ادامه بی‌توجهی حکومت به وضعیت وخیم سیل‌زدگان سیستان‌وبلوچستان

مدیر کل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان وبلوچستان، روز جمعه ۱۱ اسفندماه اعلام کرد که در اثر بارندگی شدید و طغیان رودخانه‌ها در ۴ روز گذشته، راه ارتباطی ۲۲ مسیر اصلی، فرعی و روستایی در جنوب این استان بسته شده است.

محمد محبی گفت بیشتر مسیرهای بسته‌شده در منطقه بلوچستان، مربوط به جاده‌های شهرهای دشتیاری، قصرقند، فنوج و دلگان می‌شود و برای بازگشایی این مسیرها، نیاز است تا ابتدا طغیان رودخانه‌های محلی فروکش کنند. براساس این گزارش دولتی، برق ۳۰ روستای جنوب استان سیستان‌وبلوچستان نیز همچنان به‌دلیل بارندگی‌ها و سیلاب قطع است.

از سوی دیگر، خبرگزاری ایسنا خبر داد که وضعیت بیش از ۱۱۰هزار نفر از مردم روستاهای جنوب سیستان‌وبلوچستان «بحرانی است» و به‌دلیل نبود راه و شکسته‌شدن پل و آبنما، تنها امدادرسانی هوایی امکان‌پذیر است. این خبرگزاری همچنین نوشت: «بارش باران و جاری‌شدن سیلاب سبب محاصره‌شدن ۳۸۷ روستا در شهرستان‌های دشتیاری، چابهار و قصرقند سیستان و بلوچستان شده است.»

این درحالی است که براساس گزارش رسانه‌های محلی و شهروند-خبرنگاران، مدیران دولتی و نهادهای امدادرسانی تاکنون به مردم سیل‌زده در این مناطق که خانه‌های گلی خود را به‌طور کامل از دست داده‌ و به دریافت اقلام غذایی و رفاهی نیاز دارند، کمک چندانی نکرده‌اند.

تصاویر فراوانی از فرو ریختن ساختمان منازل روستاییان و شهروندان در اثر سیلاب در جنوب سیستان‌و‌بلوچستان منتشر شده است و تعداد زیادی از دام‌های مردم از بین رفته‌اند. دو سد بزرگ در بخش ساربوک و تلنگ سرریز شده‌اند و رودخانه بزرگ کاجو چندین‌بار طغیان کرده است. با توجه به ادامه بارندگی‌ها، انتظار می‌رود که در روزهای آتی مسیرهای دیگری نیز بسته شود و شهروندان بیشتری به امدادرسانی نیاز داشته باشند.

کمپین فعالین بلوچ اعلام کرد با گذشت بیش از ۴ روز از وقوع سیلاب در سیستان‌وبلوچستان و در شرایطی که همچنان خبری از حضور پررنگ سازمان‌ها و نهادهای امدادرسان نیست، همزمان صندوق‌های اخذ رای ازسوی سپاه پاسداران به مناطق سیل‌زده ارسال شده است. براساس این گزارش‌ و در غیاب کمک‌های حکومتی، امدادرسانی‌ها بیشتر ازسوی شهروندان و شماری از سوخت‌بران انجام می‌گیرد که به‌دلیل نبود امکانات مناسب، این روند به کندی پیش می‌رود.

در آخرین گزارش‌ها، اعلام شد که به‌علت حجم بالای سیلاب، یک روستا در شهرستان دشتیاری به نام دلگان شیخان، به‌طور کامل به زیر آب رفته است و شماری از اهالی ناپدید شده‌اند. ویدیویی از سقوط یک شهروند به رودخانه خروشان باهوکلات به‌دلیل شدت سیلاب نیز در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است.

اما در همین حال، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کرمان هم از سیلابی‌شدن و آب‌گرفتگی برخی روستاهای سه شهرستان جنوبی این استان خبر داد. بر اساس این خبر، روستاهای میجان علیا، عشرت‌آباد، میانچی، در شهرستان قلعه‌گنج روستاهای سرخ‌قلعه و آزاد شهر و در شهرستان رودبارجنوب، روستای حاجی‌آباد دچار سیل و آب‌گرفتگی شده‌اند.

همچنین عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری دولت ابراهیم رئیسی، روز جمعه در نشستی مطبوعاتی و بدون اشاره به وضعیت وخیم اهالی مناطق سیل‌زده استان‌های سیستان‌وبلوچستان و کرمان، اعتراف کرد: «متاسفانه اتصال چند شعبه رای در استان سیستان‌و‌بلوچستان به‌دلیل سیل با مرکز قطع شده است که در حال پیگیری و وصل آن هستیم.»

محمدمهدی سجادی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر سیستان‌وبلوچستان، پنجشنبه‌شب در حاشیه بازدید از مناطق سیل‌زده سیستان‌وبلوچستان و در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد که بر اثر بارندگی‌های اخیر و وقوع سیل و آب‌گرفتگی در شهرستان‌های خاش، سیب‌وسوران، فنوج، ایرانشهر، میرجاوه، نیکشهر، دلگان، چابهار، سراوان، زاهدان، نیمروز، سرباز، کنارک و مهرستان، ۹۷۷ خانوار در چادرهای هلال‌احمر اسکان داده شده و اقلامی از قبیل چادر امدادی، موکت، پتو، نایلون و سبدهای غذایی بین آسیب‌دیدگان توزیع شده است، اما فعالان بلوچ و ساکنان منطقه با اشاره به حجم بالای خرابی‌ها و جاده‌هایی که همچنان بسته‌اند، این کمک‌ها را کافی نمی‌دانند.

استان سیستان‌وبلوچستان به‌سبب گستردگی و موقعیت خاص جغرافیایی، همواره با بحران‌های طبیعی و زیست‌محیطی روبه‌رو است که سیل، خشکسالی و طوفان‌های سهمگین با سرعت ۱۲۰ کیلومتری، بخشی از آن محسوب می‌شوند، اما مدیران جمهوری اسلامی در ۴۵ سال گذشته از توجه به این استان محروم ایران، اختصاص بودجه‌هایی کافی جهت رفع محرومیت‌ها و ازبین‌بردن مشکلات شهری و روستایی مردم، چشم‌پوشی کرده‌اند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی ، ۲ مارس ۲۰۲۴