پنتاگون: حمله آمریکا و بریتانیا به ۱۸ موضع حوثی‌ها در یمن

وزارت دفاع ایالات متحده، پنتاگون، روز شنبه اعلام کرد، به دنبال حملات شبه‌نظامیان حوثی به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ، نیروهای نظامی آمریکا، بریتانیا با حمایت شش کشور متحد ۱۸ هدف متعلق به این گروه را در یمن مورد حمله قرار دادند.

پنتاگون در خصوص این عملیات مشترک همچنین گفت: «حملات ضروری و متناسب به طور خاص ۱۸ هدف حوثی‌ها را در هشت نقطه در یمن، از جمله تأسیسات و انبارهای سلاح، پهپادها، سیستم‌های دفاع هوایی، رادارها و یک هلیکوپتر هدف قرار دادند.»

این چهارمین دور حملات ایالات متحده و بریتانیا به مواضع شبه نظامیان حوثی از زمان آغاز حملات این گروه مورد حمایت ایران به مسیر کشتی‌رانی در دریای سرخ و خلیج عدن است.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در بیانیه‌ای گفته است: استرالیا، بحرین، کانادا، دانمارک، هلند و نیوزیلند از عملیات ایالات متحده و بریتانیا حمایت کردند.

کشورهای حامی این حملات نیز در بیانیه مشترکی اعلام کردند: هدف از این حملات دقیق، مختل کردن و تضعیف توانایی‌هایی است که حوثی‌ها از آنها برای تهدید تجارت جهانی، کشتی‌های تجاری و جان دریانوردان بی‌گناه در یکی از حیاتی‌ترین آب‌راه‌های جهان، استفاده می‌کنند.

نیروهای نظامی آمریکا و بریتانیا در ۲۲ دی‌ماه در اولین دور حملات مشترک خود بیش از ۶۰ نقطه را در ۱۶ مکان مورد استفاده شبه‌نظامیان حوثی در یمن، هدف قرار داده‌اند.

در همین زمینه، شبکه تلویزیونی المسیره، متعلق به حوثی‌ها، شنبه اعلام کرد که نیروهای آمریکایی و بریتانیایی صنعا، پایتخت یمن، را مورد حمله قرار دادند.

نیروی دریایی آمریکا نیز یک حمله موشکی حوثی‌ها مورد حمایت ایران در خلیج عدن را دفع کرد.

خالد الشایف، مدیر فرودگاه بین‌المللی صنعا، نیز تأیید کرد که پایتخت یمن مورد حمله هوایی قرار گرفته است. او در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «پایتخت صنعا مورد حملات متعددی قرار گرفته است و هواپیماها در هوا در حال پرواز هستند.

شبکه تلویزیونی المسیره روز جمعه گزارش داد که نیروهای آمریکا و بریتانیا سه حمله هوایی به منطقه الصلیف در استان حدیده یمن انجام دادند.

در همین حال، ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، نیز روز شنبه اعلام کرد که ناوشکن «یو اس اس میسون» یک موشک بالستیک ضد کشتی حوثی‌ها را در خلیج عدن منهدم کرده است.

سنتکام می‌گوید ساعت پنج بعد از ظهر به وقت صنعا، ناوشکن «یو.اس.اس میسون» یک موشک بالستیک ضد کشتی که از مناطق تحت کنترل حوثی‌های تحت حمایت ایران در یمن به سمت خلیج عدن پرتاب شده بود٬ را ساقط کرد.

طبق این بیانیه هدف این موشک به احتمال زیاد کشتی تورم ثور، یک تانکر نفتی شیمیایی متعلق به ایالات متحده، بود.

سنتکام می‌گوید در این حمله هیچگونه آسیبی به ناوشکن میسون و تانکر نفتی تورم ثور وارد نشد.

خطرات کشتیرانی به دلیل حملات مکرر پهپادی و موشکی حوثی‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب افزایش یافته است.

نیروهای آمریکایی و بریتانیایی با چندین حمله به تأسیسات حوثی‌ها به حملات آنان پاسخ داده‌اند، اما تاکنون نتوانسته‌اند این حملات را به طور کامل متوقف کنند

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۵ فوریه ۲۰۲۴