشت و مرغ مورد نیاز واحدهای بسته‌بندی، میزان عرضه این محصولات کاهش یافته است.

به گفته دبیر انجمن صنعت بسته‌بندی گوشت، قرار بود گوشت مورد نیاز شرکت‌های بسته‌بندی از محل واردات تامین شود ولی طی چند هفته گذشته این تامین صورت نگرفت و در نتیجه تولیدات شرکت‌ها نیز کاهش یافت.

مسعود رسولی گفت که از مسئولان دولتی درخواست کرده‌اند اجازه تامین گوشت و مرغ واحدهای تولیدی بسته‌بندی را از بازار داخلی تامین و نرخ آن را نیز بر اساس قیمت بازار تعیین کنند ولی آن‌ها با این پیشنهاد موافقت نکرده‌اند، زیرا برای محصولات پروتئینی بسته‌بندی نرخ مشخصی تعیین شده که اجازه تغییر آن وجود ندارد.

رویکرد دستوری دولت سیزدهم به نرخ‌گذاری و فروش کالاهای اساسی با توجیه کنترل گرانی‌ها و نرخ تورم در بیش از دو سال گذشته نتیجه عکس داشته و نه‌تنها به کاهش قیمت‌ها منجر نشده که در بازار نیز التهاب ایجاد کرده است.

دولتی‌ها از یک سو تولیدکنندگان را تحت‌فشار می‌گذارند که با نرخ‌های دستوری و در چارچوب‌های تعیین‌شده محصولات خود را تولید و توزیع کنند و از سوی دیگر تعهدات خود را در تامین نیازهای اولیه آنان زیر پا می‌گذارند. در نتیجه چنین وضعیتی تولیدکنندگان مجبور می‌شوند دستورات دولت را دور بزنند.

ماندن بازار گوشت و مرغ بسته‌بندی که به گفته مسعود رسولی، «شرکت‌ها در نهایت مرغ مورد نیاز خود را از بازار داخل تامین و قیمت آن را بر اساس نرخ بازار تعیین کردند.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آن‌طورکه بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد از حدود یک هفته پیش تاکنون عرضه محصولات پروتئینی به خصوص در فروشگاه‌های زنجیره‌ای کاهش یافته است. این کاهش در گوشت و مرغ غیربسته‌بندی چشمگیر نیست اما در هر دو مورد صعود قیمت‌ها ادامه دارد.

در حال حاضر بهای هر کیلوگرم مرغ در بازار به ۱۰۰ هزار تومان رسیده و قیمت سینه مرغ نیز از کیلویی ۲۰۰ هزار تومان عبور کرده است. هرچند که بهای سینه مرغ بسته‌بندی‌شده به بیش از ۲۴۰ هزار تومان هم می‌رسد. همه این‌ها در حالی است که دولت ابراهیم رئیسی قیمت مصوب مرغ را کیلویی ۷۳ هزار تومان اعلام کرده است.

مشاهدات میدانی از بازار و مرور فروشگاه‌های اینترنتی نشان می‌دهد که در حال حاضر حتی قیمت سنگدان مرغ که در سال‌های پس از انقلاب به خوراک طبقه کم‌درآمد در ایران تبدیل شد از نرخ مصوب مرغ بیشتر است.

این گرانی‌ها محدود به مرغ نیست و دیگر کالاهای خوراکی از جمله گوشت قرمز را نیز شامل می‌شود. به دنبال افزایش بهای دام زنده، قیمت گوشت نیز در بازارهای داخلی افزایش یافت. در حال حاضر خرید یک کیلو ران گوسفندی، دست‌کم ۶۵۰ هزار تومان، سردست، حدود ۷۵۰ هزار تومان و گوشت خورشتی حدود ۷۰۰ هزار تومان تمام می‌شود.

به‌تازگی علی‌اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی خبر داد که جریان افزایش قیمت همچنان ادامه می‌یابد زیرا دام زنده به تعداد کافی در ایران موجود نیست.

این فعال اقتصادی، با استناد به گزارش‌های آماری گفت که طی دو سال گذشته سرانه مصرف گوشت قرمز از ۱۲ به حدود شش کیلوگرم و سرانه مصرف مرغ از ۳۲ به حدود ۲۶ کیلوگرم تقلیل یافته است. این کاهش مصرف ناشی از نوسان‌های قیمتی است که همیشه شیب رو به بالایی دارد و دست مردم را از این محصولات کوتاه می‌کند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۳ ژانویه ۲۰۲۴