سنتکام «یک پهپاد و یک شهپاد» حوثی‌‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی را منهدم کرد

ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده اعلام کرد روز چهارشنبه ۱ فروردین، هواپیمای ائتلاف یک پهپاد حوثی‌ها را منهدم کرد و نیروهای سنتکام یک فروند شناور سطحی بدون سرنشین این گروه مورد حمایت جمهوری اسلامی را در دریای سرخ هدف قرار دادند.

به گزارش «سنتکام» این دو سلاح در زمانهای مختلف از مناطق تحت کنترل «تروریست‌های حوثی» مورد حمایت حکومت ایران پرتاب شدند اما هیچ تلفات یا خسارتی به کشتی‌های حاضر در دریای سرخ وارد نکردند.

شبه‌نظامیان حوثی در یمن که از حمایت جمهوری اسلامی برخوردارند، از اوایل ماه آبان سال جاری به بهانه حمایت از فلسطینی‌ها، بارها با موشک و پهپاد به کشتی‌های تجاری بین‌المللی در خلیج عدن و دریای سرخ حمله کرده‌اند.

بسیاری از حملات این گروه توسط نیروهای آمریکایی یا ائتلاف خنثی شده و شمار زیادی از پایگاه‌های آنها در داخل یمن هدف حملات مستقل یا مشترک ارتش آمریکا و دیگر کشورهای متحد آمریکا قرار گرفته است.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا که در خاورمیانه به سر می‌برد روز چهارشنبه اول فروردین در گفتگو با رسانه عربستانی «الحدث» گفت: «حکومت ایران تامین‌کننده اصلی سلاح، اطلاعات و فناوری برای حوثی‌ها است و ما از آنها خواسته‌ایم تا این گروه را کنترل کنند.»

بلینکن در این گفتگو با اشاره به تاثیر مخرب اقدامات شورشیان حوثی در تجارت و اقتصاد جهانی تصریح کرد:«من فکر نمی‌کنم که ادامه حمایت جمهوری اسلامی از حملات حوثی‌ها به نفع ایران باشد، حملاتی که بارها توسط کشورهای سراسر جهان محکوم شده و تهران به عنوان مسئول این اقدامات شناخته می‌شود. امیدوارم مقامات جمهوری اسلامی از نفوذی که دارند برای پایان دادن به حملات حوثی‌ها استفاده کنند.»

دولت جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، که اندکی پس از آغاز فعالیت خود در دی ۱۳۹۹ حوثی‌ها را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج کرده بود، ۲۷ بهمن ۱۴۰۲ این گروه را دوباره در فهرست «تروریست‌های جهانی به‌طور ویژه تعیین‌شده» قرار داد.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۲۱ مارس۲۰۲۴