آمریکا و متحدانش «بیش از ۶۰ نقطه» مرتبط با حوثی‌ها را هدف قرار داده‌اند؛ تهدید حوثی‌ها به تداوم حملات به کشتی‌ها

قانونگذاران آمریکایی واکنش‌های متفاوتی را در مورد اقدام نظامی ایالات متحده در یمن ارائه کرده‌اند.

جمهوری‌خواهان، به ویژه رهبران جمهوری‌خواه در کنگره، گرچه این اقدام نظامی را «دیرهنگام» توصیف کرده‌اند عمدتاً از این اقدام حمایت می‌کنند.

در این زمینه میچ مک‌کانل، رهبر اقلیت سنا، از حملات آمریکا و متحدانش علیه حوثی‌ها استقبال کرد، اما گفت: «تصمیم بایدن برای استفاده از نیروی نظامی علیه این نمایندگان ایران دیرهنگام بود».

مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نیز در پستی در شبکه اجتماعی ایکس، اقدام نیروهای آمریکایی و بریتانیایی را «بسیار دیرهنگام» خواند، اما افزود که ایالات متحده «همیشه و به‌ویژه در مواقع خطرناک، باید قدرتمند ظاهر شود».

جک رید، رئیس کمیته نیروهای مسلح سنا نیز از این اقدام نظامی حمایت کرد که آن را اقدامی «ضروری و متناسب» توصیف کرد.

در همین حال، برخی نمایندگان دموکرات که به دموکرات‌های مترقی شهرت دارند، از بایدن انتقاد کرده‌اند که چرا برای این اقدام نظامی به دنبال مجوز کنگره نبوده است. این دیدگاه در میان برخی جمهوری‌خواهان کنگره هم مشاهده می‌شود.

در این زمینه مارک پوکان، نماینده دموکرات از ویسکانسین، در شبکه ایکس نوشت که «ایالات متحده نمی‌تواند بدون مجوز کنگره، برای درگیر شدن در یک درگیری چنددهه‌ای دیگر مخاطره کند».

چیپ روی، نماینده جمهوری‌خواه از تگزاس هم در شبکه ایکس نوشت که او «به طور بالقوه» با این حملات مشکلی ندارد، اما این سؤال را مطرح کرد که «این کار با چه اختیاراتی انجام شد» و چرا کنگره در این زمینه تصمیم‌گیرنده نیست.

نیروی هوایی آمریکا اعلام کرد که نیروهای آمریکایی و متحدانش بیش از ۶۰ نقطه را در ۱۶ مکان مورد استفاده شورشیان حوثی در یمن، هدف قرار داده‌اند.

بر اساس این اعلام، نقاط مورد هدف، شامل هسته‌های فرماندهی و کنترل، انبارهای مهمات، سیستم‌های پرتاب، تأسیسات تولید و سامانه‌های رادار دفاع هوایی بوده، و در این حملات از بیش از یکصد قطعه «مهمات هدایت‌شونده دقیق» استفاده شده است.

از زمان حمله گروه افراطی حماس به اسرائیل در هفتم اکتبر، که آغازی برای جنگ همه‌جانبه جدیدی در غزه بود، حوثی‌ها در حمایت از این گروه، اقدام به حمله به کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌ها با مقصد اسرائیل در دریای سرخ کرده‌اند، و اکنون می‌گویند این حملات همچنان ادامه خواهد داشت.

حماس در آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان گروهی تروریستی شناخته می‌شود، اما حوثی‌های یمن این وضعیت را ندارند، گرچه آمریکا اخیراً امکان الحاق این گروه به فهرست گروه‌های تروریستی خود را در دست بررسی دارد.

حوثی‌ها از زمان تصرف پایتخت یمن در سال ۲۰۱۴ که به جنگ داخلی در این کشور دامن زد، از حمایت همه‌جانبه جمهوری اسلامی برخوردار بوده‌اند، گرچه مقام‌های جمهوری اسلامی مدعی هستند که حملات اخیر این گروه در دریای سرخ به طور مستقل و بدون هماهنگی با ایران صورت گرفته است.

سخنگوی شورشیان حوثی می‌گوید به رغم حملات هوایی آمریکا و بریتانیا، این گروه به هدف‌گیری کشتی‌های مرتبط با اسرائیل در دریای سرخ، ادامه خواهد داد.

