۴۸ کشور عضو سازمان ملل، حمله رژیم ایران به اسرائیل را محکوم کردند

روزنامه العربی الجدید، چاپ قطر و نزدیک به حاکمیت دوحه، پنجشنبه با استناد به یک منبع مصری نوشت آمریکا «موافقت» کرده که اگر اسرائیل حاضر شود در واکنش به حمله نظامی جمهوری اسلامی به اسرائیل، تنها پاسخی محدود به ایران بدهد، دست اسرائیل را در انجام عملیات نظامی در رفح، در بخش جنوبی باریکه غزه «باز» بگذارد.

ارتش اسرائیل این هفته اقدامات خود را برای آغاز احتمالی عملیات زمینی در رفح گسترش داد.

آمریکا از ماه‌ها قبل با ورود زمینی ارتش اسرائیل به رفح مخالفت کرده بود اما نخست‌وزیر و سایر مقامات ارشد سیاسی و نظامی اسرائیل انجام چنین عملیاتی را برای از بین بردن آخرین گردان‌های نظامی حماس ضروری می‌دانند.

مقام مصری که العربی الجدید به او استناد کرده، گفته است نظر به نزدیک بودن احتمال عملیات زمینی ارتش اسرائیل در رفح، ارتش مصر نیز تدابیر لازم را در آن سوی مرز خود سرعت داده است.

رسانه‌های اسرائیل اعلام کردند پهپاد تهاجمی که ظهر چهارشنبه از جنوب لبنان وارد حریم هوایی شمال اسرائیل شد و ۱۴ سرباز ارتش اسرائیل را زخمی کرد، از نوع ایرانی «ابابیل» بود که جمهوری اسلامی در اختیار حزب‌الله قرار داده و سامانه‌های دفاع هوایی اسرائیل این پهپاد را رهگیری نکرده بودند.

این حمله به مقر نظامیان اسرائیلی درگیری در این مرزها را تشدید کرده و ارتش اسرائیل از ظهر سه‌شنبه با آتش هوایی و زمینی خود نقاطی تا بیش از ۸۰ کیلومتری در خاک لبنان را هدف قرار داده است.

زخمی شدن این شمار از نظامیان درخواست‌ها در اسرائیل برای آغاز حمله وسیع ارتش اسرائیل به حزب‌الله را تشدید کرده و بسیاری از ژنرال‌های پیشین ارتش اسرائیل خواستند کشورشان به جای حمله به ایران در پاسخ به حمله نظامی شنبه شب جمهوری اسلامی به اسرائیل، حزب‌الله را که مهم‌ترین بازوی نیابتی ایران است، هدف حملات جدی‌تر قرار داده و علیه آن اعلان جنگ کند.
در پی حمله نظامی جمهوری اسلامی ایران با صدها فروند موشک و پهپاد به سوی اسرائیل، رهبران اتحادیه اروپا از برقراری تحریم‌های جدید علیه ایران حمایت و اسرائیل از این تصمیم استقبال کرد.

سران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در نشست خود در روز چهارشنبه ۲۹ فروردین در مقر اتحادیه در بروکسل تأکید کردند که دور تازه تحریم‌ها علیه ایران با هدف منزوی کردن جمهوری اسلامی ایران، یک ضرورت است.

الکساندر دی کرو، نخست‌وزیر بلژیک در این نشست از برقراری تحریم علیه سپاه پاسداران که مجری حمله نظامی شنبه شب جمهوری اسلامی به اسرائیل بود، حمایت کرد اما اولاف شولتس، صدراعظم آلمان گفت چنین رویکردی مستلزم بررسی‌های قانونی بیشتر است.

با این حال، شارل میشل، رئیس اجلاس سران گفت انجام هر کاری برای منزوی کردن ایران «بسیار مهم» است. او افزود که تحریم‌های تازه عمدتاً شرکت‌های سازنده پهپاد و موشک ایران را هدف قرار خواهد داد.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در نشست بروکسل گفت باید تحریم‌ها علیه ایران گسترش یابد و ما حامی تحریم‌هایی هستیم که همه کسانی را هدف قرار دهد که در ساخت پهپادها و موشک‌هایی دخیل هستند که در حمله شنبه شب ایران به اسرائیل به کار رفت.

