افزایش قیمت‌ها در بازار ارز و طلا در فردای «سیرک انتخابات»؛ دلار ۶۰ هزار تومان شد

قیمت‌ها در بازار طلا و ارز ایران یک روز پس از برگزاری انتخابات با افزایش چشمگیری روبرو شد و قیمت دلار آمریکا به ۶۰ هزار تومان رسید.

از صبح روز شنبه ۱۲ اسفندماه و یک روز پس از برگزاری دو انتخابات نمایشی مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری قیمت‌ها در بازار آزاد ارز و طلا صعودی شد.

قیمت هر دلار آمریکا که در پایان هفته گذشته در کانال ۵۸ هزار تومان قرار داشت از صبح روز شنبه وارد کانال ۵۹ هزار تومان شد و تا بعد از ظهر شنبه به ۶۰ هزار تومان رسید.

قیمت هر یورو نیز از ۶۵ هزار تومان عبور کرد و قیمت هر درهم امارات به بیش از ۱۶ هزار و ۱۵۰ تومان رسید. قیمت پوند انگلیس نیز وارد کانال ۷۶ هزار تومان شده است.

قیمت‌ها در بازار طلا نیز صعودی بود بطوری که هر سکه طلا به ۳۵ میلیون تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار به مرز ۳ میلیون تومان رسیده است.

داوود سوری اقتصاددان در واکنش به روند افزایشی دلار و اوج گرفتن قیمت آن در بازار ایران، به کنایه در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «از وقتی گفتند دلار را به رسمیت نمی‌شناسیم به تریج قبای او برخورد و رو به کوه نهاده! کم جنبه!» اشاره داوود سوری به اظهارات احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد جمهوری اسلامی است که گفته بود « نرخ ارز در بازار آزاد را به رسمیت نمی‌شناسیم.»

در بازار بورس اما برخلاف هفته‎‌های گذشته شاخص مثبت بود و نمادها سبز شدند. شاخص کل بورس روز شنبه ۱۲ اسفندماه بیش از ۳۱ هزار واحد افزایش یافت و به رقم دو میلیون و ۸۶ هزار واحد رسید.

برخی تحلیلگران معتقدند دولت همه تلاش خود را به کار بسته بود که بازارهای ارز و طلا در روزهای منتهی به انتخابات یازدهم اسفندماه روندی آرام را پشت سر بگذارند اما با پایان انتخابات قیمت‌ها در این دو بازار صعودی شده است.

برخی دیگر از تحلیلگران نیز افزایش پرسرعت قیمت‌ها را ناشی از رأی آوردن نامزدان معروف به جبهه پایداری در تهران که از اصولگرایان تندرو هستند ارزیابی می‌کنند.

برخی از تحلیلگران تقاضای آخر سال بازار ارز را عامل مهم افزایشی شدن نرخ ارز می‌دانند و برخی دیگر نیز معتقدند که تشدید انتظارات تورمی توسط فعالان ارزی نیروی افزایشی اصلی بازار تهران است.

بازار بورس اما بیشتر تحت اختیار مافیاهای حکومتی است و به نظر می‌رسد تلاش شده بود در برابر افزایش قیمت‌ها در بازارهای ارز و طلا، این بازار سبز شود.

این در حالیست که همچنان مسائل سیاسی محرک قیمت‌ها در بازار ارز، مانند مواضع غرب علیه حوثی‌های یمن که از نیروهای تحت حمایت جمهوری اسلامی به شمار می‌روند، پابرجا هستند.

از سوی دیگر بحران‌های اقتصادی کشور از جمله کسری بودجه و روی آوردن دولت به اقداماتی چون افزایش نقدینگی برار مهار این کسری ادامه دارد.

برگرفته ای از سایت کیهان لندن، ۳ مارس ۳۰۳۴