محمد عبدالسلام در این اظهارات که در پستی در شبکه اجتماعی ایکس منتشر شده، گفته است که «هیچ توجیهی» برای به گفته او «تجاوز به یمن» وجود ندارد، زیرا «هیچ تهدیدی برای کشتیرانی بین‌المللی در دریای سرخ و عرب وجود نداشت».

او در عین حال اضافه کرد که «هدف قرار دادن کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌هایی که به سمت بنادر فلسطین اشغالی حرکت می‌کردند»، در دریای سرخ ادامه خواهد داشت.

از زمان حمله گروه افراطی حماس به اسرائیل در هفتم اکتبر، که آغازی برای جنگ همه‌جانبه جدیدی در غزه بود، حوثی‌ها در حمایت از این گروه، اقدام به حمله به کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌ها با مقصد اسرائیل در دریای سرخ کرده‌اند.

حماس در آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان گروهی تروریستی شناخته می‌شود، اما حوثی‌های یمن این وضعیت را ندارند، گرچه آمریکا اخیراً امکان الحاق این گروه به فهرست گروه‌های تروریستی خود را در دست بررسی دارد.

خبرگزاری صداوسیما، نخستین واکنش رسمی جمهوری اسلامی به حملات آمریکا و بریتانیا علیه شورشیان حوثی یمن را بازتاب داده که در آن این حملات «نقض حاکمیت و تمامیت ارضی یمن» توصیف شده است.

در نخستین ساعات صبح جمعه ۲۲ دی ماه، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، گفته است جمهوری اسلامی «شدیداً» حملات نظامی آمریکا و انگلیس «به چند شهر یمن» را محکوم می‌کند.

او این حملات را «اقدامی خودسرانه، نقض آشکار حاکمیت و تمامیت ارضی یمن و نقض قوانین و مقررات و حقوق بین‌الملل» توصیف کرده است.

همزمان حزب‌الله لبنان هم که متحد منطقه‌ای حوثی‌ها به شمار می‌رود، این حملات را محکوم کرده است.

در این میان روسیه نیز گفته است که برای یک نشست شورای امنیت سازمان ملل در مورد حملات آمریکا و بریتانیا علیه حوثی‌ها درخواست داده است.

حوثی‌ها از زمان تصرف پایتخت یمن در سال ۲۰۱۴ که به جنگ داخلی در این کشور دامن زد، از حمایت همه‌جانبه جمهوری اسلامی برخوردار بوده‌اند، گرچه مقام‌های جمهوری اسلامی مدعی هستند که حملات اخیر این گروه در دریای سرخ به طور مستقل و بدون هماهنگی با ایران صورت گرفته است.

شبکه تلویزیونی المسیره، وابسته به حوثی‌ها می‌گوید٬ آمریکا و بریتانیا بامداد جمعه در حملات هوایی و موشکی خود یک پایگاه نیروی هوایی، یک فرودگاه و یک پایگاه نظامی را هدف قرار دادند.

حسین العزی٬ معاون وزارت خارجه حوثی‌ها٬ نیز گفت: «کشورمان هدف حمله تجاوزگرانه وسیع کشتی‌ها، زیردریایی‌ و جنگنده‌بمب افکن‌های آمریکایی و بریتانیایی قرار گرفت.»

این مقام حوثی‌ها به آمریکا و بریتانیا هشدار داد که آماده پرداخت «هزینه سنگین» این کار باشند.

گزارش ها حاکی است که نیروهای نظامی آمریکا و بریتانیا با موشک‌های «کروز توماهاک» و همچنین حملات هوایی بیش از ۱۲ موضع شبه نظامیان حوثی را در مناطق محتلف یمن هدف قرار دادند.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، شامگاه پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که حمله مشترک نظامی ایالات متحده و بریتانیا به مواضع شبه نظامیان حوثی با هدف «مختل کردن و تضعیف توانایی» آنها انجام شد.

وزیر دفاع آمریکا گفت، در پاسخ به حملات «خطرناک و بی‌ثبات‌کننده» حوثی‌های مورد حمایت ایران علیه کشتی‌رانی بین‌المللی دریای سرخ ، « ارتش ایالات متحده و بریتانیا با حمایت استرالیا، بحرین، کانادا و هلند، حملاتی را علیه اهداف نظامی در مناطق تحت کنترل حوثی‌ها در یمن انجام دادند.»

