آب‌گرفتگی معابر و قطع ده‌ها راه ارتباطی در سراسر ایران در پی بارندگی‌های سیل‌آسا

بارندگی‌های شدید و سیل‌آسا در دست‌کم ۹ استان ایران به طغیان رودخانه‌ها، خسارت به زیرساخت‌های شهری و روستایی، مسدود شدن راه‌های ارتباطی، آب‌گرفتگی معابر و به‌وجود آمدن برخی بحران‌های ثانویه منجر شد و راه‌های ارتباطی ده‌ها روستا را قطع کرد.

به گزارش جمعیت هلال‌احمر ایران، از صبح یکشنبه پنجم فروردین تاکنون بیش از یک هزار و ۸۵۰ تن از سیلاب‌های روزهای اخیر در استان‌های مختلف ایران متاثر شده‌اند و ۹ استان اصفهان، ایلام، تهران، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، فارس، لرستان، همدان و کهگیلویه و بویراحمد گرفتار سیل و آب‌گرفتگی‌اند.

ویدیوها و تصاویری که از برخی شهرها و روستاهای ایران منتشر شد، وضعیت بحرانی مردم را پس از وقوع سیل و آب‌گرفتگی‌ معابر نشان می‌دهد.

آب‌گرفتگی شدید در اهواز و کارون در روز دوشنبه این شهرها را به حالت تعطیل درآورد. برخی گزارش‌های محلی هم حاکی از آن است که در نبود مدیریت بحران کارآمد، مردم برای جمع‌آوری آب‌های سطحی خود دست‌به‌کار شده‌اند. با این حال، ستاد مدیریت بحران خوزستان در اطلاعیه‌ای ادعا کرد که «فعالیت گروه‌های جهادی» برای رفع آب‌گرفتگی‌ها ادامه دارد.

بر اساس پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان خوزستان، بارندگی‌های شدید روز سه‌شنبه نیز در این استان ادامه می‌یابد.

وضعیت در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز تقریبا بحرانی است. بر مبنای گزارش فرمانداری بویراحمد، راه‌های ارتباطی به ۹۰ روستا در این شهرستان به دلیل شدت بارش‌ها بسته شده است. ویدیوهایی هم از شهرستان یاسوج در شبکه‌های اجتماعی فراگیر شده که آب‌گرفتگی شدید معابر این شهرستان را نشان می‌دهد. بر اساس گزارش‌های محلی، برخی زیرساخت‌های شهری هم در یاسوج تخریب شده‌اند.

بارندگی سیل‌آسا در استان یزد نیز به تخریب برخی زیرساخت‌های شهری و خسارت به اموال و دارایی‌های مردم از جمله زمین‌های کشاورزی، منازل و خودروها منجر شده است. بر اساس گزارش‌ها، در منطقه دره‌گاهان یزد دو سرنشین یک خودرو پژو پارس در سیل غرق شدند و جان باختند.

در استان لرستان، آب آشامیدنی برخی روستاها در پی جاری شدن سیل قطع شد. بر اساس گزارش‌های محلی، راه‌های ارتباطی ده‌ها روستای این استان در بخش‌های مختلف از جمله معمولان، خرم‌آباد، پل‌دختر و کوهدشت هم مسدود شده است.

بارش برف در جاده چالوس نیز این محور ارتباطی را با ترافیک سنگین روبرو کرد. پلیس راه نیز ضمن هشدار درباره احتمال ریزش کوه، از یک‌طرفه شدن این جاده خبر داد. بر اساس این گزارش، جاده‌های ۲۷ استان دیگر ایران نیز طی روزهای اخیر بارانی بودند.

امید محترمی، معاون سازمان مدیریت بحران، شامگاه دوشنبه ششم فروردین از مسدود شدن ۱۱۰ راه‌ ارتباطی در سراسر ایران خبر داد و گفت که در بارندگی‌های اخیر، ۱۶۰ منزل مسکونی در سراسر ایران بر اثر بارش‌ها دچار آب‌گرفتگی شده‌اند؛ اما در خبری دیگر سازمان هلال‌احمر در استان کهگیلویه و بویر احمد از آب‌گرفتگی ۳۰۰ منزل مسکونی تنها در این استان خبر داد.

ویدیوهایی که از آب‌گرفتگی‌ها و طغیان رودخانه‌ها طی روزهای اخیر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، نیز نشان می‌دهد که میزان خسارت به دارایی‌های مردم در استان‌های مختلف گسترده است. این شرایط در حالی به زیرساخت‌های شهری و روستایی آسیب زده که وقوع بارندگی‌های شدید از قبل پیش‌بینی شده بود.

بر اساس گزارش سازمان هواشناسی، احتمال بارندگی شدید و جاری شدن سیل در استان‌های فارس، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، ایلام، کرمانشاه، دامنه‌های البرز، غرب کردستان، بوشهر و شمال خوزستان همچنان وجود دارد. این سازمان ضمن تاکید بر ادامه بارندگی‌ها تا روز چهارشنبه، از مردم خواست سفرهای غیرضروری به این استان‌ها را لغو و از تردد در مسیر رودخانه‌ها خودداری کنند.

مدیریت ناکارآمد آب و فقدان برنامه‌های جامع آبخیزداری از عواملی است که به وقوع بحران‌های ثانویه پس از بارندگی‌های شدید در ایران منجر می‌شود. در نتیجه نبود زیرساخت‌های مناسب برای نگهداری و بهره‌برداری از این آب‌ها، بارندگی‌های شدید به سیلاب‌های ویرانگر تبدیل می‌شوند و خانه‌های مردم، تاسیسات شهری و زمین‌های کشاورزی را ویران می‌کنند اما جذب آب‌های زیرزمینی نمی‌شوند تا بحران کمبود آب به‌رغم بارندگی‌های شدید، همچنان ادامه پیدا کند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲۶ مارس۲۰۲۴