ایتالیا که در حال حاضر ریاست دوره‌ای گروه هفت کشور صنعتی را نیز در دست دارد، در نشست بروکسل بر ضرورت تحریم عوامل تأمین کننده قطعات و تسلیحات مرتبط با حمله اخیر ایران به اسرائیل و تمامی عوامل پشت پرده حمایت از حوثی‌هایی که به کشتی‌ها در دریای سرخ حمله می‌کنند، تأکید کرد.

آنتونیو تاجانی، وزیر خارجه ایتالیا گفت برقراری تحریم علیه ایران یک اجماع است و عوامل مرتبط با حمله پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل و کسانی که به کشتی‌ها در آب‌های منطقه حمله می‌کنند، هدف قرار می‌گیرند.

به دنبال تصمیم کلی سران اتحادیه اروپا در خصوص برقراری دور تازه تحریم‌ها علیه ایران، قرار است جزییات آن روز دوشنبه در نشست وزیران خارجه این کشورها تعیین شود.

به نوشته رویترز، هدف از این تصمیم تشدید فشار بر جمهوری اسلامی ایران است تا هر گونه اقدام نظامی جدید علیه اسرائیل را متوقف و محدود کند.

همچنین آلمان، فرانسه و شمار دیگری از اعضای اتحادیه اروپا در حال کار به روی طرحی هستند که دست ایران را در تأمین پهپادهای تهاجمی به روسیه و تأمین موشک و سایر تسلیحات به نیروهای نیابتی‌اش در خاورمیانه ببندد.

برقراری تحریم‌های بیشتر علیه ایران در نشست گروه هفت نیز که در جزیره کاپری ایتالیا در جریان است، بررسی می‌شود.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا در بیانیه‌ای در آستانه نشست وزیران خارجه گروه هفت «هشدار» داد که اتخاذ «تصمیمات غیرسازنده» در قبال ایران و «همراهی غیرمسئولانه کشورهای غربی با اقدامات اسرائیل، موجب تشویق اسرائیل در استمرار شرارت و ماجراجویی، و به تبع آن، افزایش تنش در منطقه و جهان، خواهد شد».

از سوی دیگر، به گزارش روزنامه اسرائیلی معاریو، ییسرائل کاتس، وزیر خارجه این کشور با استقبال از تصمیمات کلی اتحادیه اروپا در «روند مثبت تصویب تحریم‌ها علیه ایران»، گفت ساز و کاری که سپاه پاسداران را نیز یک گروه تروریستی بداند، در اتحادیه اروپا بررسی خواهد شد.

به گفته آقای کاتس، پذیرش این اصول «دستاوردی بی‌سابقه» در راستای اهدافی است که اسرائیل از مدت‌ها قبل برای آن تلاش کرده بود.

بعد از گروه طالبان و دولت مالزی، گروه افراطی حماس نیز در بیانیه‌ای، حمله موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی به اسرائیل را «مشروع» دانست. این در حالی است که این حمله با محکومیت‌های گسترده بین‌المللی مواجه شده است.

در بیانیه این گروه که از سوی آمریکا و اروپا به عنوان یک گروه تروریستی معرفی شده و در حال حاضر در درگیری شدید با اسرائیل به سر می‌برد، آمده که اسرائیل «مستحق» چنین اقدامی از سوی ایران بود.

حماس نوشته که حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل در واکنش به حمله منتسب به این کشور به ساختمانی در جنب کنسولگری ایران در دمشق که منجر به کشته‌شدن چند نیروی سپاه از جمله یک فرمانده بلندپایه شد، نشان داد «دورانی که این رژیم بدون مجازات می‌توانست دست به هر اقدامی بزند، به پایان رسیده است.»

جمهوری اسلامی نیمه‌شب ۲۶ فروردین ۱۷۰ پهپاد، ۳۰ موشک کروز و ۱۲۰ موشک بالستیک را به تلافی آنچه که دست داشتن اسرائیل در کشته‌شدن هفت فرمانده نظامی جمهوری اسلامی خواند، به خاک این کشور شلیک کرد.

