شماری از نمایندگان پارلمان آلمان خواستار فشار بر جمهوری اسلامی برای پایان اعدام در ایران شدند

شماری از نمایندگان پارلمان (بوندستاگ) آلمان در دیدار با بیان عظیمی و ماریا محمودی، همسران دو تن از زندانیان سیاسی کرد که روز نهم بهمن اعدام شدند، بر لزوم اعمال فشار بر جمهوری اسلامی به منظور متوقف کردن اعدام در ایران تاکید کردند.

مسیحی ها و دموکرات مسیحی‌ها؛ کاتیا لایکرت، عضو کمیته خانواده، سالمندان، زنان و جوانان اتحادیه سوسیال مسیحی ها و دموکرات مسیحی‌ها؛ و مایکل براند، سخنگوی امور حقوق بشر و کمک‌های انسانی اتحادیه سوسیال مسیحی ها و دموکرات مسیحی‌ها نمایندگانی بودند که بین روزهای سه شنبه تا پنجشنبه، اول تا سوم اسفند، با خانم ها عظیمی و محمودی دیدار کردند.

کریستین دور، رئیس گروه نمایندگان فراکسیون حزب لیبرال؛ رناته آلت، رئیس کمیته کمک‌های انسانی حزب لیبرال؛ پیتر هایدت، سخنگوی سیاست حقوق بشر حزب لیبرال؛ کنوت گرشاو، سرپرست کمیته همکاری‌های اقتصادی و توسعه حزب لیبرال؛ کلارا بونگر، سخنگوی سیاست پناهندگی و حقوق حزب چپ؛ و کاترین فوگلر، مدیر اجرایی حزب چپ در بوندستاگ آلمان؛ از جمله نمایندگانی بودند که با بیان عظیمی و ماریا محمودی دیدار کردند.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی موسسه حقوق بشری «هوار هلپ» در آلمان، ماکس لوکس پس از دیدار با این دو بازمانده و تیم کفالت سیاسی این موسسه با اتشار ویدئویی به همراهی ماریا محمودی و بیان عظیمی اعلام کرد: «رژیم در ایران در حال سه جنگ است؛ جنگ با مردم خود از جمله با کردها» و افزود که نیروهای چمهوری اسلامی همچنین کردها را در کشورهای همسایه بمباران می کنند.

آقای لوکس اضافه کرد: «این رژیم اشتباه محاسباتی کرده است و زنانی چون ماریا و بیان را نمی‌تواند بشکند.»

نماینده حزب سبزها و گزارشگرحقوق بشر ایران در شورای اروپا، خواستار «تروریستی اعلام شدن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، پایان مماشات با جمهوری اسلامی و اعاده حقوق کردها شد.»

او در متنی که در کانال اینستاگرام خود منتشر کرد، نوشت: «رژیم پیکرهای این زندانیان سیاسی اعدام شده را به خانواده‌های شان تحویل نداده است.»

یورگن هاردت، سخنگوی امور خارجه حزب اتحادیه سوسیال مسیحی ها و دموکرات مسیحی‌ها در بوندستاگ، همراه با شماری از همکارانش نیز در ویدئویی با اشاره به موج شدید اعدام‌ها در ایران از وزارت خارجه آلمان خواستند که «فشار بر جمهوری اسلامی برای توقف اعدام‌ها را افزایش دهد.»

او تاکید کرد: «برای هر زندانی سیاسی اعدام شده، یک کشور اروپایی باید یک دیپلمات ایران را اخراج کند، یک گروه کالایی تولیدی ایران باید توسط اروپا تحریم شود، نقش آفرینان سپاه پاسداران باید در فهرست تروریستی اروپا قرار گیرند.»

آقای هاردت و شماری از همکارانش در همین ویدئو از جمهوری اسلامی خواستند تا اجساد این زندانیان سیاسی اعدام شده را به خانواده‌های شان تحویل دهد.

همچنین کریستین دور، رئیس گروه نمایندگان فراکسیون حزب لیبرال، که همراه با شماری از نمایندگان این حزب در بوندستاگ با ماربا محمودی و بیان عظیمی و همچنین دوزن تکال، مدیر موسسه هوار هلپ، و مینا خانی و دانیلا سپهری، از تیم کفالت سیاسی این موسسه، دیدار کرد، در پستی در صفحه اینستاگرام خود چهار زندانی سیاسی کرد اعدام شده در نهم بهمن را «جان باختگان برای آزادی و دموکراسی»‌ نامید و نوشت: «مبارزان راه آزادی لایق آن هستند که ما از آنها به طور کامل حمایت کنیم.»

او افزود: «می‌خواهیم سفیر ایران روزنامه را باز کند و تصاویر و نام‌های قاضیان اعدام را ببیند…این پیام روشن ما به رژیم ایران است.»

بر اساس این گزارش، کریستین دور اضافه کرد: «‏امروز با بیان عظیمی و ماریا محمودی دیدار کردیم، همسران کسانی که توسط رژیم ملاها در ایران به خاطر تلاش‌های شان برای آزادی و حقوق بشر، اعدام شدند. رژیم پیکر آنان را در مکان نامعلومی دفن کرده و اکنون امتناع از تحویل این پیکرها می کند.»

این نماینده حزب لیبرال با تاکید بر این موضوع که «وضعیت حقوق بشر در ایران همچنان وخیم است» نوشت: «کسانی که در ایران برای ارزش‌ها و حقوقی که در آلمان طبیعی شناخته می‌شود، فعالیت می‌کنند، توسط رژیم ملاها سرکوب، شکنجه و کشته می‌شوند.»

