واکنش‌ها به حملات موشکی حکومت ایران به اقلیم کردستان؛ آمریکا و عراق محکوم کردند، بارزانی خواستار واکنش متحدان شد

وزارت خارجه آمریکا حملات موشکی سپاه پاسداران به اقلیم کردستان عراق را محکوم کرد و مقام‌های اقلیم کردستان نیز اقدام ایران را «تروریستی» و «غیرقابل توجیه» خواندند.

سپاه پاسداران بامداد سه‌شنبه ۲۶ دی‌ اعلام کرد که مناطقی در اقلیم کردستان عراق را هدف حملات موشکی قرار داده است.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، حمله ایران به اربیل را به شدت محکوم کرد و در بیانیه‌ای گفت: ما با حملات موشکی گستاخانه ایران که ثبات عراق را تضعیف می‌کند مخالفیم.

آقای میلر همچنین با تسلیت به خانواده‌های قربانیان این حملات تاکید کرد که ایالات متحده از تلاش‌های دولت عراق و دولت اقلیم کردستان در راستای تحقق خواسته‌های مردم خود حمایت می‌کند.

مقام‌های اقلیم کردستان عراق گفته‌اند که در حملات موشکی سپاه پاسداران به شهر اربیل دست‌کم چهار غیرنظامی کشته و شش تن دیگر زخمی شدند.

مسرور بارزانی، نخست وزیر این اقلیم، حملات سپاه پاسداران را به شدت محکوم کرد و در توییتی نوشت: «از شرکای خود در جامعه بین‌الملل می‌خواهم که در برابر حملات مکرر علیه مردم کردستان سکوت نکنند».

او همچنین از دولت مرکزی بغداد خواست که «موضعی اصولی در برابر نقض آشکار حاکمیت عراق و اقلیم کردستان» اتخاذ کند.

وزارت امور خارجه عراق روز سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای «تجاوز» ایران به اربیل را که باعث کشته شدن غیرنظامیان در مناطق مسکونی شد، محکوم کرد.

به گزارش رویترز، در این بیانیه آمده که دولت عراق همه اقدامات قانونی علیه این حملات را که نقض حاکمیت ملی عراق و امنیت مردم این کشور است، انجام خواهد داد.

وزارت خارجه عراق می‌گوید یکی از این اقدامات، شکایت به شورای امنیت سازمان ملل خواهد بود.

در همین حال یک مقام کاخ سفید اعلام کرد که در حملات موشکی سپاه پاسداران به عراق و سوریه هیچ یکی از نیروها یا تاسیسات آمریکایی هدف قرار نگرفته است.

آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، افزود: به ارزیابی وضعیت ادامه خواهیم داد اما نشانه‌های اولیه حاکی از آن است که این حمله مجموعه‌ای از اصابت‌های بی ملاحظه و غیردقیق بوده است.

امید خوشناو، فرماندار اربیل، نیز در گفت‌وگو با تلویزیون محلی روداو این حمله را «تروریستی» خواند و شورای امنیت اقلیم کردستان هم خواستار واکنش دولت عراق و جامعه جهانی در برابر این «جنایت» شد.

این شورا همچنین با تاکید بر اینکه ادعاهای سپاه پاسداران «بی اساس» هستند، در بیانیه‌ای نوشت: اربیل به عنوان منطقه‌ای باثبات هرگز منشأ تهدید برای هیچ طرفی نبوده است.

سپاه پاسداران در یکی از سه اطلاعیه خود که بامداد سه‌شنبه با فاصله‌های کوتاه از یکدیگر منتشر شد مدعی شده بود «یکی از مقرهای اصلی جاسوسی» اسرائیل در اقلیم کردستان را در پاسخ به کشته شدن «فرماندهان سپاه و جبهه مقاومت» هدف قرار داده است.

جمهوری اسلامی از گروه‌های نیابتی خود در منطقه با عنوان «جبهه مقاومت» یاد می‌کند.

سپاه پاسداران در یکی دیگر از اطلاعیه‌های خود گفته بود حمله موشکی به سوریه در پاسخ به انفجارهای کرمان و حمله به سراوان انجام شد و در جریان آن «مقرهای جاسوسی» و محل تجمع عناصر اصلی «به ویژه داعش» هدف قرار گرفت.

مقام‌های اقلیم کردستان عراق بدون اشاره به هویت قربانیان اعلام کرده‌اند بر اثر حملات سپاه پاسداران چهار غیرنظامی کشته و شش نفر زخمی شدند.

با این حال خبرگزاری رویترز به نقل از برخی منابع عراقی، و همچنین رسانه‌های حکومتی در ایران گزارش داده‌اند که در جریان این حملات پیشرو دزه‌یی، بازرگان کُرد، به همراه چند تن از اعضای خانواده‌اش کشته شد.

برخی رسانه‌های اقلیم کردستان عراق گزارش داده‌اند که حملات سپاه پاسداران که ترکیبی از حملات موشکی و پهپادی بود چندین نقطه در اربیل هدف قرار گرفتند.

فعالیت فرودگاه اربیل از شامگاه دوشنبه و در پی شنیده شدن صدای بر فراز این شهر متوقف شد.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۶ ژانویه ۲۰۲۴