اسرائیل می‌گوید ۹۹ درصد این پرتابه‌ها توسط سامانه دفاعی گنبد آهنین و همچنین مشارکت آمریکا، بریتانیا، فرانسه و اردن رهگیری و منهدم شدند.

وزرای خارجه گروه «جی ۷»، هفت کشور صنعتی جهان، اتحادیه اروپا و آمریکا اعلام کرده‌اند که به‌دلیل این حمله، به زودی تحریم‌های تازه‌ای را علیه ایران تصویب و اعمال خواهند کرد.

شرکت‌های هوایی ایر کانادا و یونایتد ایرلاینز پروازهای خود به و از اسرائیل را تا دوره زمانی نسبتاً قابل توجهی لغو کردند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، درگیر شدن اسرائیل با حملات نظامی ناشی از جمهوری اسلامی و احتمال واکنش اسرائیل به ایران، این دو شرکت بزرگ هوایی غربی را که هزاران اسرائیلی را روزانه به غرب می‌رساندند، از برقراری پرواز به سوی اسرائیل بازداشته است.

ایرکانادا از آغاز حمله گروه افراطی حماس به خاک اسرائیل که به جنگ منجر شد، پرواز به اسرائیل و از مبدأ این کشور را متوقف کرد و از چند روز پیش پرواز در مسیر تل‌آویو- تورونتو را از سرگرفته بود.

ایرکانادا برای رساندن اسرائیلی‌ها به آمریکای شمالی غیر از کانادا نیز اهمیت زیادی دارد زیرا پروازهایی در مسیر شماری از شهرهای آمریکایی هم ارائه می‌دهد.

ایرکانادا در حالی که ده‌ها هزار اسرائیلی برای ماه‌های آتی نیز از این شرکت بلیت خریداری کرده بودند، روز ۲۹ فروردین با تعلیق فوری پروازها اعلام کرد ارائه خدمات پروازی به اسرائیل دستکم تا ماه ژوئن (خرداد) را متوقف می‌کند.

خطوط هوایی یونایتد ایرلاینز نیز که قرار بود از بعد از جنگ غزه، دوباره از اول اردیبهشت پروازهایش به اسرائیل را تجدید کند، اعلام کرده که پروازی در آینده نزدیک نخواهد داشت.

در حال حاضر تنها شرکت اسرائیلی العال و شرکت آمریکایی دلتا ایرلاینز در مسیر اسرائیل به سوی آمریکا و کانادا پرواز دارند اما بهای چند برابری بلیت‌های العال در این مسیرها، موجب شکایت مردم از این شرکت به دادگاه اسرائیل شده است.

به گزارش شبکه کان اسرائیل و هاآرتص، تصمیم ایرکانادا و یونایتدایرلاینز، در پی تصمیم مشابه شرکت بریتانیایی ایزی جت، ممکن است بر سایر شرکت‌های هوایی باقیمانده که هنوز در مسیر اسرائیل پرواز می‌کنند، اثر گذاشته و آن‌ها را نیز به تصمیم مشابه در لغو پروازها به اسرائیل بکشاند.

در شبی که جمهوری اسلامی ایران با صدها فروند موشک و پهپاد به اسرائیل حمله کرد، غیر از آسمان اسرائیل، حریم هوایی عراق، اردن و چند کشور دیگر منطقه از بیم احتمال ساقط شدن هواپیماهای مسافربری بسته شده بود. این نخستین بار بود که چنین شرایط امنیتی، آسمان بخش وسیعی از منطقه را از پروازهای مسافربری خالی کرد.

۴۸ کشور عضو سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای به ابتکار آمریکا حمله موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران به اسرائیل را محکوم کرده و نوشتند این حمله می‌توانست تلفات و خسارات قابل توجهی وارد کند.

این بیانیه همچنین این موضوع را محکوم کرده که تسلیحات پرتاب شده به سوی اسرائیل حریم هوایی چند کشور منطقه را نقض کرده و «جان مردم بی‌گناه این کشورها را نیز به خطر انداخته است».

