دادستانی قم از بازداشت «عوامل انتشار» فیلم درگیری فرد معمم با یک زن خبر داد

روح‌الله مسلم‌خانی، معاون دادستان قم، ماجرای درگیری یک آخوند با یک زن در درمانگاه قم را «یک طراحی و برنامه‌ریزی برای تفرقه‌افکنی در جامعه» خواند و از بازداشت چهار نفر در این ارتباط خبر داد.

به گفته معاون دادستان قم، «این پرونده به وزارت اطلاعات واگذار شد».

در روزهای گذشته چند تن از مقام‌های حکومتی به جانبداری از فرد معمم در ویدئوی منتشر شده پرداخته بودند، اما ظاهراً این نخستین بار است که به روال گذشته، این ماجرا «برنامه‌ریزی شده» خوانده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری امنیتی تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، معاون دادستان قم مدعی شد که بازداشت‌شدگان «انتشاردهندگان و ارسال‌کنندگان فیلم» به تلویزیون ایران‌اینترنشنال بوده‌اند و «اعتراف کردند که قصد تفرقه‌افکنی در جامعه داشتند».

تصویربرداری یک روحانی از یک زن که بدون حجاب اجباری نوزادش را در آغوش دارد در چند روز گذشته با موجی از خشم شهروندان و کاربران شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شده است.

این زن از فرد معمم می‌خواهد فیلمی را که بدون اجازه او گرفته پاک کند، اما با وجود مداخله چند نفر دیگر، این روحانی حاضر به حذف تصاویر نمی‌شود و به زن می‌گوید باید روسری‌اش را سر کند.

در نهایت زن معترض دچار حمله عصبی می‌شود و فرد آخوند نیز از صحنه می‌گریزد. از وضعیت زن پس از حمله عصبی اطلاعی در دست نیست.

ویدئویی که روز شنبه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، نشان می‌داد یک فرد معمم در یک مرکز درمانی از یک مادر که بدون حجاب اجباری کودکش را در آغوش گرفته فیلمبرداری می‌کند
پیشتر حسن غریب، دادستان قم، در پی انتشار ویدئوی درگیری بدون اشاره به جزئیات، از تشکیل پروندهٔ قضایی در این زمینه خبر داده بود.

این مقام قضایی در ادامه اضافه کرده بود که دستور «شناسایی عناصری که تصویر را به رسانه‌ها» منتقل کردند صادر شده است.

در سال‌های اخیر، به‌ویژه در اعتراضات سراسری سال ۱۴۰۱، ویدئوهای متعددی از واکنش منفی و اعتراض شهروندان ایرانی به مزاحمت و دخالت افراد معمم و برخی از نیروهای حامی حجاب اجباری منتشر شده است. رسانه‌های حکومت ایران از این افراد به عنوان «آمر به معروف» نام می‌برند.

مقامات دولت ابراهیم رئیسی نیز عموما از افراد موسوم به آمر به معروف حمایت می‌کنند، تا آنجا که احمد وحیدی، وزیر کشور، بارها گفته است که تذکر به زنان و دختران مخالف حجاب اجباری نیازمند هیچ مجوزی نیست.

در هفته جاری هم در حالی که دستیار رئیس‌ جمهور عکس‌برداری جنجالی در قم از یک زن را که روسری از سرش افتاده بود مورد انتقاد قرار داد، مشاور وزیر ارشاد جمهوری اسلامی از این اقدام حمایت کرد.

در همین زمینه خبرگزاری حوزه در دی‌ماه ۱۴۰۰ گزارش داده بود، زنی که با یک روحانی درگیر شده بود، بازداشت شده و برای او پرونده تشکیل شده است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۲ مارس۲۰۲۴