حمله با چاقو به پوریا زراعتی در لندن

پوریا زراعتی مجری شبکه «ایران‌ اینترنشنال» روز جمعه ۲۹ مارس (دهم فروردین) هنگام خروج از منزل خود در لندن با چاقو مورد حمله قرار گرفت.

شبکه ایران‌اینترنشنال در خبری کوتاه درباره وضعیت مجری برنامه «حرف آخر» نوشت، چند مَرد ناشناس به چندین نقطه از بدن زراعتی ضربه زدند و او را مجروح کردند.

این شبکه نوشته است، وی در حال حاضر در بیمارستان بستری است و وضعیت‌اش پایدار است و پلیس لندن تحقیق درباره این حمله را آغاز کرده است.

نهادهای امنیتی در اروپا و آمریکا به ویژه پس از خیزش ملّی ۱۴۰۱ درباره افزایش تهدیدات فیزیکی علیه مخالفان جمهوری اسلامی و همچنین روزنامه‌نگاران و خبرنگاران و مجریان شبکه‌های فارسی‌زبان مستقر در اروپا و آمریکا هشدار داده بودند.

در همین ارتباط پلیس فدرال آمریکا (FBI) فروردین ۱۴۰۲ هشدار داد، «دولت‌های ایران و چین برای ساکت کردن مخالفان خود از روش‌هاى جدید برای آزار منتقدان و مخالفان خود در خاک آن کشور استفاده می‌کنند.»

پیش از این شماری از فعالان سیاسی خارج از ایران از جمله مسیح علینژاد و وحید بهشتی اعلام کرده بودند که از سوی عوامل جمهوری اسلامی مورد تهدید قرار گرفته‌اند.

بر اساس گزارش نهادهای حقوق بشری، جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر برنامه‌های مخفیانه خود را برای افزایش ترورهای خارج کشور، آزار و اذیت، ربودن و بازگرداندن روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی مخالف نظام گسترش داده است.

بسیاری از روزنامه‌نگاران و برنامه‌سازان شاغل در رسانه‌های خارج کشور در موارد متعدد مستقیم و غیرمستقیم توسط عوامل جمهوری اسلامی مورد تهدید قرار گرفته‌اند. این قبیل تهدیدات به ویژه پس از حمایت‌های گسترده ایرانیان خارج کشور از خیزش ملّی مردم ایران و پوشش وسیع آن در رسانه‌ها افزایش پیدا کرد.

حسین سلامی فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اسفند ۱۴۰۲ در واکنش به توقف موقت پخش برنامه‌های شبکه «ایران‌ اینترنشنال» از دفتر لندن که در پی تهدید‌های امنیتی صورت گرفته ولی دوباره از سر گرفته شد، تهدید کرده بود، «اخراج این شبکه از لندن بیانگر قلمرو قدرت، میدان نفوذ و شعاع تاثیر انقلاب» است.

برگرفته ای از سایت کیهان لندن، ۳۰ مارس۲۰۲۴