به نوشته تایمز اسرائیلی در بامداد پنجشنبه ۳۰ فروردین، این بیانیه یادآور شده که پرتابه‌های جمهوری اسلامی ایران از حریم هوایی نزدیک به اماکن مقدس در اورشلیم نیز عبور کرد.

فیلم‌هایی در بامداد یکشنبه در ساعات حمله نظامی جمهوری اسلامی ایران به اسرائیل نشان می‌داد که پرتابه‌هایی بر فراز مسجدالاقصی و قبه‌الصخره، که حریم شریف مسلمانان در شرق اورشلیم در نزدیکی دیوار ندبه و کلیسای قبر عیسای مسیح است، در پرواز هستند.

ارتش اسرائیل بعدا تأیید کرد که ۴ فروند از موشک‌های بالیستیک شلیک شده ایران از سامانه‌های دفاع هوایی «آرو» که ویژه مقابله با موشک‌های دورپرواز است، عبور کرده و در نزدیکی دریای نمک (بحرالمیت) فرود آمده است.

تصاویری که سخنگوی ارتش اسرائیل روز ۲۹ فروردین به خبرنگاران در بحرالمیت نشان داد، بدنه یک فروند موشک را که کلاهک انفجاری آن جدا شده بود، نشان داد.

کارشناسان نظامی گفتند موشک فرودآمده در دریای نمک از نوع «عماد» بود که در صورت اصابت به یک نقطه مسکونی در اسرائیل می‌توانست تلفات و خسارات سنگینی برجای بگذارد. موشک‌های دیگر ایران که از لایه‌های متعدد دفاع هوایی اسرائیل و متحدین عبور کرده بود، به پایگاه هوایی نواتیم در جنوب این کشور اصابت کرد.

۴۸ عضو سازمان ملل در بیانیه خود از کوشش‌ها برای جلوگیری از روند تشدید خشونت در منطقه در پی تلاش‌های هماهنگی که برای دفاع در برابر حملات ایران انجام شد، استقبال کردند.

بیانیه این کشورها همچنین با یادآوری اقدام جمهوری اسلامی ایران در روز جمعه گذشته در غلبه بر یک فروند کشتی پرتغالی که از نزدیکی آبراه هرمز عبور می‌کرد، خواهان آزاد کردن فوری خدمه و کشتی شده است. ایران آن کشتی را با ادعای اسرائیلی بودن توقیف کرد زیرا دوره‌ای یکی از مالکان آن ایال عوفر، یک بازرگان اسرائیلی بوده است.

دولت‌های امضا کننده بیانیه در سازمان ملل در محکومیت رویکرد جمهوری اسلامی ایران تأکید کردند که حمله ایران تازه‌ترین نمونه‌ از اقدامات «خطرناک و بی‌ثبات کننده» تهران و متحدین ستیزه‌جوی آن و تهدیدی برای صلح و امنیت بین‌المللی است.

وزرای دارایی و روسای بانک‌های مرکزی گروه هفت در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن حمله ایران به اسرائیل، تاکید کردند، برای مقابله با تهدیدهای جمهوری اسلامی «همکاری نزدیک» خواهند کرد.

در بیانیه مشترکی که پس از نشست روز چهارشنبه منتشر شد، مقامات مالی و بانکی گروه ۷ تصریح کردند که «در راستای تضعیف توانایی ایران در دستیابی به سلاح یا تولید و یا انتقال تسلیحات برای حمایت از فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده در منطقه، اقدامات آتی خود را با هماهنگی نزدیک انجام می‌دهند.»

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، در مطلبی که روز چهارشنبه در روزنامه وال استریت جورنال منتشر شد، تصریح کرد جمهوری اسلامی به دنبال محو کامل اسرائیل است و در صورت تشدید تنش بین اسرائیل و ایران احتمال «مداخله» ایالات متحده وجود دارد.

رئیس جمهور ایالات متحده در این مطلب نوشته است : «دولت ایران می‌خواهد اسرائیل را برای همیشه نابود کند. تنها کشور یهودی جهان را از روی نقشه محو کند.»

جو بایدن نوشت: « ایران پس از سال‌ها حمایت از حزب‌الله، حماس و دیگر گروه‌های نیابتی آنها در حملاتشان به اسرائیل، از جمله حمله وحشیانه حماس در ۷ اکتبر، اکنون حمله مستقیم خود را [به اسرائیل] آغاز کرده است.»

