هشدار کامالا هریس و امانوئل مکرون درباره حمله احتمالی اسرائیل به رفح

معاون رئیس جمهور آمریکا گفت حمله احتمالی اسرائیل به رفح با «تبعات» روبه‌رو خواهد شد و رئیس جمهور فرانسه نیز هشدار داد کوچاندن افراد از رفح «جنایت جنگی» است.

کامالا هریس، معاون رئیس جمهور آمریکا، روز یکشنبه پنجم فروردین در مصاحبه با شبکه ان‌بی‌سی گفت واشینگتن بارها تصریح کرده است که هرگونه عملیات عمده نظامی در رفح یک اشتباه بزرگ خواهد بود.

خانم هریس با بیان اینکه «من نقشه‌ها را بررسی کرده‌ام. آن مردم جایی برای رفتن ندارند» افزود: حدود یک و نیم میلیون نفر در رفح هستند چون به آنها گفته شد که به آنجا بروند.

معاون رئیس جمهور آمریکا در پاسخ به این پرسش که آیا حمله احتمالی اسرائیل به رفح بدون عواقب و تبعات خواهد ماند ابتدا از اقدامات گام به گام سخن گفت و سپس در برابر تکرار سوال از سوی مجری گفت که هیچ گزینه‌ای را رد نمی‌کند.

اندکی پس از پخش این مصاحبه، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، بار دیگر تاکید کرد که ارتش این کشور در مسیر «پیروزی مطلق» بر حماس حتما وارد رفح خواهد شد.

او که به مناسبت جشن یهودی «پوریم» به میان سربازان رفته بود گفت: «نمی‌توان شر مطلق را با رها کردن آن در رفح شکست داد».

آمریکا در هفته‌های اخیر بارها هشدار داده است که با حمله زمینی اسرائیل به رفح بدون طرحی معتبر برای حفاظت از غیرنظامیان مخالف است.

با این حال اسرائیل همواره گفته است رفح به عنوان «آخرین سنگر حماس در غزه» محل استقرار «چهار گردان» این گروه افراطی است. حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا تروریستی شناخته می‌شود. روز یکشنبه همچنین امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، درباره وقوع «جنایت جنگی» هشدار داد.

بنابر اعلام دفتر رئیس جمهور فرانسه، او در تماس تلفنی با بنیامین نتانیاهو ضمن ابراز مخالفت با حمله اسرائیل به رفح هشدار داد که هرگونه انتقال اجباری افراد از رفح «جنایت جنگی» است.

بنابر این گزارش، آقای مکرون همچنین گفت فرانسه قصد دارد قطعنامه‌ای پیشنهادی را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه دهد که خواستار «آتش‌بس فوری و پایدار» است.

به گفته دفتر امانوئل مکرون، او در گفت‌وگو با نخست وزیر اسرائیل همچنین تصمیم دولت او مبنی بر تصرف ۸۰۰ هکتار از زمین‌های کرانه باختری برای ساخت شهرک‌های جدید را «به شدت محکوم کرد».

اسرائیل در پاسخ به یورش ۱۵ مهرماه حماس به خاک این کشور که نزدیک به ۱۲۰۰ کشته و بیش از ۲۴۰ گروگان در برداشت عملیات گسترده‌ای را در سراسر نوار غزه آغاز کرده است.

جنگ بیشتر مناطق غزه را ویران کرده و به گفته سازمان ملل و نهادهای امدادی، فاجعه‌ای بشردوستانه را رقم زده است.

تلاش کشورهای میانجی به رهبری آمریکا برای دستیابی به آتش‌بس و آزادی گروگان‌های اسرائیلی در دوحه، پایتخت قطر، ادامه دارد اما تاکنون به نتیجه نرسیده است.

روز یکشنبه رسانه‌های اسرائیل گزارش دادند که دولت بنیامین نتانیاهو ظاهرا با پیشنهاد آمریکا مبنی بر تبادل ۸۰۰ زندانی امنیتی فلسطینی با ۴۰ گروگان موافقت کرده است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۵ مارس۲۰۲۴