تمدید « وضعیت اضطراری ملی درباره ایران» توسط دولت ایالات متحده آمریکا

رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا روز سه‌شنبه ۲۲ اسفندماه ۱۴۰۲ در نامه‌ای به کنگره «وضعیت اضطراری ملی درباره ایران» را تمدید کرد.

پیش از این با توجه به زمزمه‌های مبنی بر گرفتن تصمیمی حیاتی در مورد تمدید کردن یا نکردن معافیت ۱۰ میلیارد دلاری جمهوری اسلامی از تحریم‌های ایالات متحده، چهار عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا از دولت خواستند که معافیت جمهوری اسلامی از تحریم‌های واشینگتن برای دریافت پول از عراق را تمدید نکنند.

در نامه‌ای که جو بایدن به کنگره ارسال کرده آمده است که «فعالیت‌ها و سیاست‌های دولت ایران همچنان برای امنیت ملی، سیاست خارجی و اقتصاد ایالات متحده آمریکا تهدیدی غیرعادی و فوق‌العاده» به‌شمار می‌رود.

او در بخش دیگری از این نامه تایید کرده که تصمیم برای تمدید وضعیت اضطراری ملی درباره ایران را بر مبنای «فرمان اجرایی ۱۲۹۵۷ » گرفته و اجرای تحریم‌های جامع درباره ایران را «ضروری» دانسته است.

فرمان اجرایی اعلام وضعیت اضطراری ملی درباره ایران در سال ۱۹۹۵ صادر شد و از آن زمان به بعد توسط تمامی روسای جمهور آمریکا، تمدید شده است.

پیش از این فرمان نیز، دولت جیمی کارتر پس از حمله دانشجویان پیرو «خط امام» به سفارت آمریکا در تهران و گروگانگیری اعضای سفارت آمریکا فرمان اجرایی دیگری با عنوان ۱۲۱۷۰ مبتنی بر اعمال تحریم‌ها علیه ایران را صادر کرده بود.

برگرفته از سایت ایران وایر، ۱۳ مارس۲۰۲۴