استقبال اسرائیل از تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه رژیم اسلامی: گامی مهم برای از بین بردن مار است

یسرائیل کاتز، وزیر امور خارجه اسرائیل، از تصمیم رهبران اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم‌های جدید علیه برنامه پهپادی و موشکی حکومت ایران استقبال کرد.

کاتز در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «به کشورهای اتحادیه اروپا به خاطر تصمیم برای اعمال تحریم‌ها علیه ایران تبریک می گویم. این گامی مهم در راه از بین بردن مار است و از همه دوستانمان برای حمایت و کمک‌شان تشکر می‌کنم. قبل از اینکه خیلی دیر شود باید جلوی ایران گرفته شود.»

سران اتحادیه اروپا روز چهارشنبه در پایان نشست خود در بروکسل که برای بررسی نحوه پاسخگویی به حمله بی‌سابقه جمهوری اسلامی به اسرائیل و گسترش تحریم‌ها علیه تهران برگزار شد، از اعمال تحریم‌های بیشتر بر حکومت ایران حمایت کردند.

سران ۲۷ کشور عضو این بلوک اروپایی با صدور بیاینه‌ای اعلام کردند، «اتحادیه اروپا تدابیر محدودکننده بیشتری علیه ایران اتخاذ خواهد کرد، به‌ویژه در ارتباط با پهپادها و موشک‌ها.»

امانوئل ماکرون رئیس‌ جمهوری فرانسه پیش از برگزاری نشست با حمایت از گسترش تحریم‌ها گفته بود، «ما طرفدار تحریم‌هایی هستیم که تمام کسانی را که در ساخت پهپادها و موشک‌هایی که در حملات هفته گذشته استفاده شده‌اند، هدف قرار دهد.»

آنتونیو تاجانی، وزیر امور خارجه ایتالیا نیز پیش از مذاکرات اخیر گروه هفت گفته بود «تحریم‌ها باید علیه همه نهاد‌هایی که با پهپاد و موشک به اسرائیل و همچنین کشتی‌های دریای سرخ حمله می‌کنند، اعمال شود.»

در شرایطی که مقامات اسرائیل بارها گفته‌اند این حمله مستقیم جمهوری اسلامی تلافی خواهد شد، اتحادیه اروپا ضمن ابراز آمادگی برای افزایش تحریم‌های تهران، از اسرائیل خواسته است خویشتن‌داری به خرج دهد.

اورسولا فون در لایِن، رئیس کمیسیون عالی اتحادیه اروپا، پیشتر در روز چهارشنبه، با اشاره به سیاست های تهران، مسکو و پیونگ یانگ گفت که حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل آخرین نشانه از تلاش «اتحاد جدید اقتدارگرایان» است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، او که در کنفرانس دفاعی و امنیتی در بروکسل سخن می‌گفت، تصریح کرد این اتحاد درصدد آن است که نظم مبتنی بر قوانین بین‌المللی را از میان بردارد و دموکراسی‌ها را به نقطه شکست برساند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه پس از کنفرانس ویدئویی اضطراری وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا گفت این بلوک اروپایی گسترش تحریم‌های جمهوری اسلامی را در پاسخ به حمله تهران به اسرائیل، در دستور کار دارد.

اسرائیل کاتز، وزیر امور خارجه اسرائیل، با استقبال از رویکرد حامیان غربی اسرائیل در برابر حکومت ایران گفت، «روند مثبتی» به سمت تصویب تحریم‌های تازه علیه برنامه موشکی جمهوری اسلامی و نیروهای نیابتی آن در خاورمیانه دیده می‌شود.

کاخ سفید پیشتر اعلام کرد با گروه هفت و سایر متحدان، برای طراحی پاسخی جامع به جمهوری اسلامی همکاری می‌کند و از تحریم‌های جدید علیه برنامه‌های موشکی و پهپادی تهران، همراه با تحریم‌های اضافی علیه نهادهای حامی سپاه پاسداران و وزارت دفاع خبر داد.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۱۸ آپریل ۲۰۲۴