لوید آستین تصریح کرد: هدف از حملات بامداد جمعه «مختل کردن و تضعیف توانایی حوثی‌ها برای به خطر انداختن دریانوردان و تهدید تجارت جهانی در یکی از حیاتی‌ترین آب‌راه‌های جهان است.»

وزیر دفاع آمریکا تاکید کرد حمله مشترک نظامی ائتلاف «پیامی روشنی به حوثی‌ها است که اگر به حملات غیرقانونی خود پایان ندهند، هزینه های بیشتری متحمل خواهند شد. »

لوید آستین در ادامه گفت که در این حملات «پهپادها، شناورهای بدون سرنشین، موشک‌های کروز زمینی، و تجهیزات رادار ساحلی و تجسس هوایی حوثی‌ها» مورد حمله قرار گرفتند.

او تصریح کرد: «ایالات متحده حق دفاع خود را برای خود محفوظ می‌داند و در صورت لزوم، اقدامات بعدی را برای محافظت از نیروهای ایالات متحده انجام» خواهد داد.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، شامگاه پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که حمله به مواضع شبه نظامیان حوثی در یمن با دستور او انجام شده است.

رئیس جمهور آمریکا در این بیانیه گفت: «به دستور من نیروهای نظامی ایالات متحده آمریکا همراه با بریتانیا و با حمایت استرالیا، بحرین، کانادا و هلند حملات موفقیت‌آمیزی علیه چند قرارگاه حوثی‌ها در یمن انجام دادند که از آن برای به خطر انداختن آزادی کشتی‌رانی در یکی از حیاتی‌ترین آب‌راه‌های جهان استفاده می‌کردند.»

جو بایدن تاکید کرده است این حملات در پاسخ مستقیم به حملات «بی‌سابقه حوثی‌ها علیه کشتی‌ها در آب‌های بین‌المللی در دریای سرخ و استفاده از موشک‌های بالستیک ضد کشتی برای اولین بار در تاریخ» انجام شد.

رئیس جمهور آمریکا در بیانیه خود تصریح کرد که حملات شبه‌نظامیان حوثی به دریای سرخ و خلیج عدن، «نیروهای نظامی ایالات متحده، دریانوردان غیرنظامی و شرکای این کشور، تجارت و آزادی دریانوردی را به خطر انداخته است.»

او اضافه کرد که بیش از ۵۰ کشور تحت تاثیر ۲۷ حمله به کشتی‌رانی تجاری بین المللی قرار گرفته‌اند و خدمه بیش از ۲۰ کشور در این اقدامات، تهدید یا به گروگان گرفته شده‌اند.

ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده، سنتکام، روز پنجشنبه اعلام کرد که شبه نظامیان حوثی از ۲۸ آبان تا کنون ۲۷ حمله به مسیر کشتیرانی بین‌المللی انجام دادند.

رئیس جمهور آمریکا در بیانیه خود تصریح کرد که حملات هدفمند انجام شده در بامداد روز جمعه، «پیام روشنی است مبنی بر اینکه ما حملات به نیروهای خود و به خطر افتادن آزادی کشتی‌رانی را تحمل نخواهیم کرد.»

جو بایدن تاکید کرد: «در صورت لزوم از صدور دستورات بیشتر برای محافظت از نیروهای خود و جریان آزاد تجارت بین‌المللی تردید نخواهم کرد.»

یک مقام آمریکایی به بخش عربی العربیه گفته است که ۱۲ پایگاه و تاسیسات شبه نظامیان حوثی در نقاط مختلف یمن هدف قرار گرفتند.

گزارش‌ها حاکی است که انبارهای موشک های بالستیک و پهپادها و همچنین تاسیسات رادارهای شبه نظامیان حوثی هدف قرار گرفتند.

گزارش‌ها حاکی است که موج اول عملیات نظامی آمریکا و بریتانیا به مواضع شبه نظامیان حوثی پایان رسیده است.

مقامات آمریکا می‌گویند، نیروهای نظامی این کشور انبار موشک، پهپادها و سایت‌های پرتاب حوثی‌ها را هدف قرار داده‌اند.

گزارش‌های محلی حاکی است که نیروهای شبه نظامی حوثی قبلاً تسلیحات خود را از این پایگاه‌ها تخلیه و جابجا کرده بودند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۲ ژانویه ۲۰۲۴