عراق اعلام کرد به‌جای پرداخت پول گاز دریافتی از ایران، «نفت سیاه» تحویل می‌دهد

وزیر برق عراق می‌گوید این کشور در ازای دریافت گاز ایران برای استفاده در نیروگاه‌های برق خود، «نفت سیاه» به این کشور تحویل می‌دهد.

زیاد علی فاضل، وزیر برق عراق، در اظهارات روز یکشنبه ۲۰ اسفند خود دقیقا مشخص نکرد منظورش از «نفت سیاه» چیست، اما این اصطلاح معمولا برای مازوت، به عنوان آلاینده‌ترین سوخت فسیلی، به کار می‌رود.

مقامات جمهوری اسلامی پیشتر نیز از طرح تهاتر گاز با نفت عراق خبر داده بودند، اما اشاره‌ای به مازوت نکرده بودند.

در صورت صحت این موضوع، معلوم نیست چرا ایران در اوج کسری گاز، پاک‌ترین سوخت فسیلی خود را تحویل عراق می‌دهد و آلاینده‌ترین سوخت فسیلی را تحویل می‌گیرد.

اصرار ایران برای صادرات گاز به ترکیه و عراق در میان کسری روزافزون آن باعث شده است مصرف سالانه سوخت بسیار آلاینده مازوت به همراه گازوئیل ایران نسبت به سال چند سال گذشته حدود ۱۸ میلیارد لیتر افزایش یابد.

ایران در زمستان به خاطر کسری گاز، روزانه ۱۱۰ میلیون لیتر گازوئیل و ۴۵ میلیون لیتر مازوت مصرف کرده است که باعث تشدید آلودگی هوا در شهرهای مختلف شده است.

زیاد علی فاضل در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی عراق، در ادامه به بحران کسری گاز ایران و محدودیت جمهوری اسلامی در صادرات گاز در فصول سرد اشاره کرده و گفته است برای حل این مشکل، با ترکمنستان برای واردات روزانه ۲۰ میلیون متر مکعب گاز توافق کرده‌ایم.

این گاز تحویل استان‌های شمالی ایران خواهد شد و ایران گاز خود در مناطق جنوبی کشور را تحویل عراق خواهد داد.

عراق گاز دریافتی از ایران را صرف سوخت نیروگاه‌های برقی می‌کند و حدود شش هزار مگاوات از ظرفیت تولید برق عراق (معادل یک سوم کل ظرفیت) وابسته به گاز وارداتی از ایران است.

او گفت در صورت توافق با ایران، تحویل گاز ترکمنستان می‌تواند از تابستان ۱۴۰۳ اجرایی شود.

ایران طبق قرارداد، موظف به تحویل روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز به عراق است، اما در سال‌های گذشته نیمی از این میزان گاز را تحویل عراق داده است.

مقامات ایران می‌گویند عراق ۹ تا ۱۱ میلیارد دلار از بابت خرید گاز و برق جمهوری اسلامی بدهکار است؛ اما آقای فاضل در واکنش به این اظهارات اعلام کرد عراق هیچ بدهی به ایران ندارد.

او در ادامه تصریح کرد پول گاز و برق وارداتی ایران طبق توافق، به حساب جمهوری اسلامی در بانک تجارت عراق واریز شده، اما به خاطر تحریم‌های آمریکا فرآینده پرداخت تکمیل نشده است.

آمریکا تابستان امسال مجوز استفاده ایران از منابع مسدود شده مالی در عراق برای خرید کالاهای غیرتحریمی از کشورهای ثالث را صادر کرد.

هنوز مشخص نیست چرا ایران از این منابع استفاده نمی‌کند، اما به نظر می‌رسد ایران توقع دارد عراق دلار یا یورو تحویل این کشور دهد؛ در حالی که پول گاز و برق ایران با ارز دینار عراق در حساب بانک تجارت این کشور نگهداری می‌شود.

زیاد علی فاضل با اشاره به افت چشمگیر صادرات گاز ایران به عراق طی دو ماه گذشته، گفته است بغداد همچنین با قطر مذاکراتی برای دریافت گاز آغاز کرده است.

عراق حدود ۱۰ روز پیش اعلام کرد ایران به خاطر سرما و کسری هنگفت داخلی گاز، تحول گاز و برق به این کشور را به صفر رسانده است.

دقیقا مشخص نیست آیا ایران در روزهای گذشته صادرات برق و گاز به عراق را از سر گرفته یا نه، اما آقای فاضل می‌گوید هم‌اکنون گاز ایران با «نفت سیاه» عراق تهاتر می‌شود.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۱ مارس۲۰۲۴