بایدن معافیت تحریمی ۱۰ میلیارد دلاری جمهوری اسلامی را تمدید کرد

جو بایدن، ريیس‌جمهوری آمریکا روز چهارشنبه معافیت از تحریم‌هایی که دسترسی جمهوری اسلامی ایران به ۱۰ میلیارد دلار را امکان‌پذیر می‌کند، تمدید کرد.

واشینگتن فری‌بیکن به نقل از نامه‌ای که اواخر وقت چهارشنبه به کنگره آمریکا ارایه شد، نوشت: «دولت بایدن با ارایه مجوز دوباره به معافیت از تحریم‌هایی که ۱۰ میلیارد دلار پول مسدود شده را برای جمهوری اسلامی در دسترس قرار می‌دهد، موافقت کرد.» دولت بایدن پیش‌تر در تابستان رفع توقیف دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار پول ایران در عراق را نیز تایید کرده بود.

تمدید معافیت از تحریم‌ها که با مخالفت بسیاری از جمهوری‌خواهان در کپیتال هیل مواجه بود، به عراق امکان می‌دهد صورتحساب‌های واردات انرژی از ایران را از طریق کشور سوم پرداخت کند. در این روش، عراق دینار را به یورو تبدیل می‌کند و به حساب‌هایی در بانک‌های ایران در عمان منتقل می‌کند.

دولت بایدن با تمدید نوع جدید معافیت از تحریم‌ها برای عراق، منابع مالی تازه‌ای را در عمان در اختیار تهران می‌گذارد
این معافیت از تحریم‌ها آخرین بار در ماه نوامبر تمدید شده بود و فرجه سه ماهه آن در ماه جاری میلادی به پایان می‌رسید.

رهبران جممهوری‌خواه سیاست خارجی در کنگره آمریکا پیش‌تر نگرانی خود را درباره تمدید این معافیت اعلام کرده بودند. آنها هشدار داده بودند که جمهوری اسلامی از منافع ناشی از معافیت از تحریم‌ها برای تجهیز حماس و دیگر گروه‌های نیابتی استفاده می‌کند که منافع آمریکا و متحدانش در منطقه را تهدید می‌کنند.

به عنوان نمونه در گزارش اخیر سیپری درباره صادرات سلاح در جهان آمده است که صادرات سلاح جمهوری اسلامی ایران در پنج سال اخیر بیش از ۲۷۰ درصد افزایش داشته است و حوثی‌های یمن یکی از مقصد‌های اصلی سلاح‌های ایران بوده‌اند.

با این حال مقامات دولت بایدن از تمدید معافیت از تحریم‌ها حمایت کرده‌اند. آنها مدعی‌اند از آنجایی که عراق به واردات انرژی از ایران وابسته است، باید این معافیت‌ها تمدید شوند. آنها در عین حال مدعی‌اند که پول آزاد شده وارد ایران نمی‌شود و بنابر ادعای آنها فقط می‌تواند در زمینه‌های بشردوستانه مانند خرید دارو و غذا هزینه شود.

اما بسیاری از جمهوری‌خواهان و کارشناسان در رد این توجیه می‌گویند که سوابق جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد که این پول‌ها نه برای مردم ایران بلکه برای افزایش ماجراجویی‌ها در منطقه و حمایت از گروه‌های شبه‌نظامی هزینه می‌شود.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۱۴ مارس۲۰۲۴