ماموران امنیتی گفته‌اند اجساد را در محلی نامشخص دفن می‌کنند

در ادامه واکنش‌ها به اعدام چهار زندانی سیاسی کرد گزارش‌هایی درباره اعتصاب برخی از بازاریان و کسبه در شهرهای کردنشین منتشر شده است؛ در همین حال ماموران امنیتی گفته‌اند اجساد این چهار نفر را به خانواده‌هایشان تحویل نمی‌دهند.

محسن مظلوم، محمد فرامرزی، وفا آذربار و پژمان فاتحی به رغم اعتراض‌های پرشمار و درخواست‌های نهادهای حقوق بشری، سحرگاه دوشنبه ۹ بهمن در زندان قزلحصار کرج اعدام شدند.

اعدام این چهار تن با موجی از واکنش‌ها روبه‌رو شد و سازمان‌های مدافع حقوق بشر، برخی مقام‌های سیاسی و شماری از کنشگران و چهره‌های مختلف آن را محکوم کردند.

دفن جنازه‌ها در محل نامشخص
بنابر گزارش‌ها، ماموران حکومتی حاضر به تحویل اجساد این چهار نفر به خانواده‌هایشان نشده‌اند.

جوآنا طیمسی، همسر محسن مظلوم یکی از اعدام‌شدگان، در توییتی نوشت که ماموران حکومتی بە خانوادەھا گفته‌اند کە خودشان اجساد را در مکانی نامشخص دفن خواهند کرد.

وبسایت حقوق بشری هه‌نگاو نیز با تایید این خبر، اقدام جمهوری اسلامی را «ناپدیدسازی قهری» که طبق قوانین بین‌المللی جرم قلمداد می‌شود خواند.

جمهوری اسلامی علاوه بر ربودن پیکر معترضان و برخی اعدام‌شدگان در موارد متعدد، همواره از تحویل پیکر اعدام‌شدگان کُرد خودداری کرده و آنها را در محل‌هایی نامشخص دفن کرده است.

شیرین علم‌هولی، رامین حسین‌پناهی، فرزاد کمانگر، زانیار مرادی، لقمان مرادی، علی حیدریان، فرهاد وکیلی و مهدی اسلامیان از جمله شهروندان کرد بودند که پیکرهای آنها پس از اعدام به خانواده‌هایشان تحویل داده نشد و در محلی نامشخص به خاک سپرده شدند.

نهادهای حقوق بشری از بی‌اطلاع گذاشتن خانواده‌ها از محل دفن عزیزانشان به عنوان اقدامی ناقض حقوق بشر یاد می‌کنند.

اعتصاب برخی کسبه
در همین حال رسانه‌های کرد از اعتصاب برخی بازاریان و کسبه در شماری از شهرهای کردستان و آذربایجان غربی خبر داده‌اند.

وبسایت‌های هه‌نگاو ویدئوهایی از بسته بودن برخی مغازه‌ها و فروشگاه‌ها در چند شهر از جمله سنندج، بوکان و سقز منتشر کرده است.

پیشتر هه‌نگاو و چند نهاد حقوق بشری کُرد دیگر برای برگزاری اعتصاب در روز سه‌شنبه در اعتراض به اعدام این چهار زندانی سیاسی فراخوان داده بودند.

ادامه واکنش‌ها
آبرام پیلی، معاون نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، اعدام چهار زندانی سیاسی کرد را نشانگر «بی‌اعتنایی آشکار رژیم ایران به حقوق بشر» خواند.

آقای پیلی با اشاره به گزارش‌ها درباره شکنجه و محاکمه‌های ناعادلانه در ایران، در توییتی نوشت که آمریکا اعدام این چهار نفر را به شدت محکوم می‌کند و همچنان به پاسخگو کردن ایران بابت نقض حقوق بشر ادامه خواهد داد.

نهادهای مدافع حقوق بشر با اشاره به پنهانی بودن تمامی مراحل قضایی، حکم اعدام این چهار شهروند کرد را ناعادلانه خوانده‌اند
پیشتر وزارت خارجه آمریکا نیز اعدام این چهار زندانی را محکوم کرده و بار دیگر تصریح کرده بود که بر اساس گزارش‌های نهادهای مدافع حقوق بشر، روند محاکمه این زندانیان «ساختگی» و بر اساس «اعترافات اجباری زیر شکنجه» بوده است.

سازمان عفو بین‌الملل نیز اقدام جمهوری اسلامی را «اعدام خودسرانه» چهار نفر «در پی یک محاکمه مخفیانه و به شدت ناعادلانه» خواند و آن را محکوم کرد.

این سازمان در بیانیه‌ای اعلام کرد که این چهار نفر از زمان دستگیری مشمول «ناپدیدسازی اجباری» که طبق قوانین بین‌المللی جرم قلمداد می‌شود قرار داشتند و خانواده‌های آنها هم مورد آزار و ارعاب نهادهای حکومتی بودند.

اگنس کالامار، دبیرکل عفو بین‌الملل، نیز شامگاه دوشنبه ۹ بهمن در توییتی نوشت: جامعه بین‌المللی باید کشتار و استفاده فزاینده ایران از مجازات اعدام به عنوان ابزار سرکوب را محکوم کند و برای تعلیق فوری و لغو کامل اعدام فشار بیاورد.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۳۰ ژانویه ۲۰۲۴