دیوان بین‌المللی دادگستری به اسرائیل دستور داد تا گذرگاه‌های بیشتری برای کمک به نوار غزه باز کند

دیوان بین‌المللی دادگستری روز پنجشنبه به اسرائیل دستور داد تا با اتخاذ تدابیری از جمله بازگشایی تعداد بیشتری از گذرگاه‌های زمینی امکان ارسال محموله‌های کمکی بیشتری به نوار غزه را فراهم کند.

این دیوان در ارتباط با پرونده‌ای که از سوی آفریقای جنوبی علیه اسرائیل مطرح شده به اسرائیل دستور داده است تا دو اقدام موقت را در دستور کار خود قرار دهد. آفریقای جنوبی در این پرونده اسرائیل را به «نسل‌کشی» در جریان عملیات نظامی در نوار غزه متهم کرده است.

آفریقای جنوبی با اشاره به قحطی در نوار غزه از دیوان بین‌المللی دادگستری خواسته بود تا دستور اقدام‌های موقتی بیشتری از جمله برقراری آتش‌بس را صادر کند. در مقابل اسرائیل از دیوان بین‌المللی دادگستری خواسته بود تا دستور جدیدی صادر نکند.

در دستور دیوان بین‌المللی دادگستری از اسرائیل خواسته شده تا با «اتخاذ همه تدابیر لازم و موثر» زمینه تامین مواد غذایی، آب آشامیدنی، سوخت و دارو برای ساکنان نواز غزه را فراهم کند.

دیوان بین‌المللی دادگستری در دستور دیگری از اسرائیل خواسته است تا اطمینان حاصل کند که نظامیان این کشور اقدامی در راستای نقض حقوق فلسطینی‌ها در نوار غزه انجام نمی‌دهند.

این نهاد قضایی بین‌المللی وابسته به سازمان ملل از اسرائیل خواسته است تا یک ماه دیگر در مورد اجرای این دستورها گزارشی ارائه کند.

وزارت خارجه اسرائیل تاکنون از اظهارنظر در مورد دستورهای جدید دیوان بین‌المللی دادگستری خودداری کرده است.

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۲۹ مارس۲۰۲۴