رئیس جمهور ایالات متحده هشدار داد: «چنانچه ایران موفق شود حملات خود را به طور قابل توجهی علیه اسرائیل تشدید کند، ایالات متحده ممکن است [به مداخله در این درگیری] کشیده شود.»

جو بایدن با اشاره به این ایکه «اسرائیل قوی ترین شریک» آمریکا در خاورمیانه است تاکید کرد: «این غیرقابل تصور است که اگر نیروهای دفاعی اسرائیل تضعیف می‌شد و ایران می‌توانست تخریب مورد نظرش را در حملات آخر هفته محقق کند و آمریکا نظاره‌گر می‌بود.»

او اضافه کرد: «ما می‌توانیم با تکمیل سامانه دفاع هوایی اسرائیل و ارائه کمک‌های نظامی در حال حاضر، احتمال وقوع چنین اتفاقی را کاهش دهیم، بنابراین دفاع اسرائیل می‌تواند همچنان کاملاً آماده باقی بماند.»

شبکه تلویزیونی کان اسرائیل روز چهارشنبه ۲۹ فروردین ماه در گزارشی اعلام کرد که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این کشور پس از گفت‌وگوی فوری تلفنی با جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، پس از حملات روز یکشنبه تهران، برنامه‌های از پیش تصویب شده برای تلافی علیه حملات تهران را به حالت تعلیق درآورد.

بر اساس این گزارش، کابینه اسرائیل پیشتر مجموعه‌ای از پاسخ‌های احتمالی را بسته به دامنه حمله تهران به تصویب کرده بود که قرار بود این حملات بلافاصله پس از حمله تهران صورت بگیرد.

یک منبع ارشد مطلع به این شبکه تلویزیونی گفت :« واکنش [‌به تهران]‌دیگر آن چیز برنامه‌ریزی شده نخواهد بود و باید گفت که دیپلماسی پیروز شده‌است.»

این منبع مطلع با این حال تاکید کرد که در قبال حملات روز یکشنبه تهران علیه اسرائیل« پاسخی وجود خواهد داشت، اما به نظر می‌رسد با آنچه که برنامه‌ریزی شده بود٬ متفاوت باشد.»

شبکه کان اسرائیل به نقل از چندین دیپلمات‌ غربی تاکید می‌کند که بنا بر برداشت این دیپلمات‌ها ، اسرائیل قطعا حملات تهران را پاسخ خواهد داد.

بنابر گزارش سایت خبری «وای نت»، اکثر رهبران و نیروهای نظامی اسرائیل ، از « حمله» اسرائیل علیه ایران حمایت می‌کنند، هرچند عده‌ای از این رهبران نیز با تلافی حملات تهران مخالف هستند .
حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران٬ شامگاه چهارشنبه ۲۹ فروردین ماه برای شرکت در نشست شورای امنیت سازمان ملل در خصوص موضوع فلسطین راهی نیویورک شد.

شورای امنیت سازمان ملل قرار است روز جمعه درباره درخواست فلسطین برای عضویت کامل در سازمان ملل رای‌گیری کند؛ اقدامی که انتظار می‌رود واشینگتن به عنوان متحد اسرائیل مانع آن شود زیرا عملاً عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل به معنای به رسمیت شناختن آن به عنوان «‌کشور»‌ خواهد بود .

ایالات متحده گفته است که تشکیل کشور مستقل فلسطین باید از طریق مذاکرات مستقیم بین طرفین و نه در سازمان ملل صورت گیرد.

در همین زمینه، یک منبع آگاه سه‌شنبه به سی‌ان‌ان گفت که ایالات متحده تردد حسین امیرعبداللهیان در سفر این هفته به نیویورک برای حضور در نشست سازمان ملل را محدود خواهد کرد.

پیش از این متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک نشست خبری به خبرنگاران گفته بود که آمریکا ممکن است در واقع محدودیت هایی را برای سفر حسین‌ امیرعبداللهیان اعمال کند

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۸ آپریل ۲۰۲۴