نشست شورای امنیت؛ هشدار آمریکا به رژیم ایران درباره حمله تلافی‌جویانه

نماینده ایالات‌متحده آمریکا در نشست روز سه‌شنبه شورای امنیت سازمان ملل پیرامون حمله روز دوشنبه به «بخش کنسولی» سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق با تاکید بر بی‌اطلاعی واشینگتن از این حمله درباره واکنش تلافی‌جویان تهران هشدار داد.

به گزارش رویترز، رابرت وود همچنین گفت که واشینگتن هنوز درباره ماهیت ساختمانی که در دمشق مورد حمله قرار گرفته است، تاییدی ندارد.

مقامات جمهوری اسلامی ایران می‌گویند ساختمان مجاور سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق، بخش کنسولی سفارت بوده است. تصاویری که در خبرگزاری‌ها منتشر شده است نیز نشان می‌دهد که تابلویی طلایی رنگ تحت عنوان «کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران» روی ورودی این ساختمان نصب شده است.

با این حال برخی مدعی‌اند که این ساختمان کاربرد نظامی داشته و محل برگزاری جلسه‌های سپاه و گروه‌های نیابتی‌اش بوده و حضور همزمان هفت عضو سپاه در آن همراه با افرادی از لبنان و سوریه گواهی بر این مدعاست.

در مقابل جمهوری اسلامی ایران مدعی است که فرماندهان سپاه در سوریه حضور مستشاری دارند و بنا بر درخواست دولت سوریه برای مشاوره نظامی به این کشور رفت‌و‌آمد می‌کنند. «مدافعان حرم»، عنوان دیگری است که مقامات جمهوری اسلامی معمولا برای نظامیان ایرانی کشته شده در سوریه به کار می‌برد. باوجود کشته شدن ده‌ها نظامی ایرانی در حمله‌های منتسب به اسرائیل در سوریه، جمهوری اسلامی فراتر از تهدید کلامی به‌طور مستقیم با اسرائیل درگیر نشده است. اسرائیل معمولا گزارش‌های مربوط به نقش داشتن در این حمله‌ها را تایید یا تکذیب نمی‌کند.

حمله روز دوشنبه به کشته شدن دو فرمانده ارشد نیروی قدس سپاه و پنج افسر دیگر منجر شد. تعداد کل کشته شدگان ۱۲ نفر شامل شهروندان سوریه و لبنان عنوان شده است که اسوشیتدپرس می‌گوید دست‌کم یکی از آنها از اعضای حزب‌الله لبنان بوده است.

وود در ادامه گفت که هرگونه تایید اینکه در این حمله یک تاسیسات دیپلماتیک هدف گرفته شده است، موجب نگرانی آمریکا خواهد بود. او گفت که هیات‌های دیپلماتیک و املاک آنها و اقامتگاه دیپلماتیک باید محافظت شوند.

با این حال آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل حمله در دمشق را محکوم کرده و طرفین را به خویشتن‌داری دعوت کرده است.

به گزارش رویترز، رابرت وود در نشست شورای امنیت هشدار داد که آمریکا در حفاظت از نیروهای خود تردید نمی‌کند و به تهران و گروه‌های نیابتی‌اش درباره سوء‌استفاده از موقعیت ایجاد شده هشدار داد.

با این حال مقامات تهران از جمله حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه و همچنین معاون سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل گفته‌اند که آمریکا باید بابت اقدامات اسرائیل پاسخگو باشد.

مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران روز سه‌شنبه و در واکنش به کشته شدن فرماندهان سپاه وعده انتقام و مجازات اسرائیل را دادند.

البته در موارد مشابه مانند کشته شدن فخری‌زاده یا قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس نیز وعده انتقام سخت داده شده بود که تا کنون اجرایی نشده است.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۳ آپریل ۲۰۲۴