جمهوری‌خواهان خطاب به کری: اطلاعات «دیپلماسی در سایه‌»‌ با ظریف را ارایه کن

گروهی از جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا از جان کری، نماینده سابف امور اقلیمی دولت بایدن و وزیر خارجه وقت آمریکا در جریان مذاکرات منتهی به برجام خواستند، جزيیات «دیپلماسی در سایه» در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ که به تایید خودش شامل سه، چهار ملاقات با محمد جواد ظریف بوده است را ارایه دهد.

گزارش‌ها حاکی از‌ آن است که کری در زمانی که دیگر در دولت ترامپ سمت دولتی نداشت با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه سابق جمهوری اسلامی در ارتباط بوده و به او مشاوره‌هایی داده است.

پیش‌تر در گزارش‌ها آمده بود که کری به ظریف توصیه کرده است که ایران با دولت ترامپ وارد مذاکره و توافق نشود تا دوباره دمکرات‌ها روی کار بیایند.

اقدامی که به گفته بسیاری از کارشناسان می‌تواند ناقض قانون فدرال لوگان باشد. این قانون در سال ۱۷۹۹ در دوره ریاست‌جمهوری جان آدامز به اجرا درآمد و شهروندان آمریکا را از تعامل بدون مجوز با دولت‌های خارجی با هدف تاثیرگذاری بر روابط دولت یا حل مناقشه‌ها با آمریکا بازمی‌دارد. قانون لوگان،‌ یکی از قدیمی‌ترین قوانین راهبری دیپلماسی آمریکا به‌شمار می‌رود و نقض آن می‌تواند تا سه سال زندان و پرداخت جریمه به همراه داشته باشد.

به گزارش نیویورک‌تایمز پنج قانونگذار جمهوری‌خواه آمریکایی به رهبری مایک والتز از فلوریدا در نامه‌‌ای به وزارت خارجه آمریکا از کری ۸۰ ساله خواسته‌اند که اطلاعات تعاملات خصوصی با ظریف را ارایه دهد.

این در حالی است که رابرت مالی، نماینده ویژه تعلیق شده دولت بایدن در امور ایران نیز به دلیل اتهاماتی در زمینه احتمال برخی ارتباط‌ها با عوامل جمهوری اسلامی تحت بازرسی قرار دارد.

کری در مصاحبه‌ای رادیویی در سال ۲۰۱۸ پذیرفت که در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ و زمانی که دیگر دولت اوباما بر سر کار نبود و او سمت دولتی نداشت با ظریف ملاقات داشته است.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۱۴ مارس۲۰۲۴