آغاز تحقیقات درباره نقش احتمالی برخی کارمندان سازمان ملل در حمله حماس به اسرائیل

رئیس آژانس امدادرسانی و کاریابی ملل متحد برای پناهندگان فلسطینی (اونروا) می‌گوید مقامات اسرائیل اطلاعاتی را در مورد ادعای دخالت چند کارمند آن در حملات گروه افراطی حماس به اسرائیل در اختیار این نهاد قرار داده‌اند.

گروه افراطی حماس که در فهرست گروه‌های تروریسی اتحادیه اروپا و آمریکاست، هفتم اکتبر (نیمه مهرماه) به خاک اسرائیل حمله کرد و در حمله این علاوه بر کشتن دست کم ۱۲۰۰ اسرائیلی، حدود ۲۴۰ تن را به اسارت برد که هنوز ده‌ها تن از آنها گروگان حماس هستند.

پاسخ اسرائیل به این اقدام، حملات سهمگینی به نوار غزه بود که تاکنون منجر به مرگ حدود ۲۶ هزار نفر شده است.

فیلیپه لازارینی روز جمعه ۶ بهمن، با «هولناک خواندن» حمله حماس گفت که برای محافظت از توانایی آژانس در ارائه کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه، تصمیم گرفته که قراردادهای این کارکنان را بلافاصله فسخ و تحقیقات فوری را برای کشف حقیقت آغاز کند.

او افزود: «هر کارمند این آژانس که در اقدامات تروریستی دست داشته باشد، حتی از طریق پیگرد کیفری، پاسخگو خواهد شد».

او در ادامه حملات ۱۵ مهرماه حماس را «شنیع» خواند و به «شدیدترین وجه ممکن» محکوم کرد و گفت: «ما خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط همه گروگان‌های اسرائیلی و بازگشت امن آنها به کنار خانواده‌هایشان هستیم».

هم‌اکنون بیش از ۲ میلیون نفر در غزه به کمک‌های بشردوستانه این نهاد سازمان ملل وابسته هستند.

آقای لازارینی گفته است هر کسی که به ارزش‌های بنیادی سازمان ملل متحد خیانت کند، به کسانی که ما در غزه، منطقه و سایر نقاط جهان خدمت می‌کنیم نیز خیانت کرده است.

سخنگوی دولت اسرائیل نیز روز جمعه اعلام کرد این کشور اطلاعات برخی کارمندان آژانس امدادرسانی و کاریابی ملل متحد برای پناهندگان فلسطینی که در حمله حماس دست داشته‌اند را به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، گزارش کرده است.

سخنگوی آقای گوترش نیز با تایید این موضوع تصریح کرده که دبیر کل سازمان ملل از این اطلاعات «وحشت‌زده» شده است.

در واکنش به این موضوع، وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا به عنوان یکی از بزرگترین تامین‌کننده‌های مالی آژانس امدادرسانی و کاریابی ملل متحد برای پناهندگان فلسطینی، اعلام کرده است که اتهامات علیه ۱۲ کارمند این نهاد سازمان ملل است و تا زمانی که به اتهامات رسیدگی نشود، هیچ بودجه اضافی در اختیار آژانس قرار نخواهد داد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت واشینگتن بصورت موقت ارائه بودجه اضافی برای آژانس را متوقف کرده است.

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۲۷ ژانویه ۲۰۲۴