وال استریت ژورنال: قطع روابط نظامی نیجر و آمریکا ناشی از مناسبات با رژیم اسلامی ایران است

وال استریت ژورنال در گزارشی به نقل از مقامات آمریکایی و نیجری نوشت که تصمیم نیجر برای پایان دادن به اتحاد ضد تروریسم با واشینگتن پس از آن اتخاذ شد که مقامات ایالات متحده خونتای (شورای نظامی) حاکم بر نیجر را محکوم کردند که به طور محرمانه به دنبال توافقی با جمهوری اسلامی ایران در زمینه دستیابی به ذخایر اورانیوم است.

سخنگوی خونتای نیجر تصمیم قطع همکاری نظامی با آمریکا را شنبه شب اعلام کرد. این اقدام ضربه‌ای به تلاش‌های دولت بایدن برای کنترل آنچه که وال استریت ژورنال آن را «شورشیان اسلام‌گرا» در منطقه ساحل خوانده است محسوب می‌شود. این اقدام می‌تواند پایگاه ۱۱۰ میلیون دلاری را که آمریکا ساخته است و از آن برای به پرواز درآوردن پهپادها برفراز غرب آفریقا استفاده می‌کند، تحت تاثیر قرار دهد.

همچنین این تصمیم می‌تواند به خروج بیش از ۶۰۰ نیروی آمریکایی منجر شود که هنوز در نیجر حضور دارند.

مقامات آمریکا می‌کوشند پس از کودتای ژوییه در نیجر مناسبات خود را با خونتای نظامی مستقر در این کشور تنظیم کنند. خونتای نیجر روابط خود را با روسیه و دو همسایه‌اش، مالی و بورکینافاسو که تحت کنترل فرماندهان متحد مسکو قرار دارند محدود کرده است.

به گزارش وال استریت ژورنال، مقامات آمریکایی و غربی در ماه‌های اخیر دریافته‌اند که خونتای نیجر به دنبال توافقی با جمهوری اسلامی ایران است که به تهران امکان دسترسی به ذخایر اورانیوم نیجر را می‌دهد. بر اساس این گزارش، در همین راستا نخست‌وزیر منصوب خونتای نیجر نیز با ابراهیم ريیسی، ريیس‌جمهوری اسلامی ایران و دیگر مقامات جمهوری اسلامی در تهران دیدار کرده است.

مقامات غربی می‌گویند که مذاکرات جمهوری اسلامی و نیجر در این زمینه پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته و توافق مقدماتی برای بهره‌برداری تهران از منابع اورانیوم نیجر امضا شده است.

وال استریت ژورنال می‌گوید که مقامات آمریکا این نگرانی را به اطلاع مقامات خونتای نیجر رسانده‌اند اما در مقابل نیجر آمریکا را به تلاش برای بازداشتن نیجر از انتخاب شرکای دیپلماتیک و نظامی متهم کرده‌اند.

آنها همچنین مدعی شده‌اند که هیچ قراردادی در زمینه اورانیوم با جمهوری اسلامی نداشته‌اند.

انجمن هسته‌ای جهان می‌گوید، نیجر در سال ۲۰۲۲، هفتمین تولید‌کننده بزرگ اورانیوم در جهان بوده است و حدود دو هزار و ۲۰ تن اورانیوم تولید کرده است. بخش عمده‌ای از این تولید به فرانسه که با نیجر در زمینه معادن مشارکت دارد، صادر شده است.

وال استریت ژورنال می‌گوید که معادن اورانیوم ایران می‌تواند پاسخگوی نیاز داخلی باشد اما از آنجایی که جمهوری اسلامی برنامه‌های هسته‌ای را در سطحی بسیار گسترده‌تر دنبال می‌کند، به مقادیر قابل توجهی اورانیوم نیاز دارد که بیش از ظرفیت معادن داخلی است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش‌تر بر معادن اورانیوم ایران و تولید کیک زرد نظارت داشت اما تهران این دسترسی را متوقف کرده است.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۱۸ مارس۲۰۲۴