اصابت موشک حوثی‌ها به یک نفتکش در دریای سرخ؛ سنتکام از حمله به یک موضع در یمن خبر داد

در ادامه تنش‌ها در دریای سرخ، حوثی‌های مورد حمایت ایران یک نفتکش را هدف قرار دادند و یک موشک به سمت ناو آمریکایی شلیک کردند؛ در همین حال ارتش آمریکا از حمله به موضع حوثی‌ها در یمن خبر داده است.

فرماندهی مرکزی ایالات متحده، سنتکام، اعلام کرد که نیروهای آمریکا در ساعت ۳:۴۵ بامداد شنبه یک موشک ضد کشتی حوثی‌ها را که آماده پرتاب بود هدف قرار دادند و آن را منهدم کردند.

بنابر اعلام سنتکام، این موشک «تهدید قریب‌الوقوع علیه کشتی‌های تجاری و کشتی‌های نیروی دریایی آمریکا در منطقه» تشخیص داده شد و نیروهای آمریکایی برای دفاع از خود آن را منهدم کردند.

در همین حال حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی بامداد شنبه مدعی شدند آمریکا و بریتانیا دو حمله هوایی علیه مواضعی در یمن انجام دادند.

به گزارش رویترز، تلویزیون حوثی‌ها موسوم به «المسیره» گزارش داد که این دو حمله هوایی علیه بندر «رأس عیسی»، پایانه اصلی صادرات نفت یمن، انجام شد.

مقام‌های آمریکا و بریتانیا هنوز واکنشی به این خبر نشان نداده‌اند.

روز جمعه همچنین یک نفتکش در دریای سرخ هدف اصابت موشک حوثی‌ها قرار گرفت و آتش‌سوزی در آن روی داد.

بنابر اعلام سنتکام، نفتکش مارلین یوآندا ساعت ۱۹:۴۵ شامگاه جمعه هدف یک موشک بالستیک ضدکشتی که از سوی «تروریست‌های حوثی مورد حمایت ایران» پرتاب شده بود قرار گرفت.

به نوشته سنتکام، پس از تماس اضطراری این نفتکش ناو یو.اس.اس کارنی و سایر کشتی‌های ائتلاف به رهبری آمریکا در حال ارائه کمک به آن هستند.

پیشتر یحیی سریع، سخنگوی شورشیان حوثی، با تایید حمله موشکی این گروه به نفتکش مارلین لواندا، مدعی شده بود که این کشتی «نفتکش بریتانیایی» است.

با این حال این کشتی حامل سوخت با پرچم جزایر مارشال و در استخدام شرکت بازرگانی چند ملیتی ترافیگورا تردد می‌کرد.

خبر اصابت موشک به این کشتی و وقوع آتش‌سوزی در آن ابتدا از سوی شرکت ترافیگورا اعلام شد.

این شرکت با اشاره به در جریان بودن عملیات اطفای حریق، در بیانیه‌ای خبر داد که کشتی‌های نظامی در منطقه در حال کمک به این نفتکش هستند.

حملات حوثی‌های مورد حمایت ایران به کشتی‌های عبوری از دریای سرخ و خلیج عدن از ۲۸ آبان و در پی شروع عملیات نظامی اسرائیل در نوار غزه آغاز شد و این شبه‌نظامیان تاکنون بیش از ۳۰ بار به مسیر کشتیرانی بین‌المللی در آب‌های منطقه حمله کرده‌اند.

آمریکا و متحدانش از چندی پیش ائتلافی با حضور برخی کشورها برای مقابله با ناامنی در دریای سرخ تشکیل داده‌اند و تاکنون چندین موشک و پهپاد حوثی‌ها بر فراز آب‌های منطقه را رهگیری و منهدم کرده‌اند.

روز جمعه حوثی‌ها همچنین یک موشک به سمت ناو یو.اس.اس کارنی که در حال گشت‌زنی در خلیج عدن بود شلیک کردند اما این ناو موشک شلیک شده را رهگیری و منهدم کرد.

یک مقام آمریکایی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت شلیک این موشک به سمت ناو یو.اس.اس کارنی «اولین حمله مستقیم حوثی‌ها به یک کشتی جنگی ایالات متحده» در طول حملات این شورشیان در ماه‌های اخیر به شمار می‌رود.

حوثی‌‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی می‌گویند به حملات خود علیه کشتی‌ها تا زمانی که عملیات اسرائیل در نوار غزه جریان دارد ادامه خواهند داد.

عملیات اسرائیل علیه گروه افراطی حماس در پاسخ به این یورش ۱۵ مهرماه این گروه که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا تروریستی شناخته می‌شود آغاز شد.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۷ ژانویه ۲۰۲۴