ورود دلار به کانال ۶۵ هزار تومان؛ ۲۵۰۰ تومان افزایش در ۴۸ ساعت

رکوردشکنی‌ قیمت ارز در ایران همچنان ادامه دارد و با حمله جنگنده‌های اسرائیلی به ساختمان مجاور سفارت جمهوری اسلامی در دمشق، شتاب تندتری هم گرفت. به طوری که نرخ دلار که روز دوشنبه و تا پیش از حمله اسرائیل به مواضع جمهوری اسلامی در سوریه، به ۶۱ هزار و ۷۰۰ تومان رسیده بود، در روز چهارشنبه ۱۵ فروردین، ۶۴ هزار و ۲۰۰ تومان شد و اکثر فعالان این بازار با پیش‌بینی افزایش قیمت ارز در روزهای آتی، حاضر به فروش نیستند. بهای پوند نیز به بیش از ۸۱ هزار و ۲۰۰ تومان رسیده و قیمت سکه کامل بهار آزادی در آستانه ورود به کانال ۴۴ میلیون تومان است.

هم‌زمان، حسین سلاح‌ورزی، تاجر ساکن ایران و رئیس سابق اتاق بازرگانی، در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر) خبر داد که کسری تراز تجاری سال ۱۴۰۲ به بیش از ۱۶ میلیارد دلار رسیده که به معنای آن است که «دولت رئیسی بعد از ۱۳ سال، رکورد کسری تراز تجاری دولت احمدی نژاد در سال ۱۳۹۰ را شکست».

اما نه ابراهیم رئیسی و نه هیچ‌یک از مدیران اقتصادی دولت او، از روز سه‌شنبه که ارزش پول ملی ایران دوباره در حال سقوط است، به این اتفاق و بحرانی‌تر شدن وضعیت اقتصادی واکنشی نشان نداده‌اند و به نظر می‌رسد که در حال حاضر، برای مقابله با بحران‌های سیاسی و نظامی پیاپی که بدنه اقتصاد ایران را نحیف‌تر از گذشته می‌کند، برنامه یا توانی ندارند.

در همین حال، یاسر جبرائیلی، رئیس مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام و از حامیان سابق دولت رئیسی، افشا کرد که مقام‌های دولتی نیز گمان می‌کنند قیمت دلار در ایران به‌زودی به کانال ۱۰۰ هزار تومان خواهد رسید: «این قبیل دستاوردسازی‌ها با ادبیات اگر ما نبودیم چه می‌شد، هیچ جای نگرانی ندارد و شیوه قبلی‌ها هم بوده است. آنچه جای نگرانی دارد، این است که دولت آقای رئیسی قصد تغییر ریل ندارد و رسما از دلار ۱۰۰ هزار تومانی سخن می‌گوید.»

روزنامه دنیای اقتصاد چاپ تهران هم در شماره روز چهارشنبه ۱۵ فروردین، با اشاره به ماجرای حمله نظامی روز ۱۳ فروردین اسرائیل به مواضع جمهوری اسلامی در سوریه و کشته شدن هفت فرمانده سپاه پاسداران در این حملات، ریزش دوباره ارزش پول ملی ایران را پس از این حادثه، «رفتار احساسی بازار ارز» توصیف کرد و نوشت: «علاوه بر افزایش حدود دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی بهای سکه طرح جدید در بازار روز گذشته، نیم‌سکه و ربع‌سکه نیز با رشد قیمت‌های یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی و ۹۰۰ هزار تومانی به ترتیب ۲۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامله شدند.»

«حفظ ارزش ریال و مهار تورم» از اصلی‌ترین شعارهای انتخاباتی ابراهیم رئیسی بود اما از زمان روی کار آمدن دولت او در مرداد ۱۴۰۰، ارزش دلار در مقابل ریال ایران بیش از ۲.۵ برابر شده است که نشان می‌دهد شعارهای نیروهای موسوم به «انقلابی و ارزشی» درباره پیروزی بر تحریم‌های اقتصادی غرب و استفاده از ظرفیت‌های داخلی برای بهبود وضعیت اقتصادی مردم ایران، همگی با شکست مواجه شده‌اند.

از سوی دیگر، برخلاف ادعاهای ابراهیم رئیسی در ماه‌های اخیر، آمارهای دولتی نشان می‌دهند که تراز تجاری ایران در سال ۱۴۰۲ به بیشترین کسری رسیده است. بر اساس آمار گمرک ایران از جزئیات صادرات و واردات در سال ۱۴۰۲، کسری تجاری ایران نزدیک به ۱۷ میلیارد دلار اعلام شد و ارزش صادرات غیرنفتی در سال ۱۴۰۲ هم با کاهش نزدیک به ۹ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱، به ۴۹ میلیارد و ۳۳۰ میلیون دلار رسید. ارزش واردات هم با افزایش نزدیک به ۸۰ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱، رقم ۶۶ میلیارد و ۲۸۰میلیون دلار را ثبت کرد. دنیای اقتصاد نوشت: «این در حالی است که با احتساب صادرات نفت، برق، خدمات فنی و مهندسی و تجارت چمدانی، مازاد تجاری بیش از ۲۰ میلیارد دلار را شاهد خواهیم بود.»

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۵ آپریل ۲۰۲۴