گزارش‌ها درباره «بازداشت» محمدتقی اکبرنژاد، روحانی منتقد در قم

بنابر برخی‌ها گزارش‌ها، مأموران اطلاعات سپاه پاسداران محمدتقی اکبرنژاد، استاد حوزه علمیه قم و منتقد سیاست‌های علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی،‌ را «بازداشت کرده‌اند.»

برخی از رسانه‌ها از جمله خبرگزاری حقوق بشری هرانا روز شنبه، ۲۸ بهمن‌ماه، نوشتند که آقای اکبرنژاد در قم بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

این استاد حوزهٔ علمیه که سابقهٔ برخورد قضائی با او ثبت شده است، پیش از این در شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام سیاست‌های جمهوری اسلامی و رهبر جمهوری اسلامی را مورد انتقاد قرار داده بود.

آقای اکبرنژاد ازجمله در یک برنامه ویدئویی با عنوان «نقد و مناقشه در گفتار، راهبرد و نگرش امام خمینی» به نقد بنیانگذار جمهوری اسلامی و سیاست‌های حکومت پرداخته بود که این ویدئو در شبکه‌های اجتماعی به تعداپپ زیاد دست به دست گشته است.

او در این مناظره ضمن انتقاد از «ادبیات تنش» و «رجزخوانی» آیت‌الله خمینی گفت که او «دنیا را بلد نبود، اگر بلد بود کشور
را به این سمت نمی‌برد.» محمدتقی اکبرنژاد تحمیل جنگ هشت ساله به کشور را از جمله مصادیق این سخن خود عنوان کرد.

آقای اکبرنژاد هم‌چنین از «تفاوت» شعارهای روحانیون ازجمله روح‌الله خمینی در پیش و پس از انقلاب اسلامی انتقاد کرد و گفت اگر روحانیون امروز این گفته که «ما ایران را برای اسلام می‌خواهیم» را به همه‌پرسی بگذارند، بیش از ۲۰ درصد هم رأی نمی‌آورد.

این روحانی منتقد هم‌چنین خطاب به مقامات جمهوری اسلامی و نیروهای حامی آن‌ها از جمله «حزب‌اللهی‌ها» از آن‌ها انتقاد کرد و گفت: «شما پادگان نیستید، شما یک کشور ۸۰ میلیونی واجب‌النفقه هستید.»

او افزود: «این ملت با چه زبانی برای من و شمای آخوند تفهیم کند که ما نمی‌خواهیم گوشت قربانی ملت‌های دیگر شویم.»
شهاب‌الدین حائری شیرازی در یک سال اخیر از حکمرانی علی خامنه‌ای انتقاد کرده است (عکس از آرشیو)
در همین زمینه او در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی نیز گفت: «۲۲ بهمن نماد نفی آزادی و نفی جمهوریت است.»

در تصاویری که در روزهای گذشته در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، برخی از افراد تندرو نزدیک به حکومت ایران در تجمعی در شهر قم خواهان برخورد با این روحانی شدند.

نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی پیش از این نیز سابقه برخورد با روحانیون شیعه که منتقد سیاست‌های علی خامنه‌ای بودند، را داشته‌اند.

در همین زمینه دادگاه ویژه روحانیت شیراز آذرماه امسال در حکمی شهاب‌الدین حائری شیرازی، روحانی منتقد و فرزند امام جمعه پیشین این شهر، را به سه سال حبس محکوم کرد.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۸ فوریه ۲۰۲۴