فقر، عامل اصلی افزایش ترک تحصیل دانش‌آموزان در ایران

رسانه‌های ایران از افزایش میزان ترک تحصیل همزمان با افزایش فقر خبر داده و اعلام کردند که ترک تحصیل دانش آموزان و فقر ارتباط معناداری با هم برقرار کرده و در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ نرخ ترک تحصیل دانش‌آموزان در تمامی مقاطع تحصیلی افزایش یافته است.

گزارش منتشر شده توسط مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که در این سال تحصیلی نرخ ترک تحصیل دانش آموزان در مقطع ابتدایی با افزایش ۰/۲۵ واحد درصدی به ۱.۲ درصد رسیده است.

روزنامه دنیای اقتصاد این آمار را منجر به افزایش بی‌سوادی در آینده و بسیار نگران‌کننده دانسته است.

این روزنامه نیز تاکید می‌کند که افزایش میزان ترک‌ تحصیل با افزایش نرخ فقر در سال‌های گذشته رابطه تنگاتنگی دارد.

گزارش مرکز آمار ایران نیز نشان می‌دهد که در این سال تحصیلی در دوره ابتدایی نرخ ترک‌ تحصیل پسران ۱.۲۱ و نرخ ترک‌تحصیل دختران معادل ۱.۱۹ درصد به تعداد بیش از بیش از ۱۷۵ هزار از دانش‌آموزان بوده است.

دنیای اقتصاد آمار قبلی بازماندگان از تحصیل در دوره ابتدایی را حدود ۱۴ هزار نفر اعلام کرده و نوشته اصلی‌ترین دلیل ترک‌تحصیل در این مقطع تحصیلی، مشکلات اقتصادی خانوارهاست.

گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که در سال تحصیلی مورد اشاره، نرخ ترک‌تحصیل در مقطع متوسطه دوره اول نیز روند افزایش داشته و با افزایش ۱.۱ واحد درصدی به ۵.۴۷ درصد رسیده است.

برهمین اساس در این مقطع تحصیلی نرخ ترک‌تحصیل پسرها معادل ۶.۵ و نرخ ترک‌تحصیل دخترها معادل ۴.۳ درصد به تعداد ۱۹۷ هزار و ۶۹۰ نفر بوده است.

نرخ ترک‌ تحصیل در متوسطه دوره دوم نیز با افزایش ۱.۷۲ درصدی، به بیش از ۴ درصد رسیده است. در این سال نرخ ترک‌تحصیل دختران معادل ۳.۵ و نرخ ترک‌تحصیل پسران معادل ۴.۵ درصد بوده است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد مهمترین عامل ترک تحصیل در ایران ناتوانی از تامین حداقل‌های مورد نیاز برای ادامه تحصیل بوده است. در برخی موارد نیز فرزندان با ترک تحصیل مجبور به کار می‌شوند تا بخشی از نیاز خانوارها تامین شود.

بررسی‌های صدای آمریکا نشان می‌دهد که در طی سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۲ روند افزایش تورم در ایران حاکم بوده و ارتباط معناداری بین شیب تورم و روند ترک تحصیل وجود دارد.

برهمین اساس در سال ۹۵ و ۹۶ تورم در ایران در محدوده ۱۰ درصد بوده که در سال ۹۷ به بالای ۲۷ درصد رسیده است. در سال ۹۸ نیز تورم ۳۵ درصد و در سال ۹۹ به بیش از ۳۶ درصد صعود کرد. در سال ۱۴۰۰ تورم از مرز ۴۶ درصد هم گذشت و در سال ۱۴۰۱ تورم کشور همچنان در بالای ۴۶ درصد باقی ماند.

برهمین اساس آمارها نشان می‌دهد که «نرخ ترک تحصیل» دوره ابتدایی در سال تحصیلی ۹۵ – ۹۶، عدد «۰/۹۹ درصد» بوده اما پس از پنج سال، در سال تحصیلی ۱۴۰۱ – ۱۴۰۲ به عدد «۱/۲ درصد» رسیده و در دوره متوسطه اول نیز «۴/۱۱ درصد» بوده که به مرور به «۵/۴۷ درصد» رسیده که سیری صعودی را ثبت نشان می‌دهد.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۱۷ مارس۲۰۲۴