تداوم پاسخ آمریکا به جمهوری اسلامی و نیابتی‌هایش؛ حمله سایبری به کشتی جاسوسی بهشاد

سه مقام آمریکایی اعلام کردند که ایالات متحده به تازگی به یک کشتی نظامی جمهوری اسلامی که در دریای سرخ و خلیج عدن در حال جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات کشتی‌های باری به نفع حوثی‌ها بوده، حمله سایبری کرده است.

به گزارش ان‌بی‌سی‌، این حمله سایبری بیش از یک هفته قبل رخ داده و بخشی از واکنش دولت بایدن به حمله پهپادی شبه نظامیان مورد حمایت حکومت ایران بوده که در اواخر ماه گذشته منجر به کشته شدن سه سرباز آمریکایی در اردن و زخمی شدن دهها تن دیگر شد.

مقامات گفتند این عملیات با هدف محدود کردن توانایی کشتی ایرانی «بهشاد» در به اشتراک گذاشتن اطلاعات کشتی‌های باری با شورشیان حوثی در یمن انجام شده است.

آمریکا معتقد است جمهوری اسلامی از کشتی جاسوسی «بهشاد» برای ارائه اطلاعات کشتی‌های عبوری از دریای سرخ و خلیج عدن به حوثی‌ها استفاده می کرده تا حملات این گروه شورشی یمنی به کشتی‌ها موثرتر باشد و با دقت بیشتری انجام شود.

مقامات آمریکایی معمولاً عملیات سری از جمله حملات سایبری را فاش نمی‌کنند و تا به حال نیز به طور علنی اطلاعاتی در مورد حمله به کشتی جاسوسی ایرانی منتشر نکرده‌اند.

بر اساس داده‌های ردیابی، کشتی جاسوسی بهشاد، از دی‌ماه امسال حوالی بندر جیبوتی، نزدیک پایگاه نظامی چین مستقر شده است. تحلیلگران نظامی می‌گویند ممکن است حکومت ایران این کشتی را به نزدیکی پایگاه چین منتقل کرده باشد تا نیروهای دریایی آمریکا را از تلاش برای حمله فیزیکی یا توقیف آن منصرف کند.

جمهوری اسلامی ایران ۱۵ بهمن در مورد هدف قرار گرفتن احتمالی دو شناورش که مدت‌هاست ظن آن می‌رود پایگاه عملیاتی و جاسوسی نیروهای ویژه جمهوری اسلامی باشند، به آمریکا هشدار داده بود.

وال‌استریت ژورنال نیز پیشتر در یک سرمقاله خواستار حمله به کشتی «بهشاد» شده بود.

حدود ۱۲ درصد از حمل و نقل جهانی هر روز از دریای سرخ عبور می‌کند. پس از حملات مکرر حوثی‌ها از ماه نوامبر، غول‌های حمل و نقل مانند مرسک عملیات خود را در دریای سرخ و خلیج عدن متوقف و اعلام کردند که زمان و هزینه تحویل کالا را افزایش می‌دهند.

شورشیان حوثی که مدتهاست توسط جمهوری اسلامی حمایت و مسلح می‌شوند، می‌گویند که حملات خود به کشتی‌های باری را تا زمان توقف حملات اسرائیل در نوار غزه، ادامه خواهند داد.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۱۶ فوریه ۲۰۲۴