گوهر عشقی: این حکومت مرتجع، دشمن شماره یک زنان آزادیخواه است

گوهر عشقی در واکنش به صدور حکم بیش از ۶۰ سال حبس برای یازده فعال حقوق زنان در گیلان در پستی اینستاگرامی نوشت این حکومت مرتجع دشمن شماره یک زنان آزادیخواه است.

مادر ستار بهشتی در این پست اینستاگرامی افزود: «شنیده‌ام برای دختران روشنفکرم در گیلان حبس‌های دراز‌مدت بریده‌اند. این حکومت از حضور زنان می‌ترسد.مگر دخترانم در گیلان چه کرده‌اند که بیش از شصت سال حبس نصیبشان شده است؟ چرا دزدها و مال مردم‌خور‌ها را زندانی نمی‌کنید؟ چرا همه آدمهای فاسد و دزد سرگردنه وزیر و وکیل هستند؟.»

گوهر عشقی که فرزندش ستار بهشتی در سال ۱۳۹۱ به جرم «وبلاگ‌نویسی» در بازداشت «پلیس فتا» کشته شد در ادامه یادداشت خود تصریح کرد: «فرزندانم یادتان باشد از این حکومت ضدّ زن، چیزی جز اعدام و شلاق و شکنجه نصیب کسی نمی‌شود. این حکومت متحجّر، دشمن شماره یکِ زنان آزادی‌خواه ما است، دشمن انسانیت و عشق است که می‌خواهد با زهر چشم گرفتن از زنان شجاع ما، چند روزی عمرِ منحوسش را بیشتر کند.»

او همچنین تاکید کرد: «حاکمان جمهوری اسلامی کور خوانده‌اند. دست آخر مثل برف آب
می‌شوند و همین زنان شجاع، بساطشان را بر می‌چینند.»

گوهر عشقی در پایان از همه مردم ایران خواست تا در برابر این «احکام ظالمانه» سکوت نکنند و صدای «دختران گیلان» باشند و از مراجع بین‌المللی، از همه دولتها و سازمانهای جهانی هم بخواهند تا «گلوی این حاکمیت سیاه» را بگیرند و نگذارید حاکمیت از زنان شجاع ایران اینطور انتقام‌گیری کند.

شعبه سوم دادگاه انقلاب رشت، روز چهارشنبه ۸ فروردین حکم ۱۱ فعال حقوق زنان و کنشگر سیاسی بازداشت‌شده در مردادماه ۱۴۰۲ در گیلان را اعلام و در مجموع آنها را به بیش از ۶۰ سال حبس محکوم کرد.

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات این ۱۱ کنشگر روز پنجشنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۲در شعبه سوم دادگاه انقلاب رشت برگزار شده بود. این فعالین به «اجتماع و تبانی»، «تشکیل ‌گروه با هدف برهم زدن امنیت ملی» و «عضویت در گروه» متهم شدند.

به گزارش سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، در سال ۲۰۲۳ میلادی دستکم ۲۲ زن در زندان‌های جمهوری اسلامی اعدام، ۳۲۵ فعال زن بازداشت و ۱۴۷ کنشگر زن نیز به حبس، شلاق و اعدام محکوم شده‌اند.

در این گزارش آمده که ۱۳۹ تن از فعالان زن در مجموع به بیش از ۵۵۳ سال حبس و ۱۰ نفر از آنها هم جمعا به ۵۵۷ ضربه شلاق محکوم شده‌اند.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۲۸ مارس۲۰۲۴