وی افزود: «‏برای ما این موضوع قطعی است: تلاش خود را برای حقوق بشر در ایران ادامه می‌دهیم و به‌طور پایدار در کنار زنان و مردان مبارز راه آزادی قرار می‌ مانیم.»

کریستین دور تاکید کرد: «لازم است به شکلی فوری در مقابل کسانی که این جنایات را برنامه‌ریزی می‌کنند، اقدامات عملی انجام دهیم. مردم ایران به نظر ما نه تنها لایق اراده ما هستند، بلکه لایق حمایت بی‌پایان ما نیز هستند. بنابراین، برای ما اهمیت دارد نه تنها نام افرادی را که توسط رژیم سرکوب می‌شوند، بلکه به ویژه افرادی را که ماشین سرکوب رژیم را اداره می‌کنند، اعلام کنیم»

به نوشته موسسه حقوق بشری «هوار هلپ»، یورگن هارت روز پنجشنبه، تنها دو روز بعد از این دیدار، در صحن علنی پارلمان آلمان گفت: «دو همسر جان باخته دو زندانی سیاسی، پژمان فاتحی و محمد فرامرزی، اینجا بودند. رژیم در ایران حتی پیکر جان باختگان را برای خاک سپاری را تحویل نمی‌دهند. رژیم می‌ترسد که آثار شکنجه روی پیکر آنها دیده شود.»

آقای هارت افزود: «جمهوری اسلامی می‌ترسد که در مراسم خاک سپاری آنها، مردم علیه حکومت تظاهرات کنند و برای همین پیکر این جان باختگان را تحویل نمی‌دهند. من تاکید می کنم که این مساله باید اتفاق بیفتند، این یک مساله انسانی است که باید انجام شود»

بر اساس این گزارش، بیان عظیمی و ماریا محمدی دردیدارهای خود با ۱۰ نماینده پارلمان آلمان خواستار «بازگرداندن پیکر‌های این جان باختگان و یا نشان دادن مزارشان، فشار بر جمهوری اسلامی برای توقف موج اعدام‌ها و تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران»‌ شدند.

آنها همچنین خواستار «پایان سیاست مماشات با جمهوری اسلامی و اجرای عدالت از طریق ادامه دادن راه دادخواهی خانواده‌های دادخواه و پیگیری این عدالت توسط کشورهای اروپایی»‌ شدند.

جوانا طیمسی: جمهوری اسلامی باید پیکر چهار زندانی سیاسی کرد را به خانوادەهای شان تحویل دهد

جوانا طیمسی، همسر محسن مظلوم، یکی از زندانیان سیاسی کرد اعدام شده در نهم بهمن، در این ارتباط به صدای آمریکا گفت: «ما همسران چهار زندانی سیاسی کرد کە بدون هیچگونە محاکمه عادلانه و پس از ١٩ماه شکنجە و بی خبری توسط جمهوری اسلامی اعدام شدند، برای پس گرفتن پیکر بی جان این عزیزان تلاش می کنیم.»

او افزود: «جمهوری اسلامی حتی بعد از اعدام این عزیزان بە خانوادەهای شان اجازە ندادە است کە پیکر فرزندان شان را مشاهدە کنند»‌ و اشاره کرد که «جمهوری اسلامی در ۴۵ سال حاکمیت خود ظلم مضاعفی را علیە کردستان اعمال کردە که یکی از نمونە های آن ممانعت از تحویل پیکر ۴ زندانی سیاسی است.»

خانم طیمسی با اشاره به این که پیکر همسرش و دوستانش همانند دوران بازداشت شان در «ناپدید سازی قهری قرار گرفته است، رفتار جمهوری اسلامی در این مورد را عملی دانست کە طبق اعلامیه جهانی حقوق بشر «جنایت علیە بشریت» محسوب می شود.

وی گفت: «ما از دولت مداران و فعالین حقوق بشری تقاضا داریم کە بە سران جمهوری اسلامی فشار اعمال کنند تا پیکر این چهار جوان اعدام شدە را تحویل خانوادەهای شان بدهند، برای متوقف کردن اعدام ها در ایران اقدامات فوری انجام دهند و سپاە تروریستی پاسداران را در جای کە باید باشد، یعنی لیست گروه های تروریستی قرار بدهند.»

چهار زندانی سیاسی کرد، محسن مظلوم، پژمان فاتحی، وفا آذربار و محمد فرامرزی در سحر روز نهم بهمن در زندان قزلحصار کرج اعدام شدند.

به دار آویخته شدند. همسران آنها به هماره صباح کودک پنج سال پژمان فاتحی از بازماندگان آنها هستند.

آنها عضو حزب کومله کردستان ایران بودند که در تیر ماه سال ۱۴۰۱ به دست ماموران امنیتی در شهر ارومیه بازداشت شدند.

محسن مظلوم، محمد فرامرزی، وفا آذربار و پژمان فاتحی پس از بازداشت به مکانی نامعلوم انتقال داده شدند. ۸۰ روز پس از ناپدیدسازی قهری شان اعترافات اجباری آنها پخش شد.

آنها در شرایطی که به وکیل و اعضای خانواده خود دسترسی نداشتند در دادگاه انقلاب اسلامی به جاسوسی برای اسرائیل متهم شدند و تنها اعترافات اجباری آنان، ملاک صدور حکم اعدام از سوی قاضی پرونده، ایمان افشاری قرار گرفت. این حکم سپس از سوی قاضی قاسم مزینانی در دیوان عالی تأیید شد.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۲۳ فوریه ۲۰۲۴