کاخ سفید می‌گوید تعلل در تصویب کمک نظامی اوکراین در جهت منافع ایران است

کاخ سفید روز جمعه با انتقاد از «تعلل» مایک جانسون، رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، در تصویب بسته کمک مالی نظامی به اوکراین ، او را متهم کرد که با این رویکرد در جهت منافع جمهوری اسلامی ایران و روسیه عمل می‌کند.

به گزارش رویترز، اندرو بیتس، معاون سخنگوی مطبوعاتی و مشاور ارشد ارتباطات کاخ سفید در یادداشتی گفته است: حکومت ایران «به طور فعالانه در حال توانمند کردن روسیه در جنگ اوکراین و حملات این کشور به شهرهای اوکراین است.»

این مقام کاخ سفید تصریح کرد: «رئیس جمهور بایدن به مقابله با ایران برخاسته است. اما در این میان، تعهد فرضی [رئیس مجلس نمایندگان] جانسون برای “دلجویی نکردن از ایران” کجا است؟ هیچ‌کجا. در عوض تعلل او [در تصویب طرح کمک به اوکراین] به نفع پوتین و آیت‌الله است.»

مایک جانسون روز چهارشنبه گفته بود که قصد ندارد به نمایندگان اجازه بدهد به بسته ۹۵ میلیارد دلاری کمک‌های امنیتی بین‌المللی برای اوکراین، اسرائیل و تایوان رأی بدهند.

این لایحه در مجلس سنای آمریکا که دموکرات‌ها در آن اکثریت شکننده‌ای دارند ۷۰ رأی مثبت آورد، اما برای تبدیل شدن به قانون باید در مجلس نمایندگان نیز به تصویب برسد.

اکثریت این مجلس در دست جمهوری‌خواهان است که قصد تصویب آن را ندارند. پس از اظهار نظر مایک جانسون، اعضای مجلس نمایندگان آمریکا برای دو هفته به مرخصی رفتند.

این در حالی است که در دومین سالگرد حمله نظامی روسیه به خاک اوکراین، رویترز روز چهارشنبه در گزارشی اختصاصی به نقل از شش منبع مطلع نوشت که ایران تعداد بسیاری موشک بالیستیک زمین به زمین به روسیه داده است.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت کاخ سفید، در نشستی مجازی با خبرنگاران گفت که واشینگتن هنوز نمی‌تواند تایید کند که ایران موشک‌های بالیستیک در اختیار روسیه گذاشته باشد.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۴ فوریه ۲۰۲۴