دستکم نوزده تجمع اعتراضی برگزار شد

پنجشنبه سیزدهم اردیبهشت ماه، جمعی از فرهنگیان شاغل و بازنشسته مقابل و در محل ادارات آموزش و پرورش در شهرهای هرسین، اسلام آباد غرب، الیگودرز، خمینی شهر، تهران، بوشهر، مریوان، قزوین، رشت، یاسوج، سقز، لنگرود، نورآباد ممسنی، بوکان و کرج، گروهی از مالباختگان پروژه “مسکن مهر” در زاهدان و شماری از کارگران شرکت کاغذسازی پارس مقابل فرمانداری شهرستان شوش با برگزاری تجمعات اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند. همچنین جمعی از کارگران شهرداری رودبار و شماری از شهروندان در تهران دست به تجمعات اعتراضی زدند.

همچنین کانال صنفی معلمان ایران از تجمع این فرهنگیان در مقابل و محل ادارات آموزش و پروش نورآباد ممسنی، کرج و لنگرود خبر داد.

بر اساس این گزارش، تجمعات فرهنگیان در شهرهای تهران و بوشهر با دخالت نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شد و پنج تن از فعالین صنفی معلمان به نام های رضا امانی فر، مهدی فراحی شاندیز، وحید موسی دهسری، داود بایسته و مهدی قادری همراه با ضرب و شتم بازداشت شدند. آقایان مهدی فراحی شاندیز، وحید موسی دهسری، داود بایسته و مهدی قادری پس از ساعاتی آزاد شدند.

قابل ذکر است که در مشهد نیز معلمان قصد برگزاری تجمع داشتند که این امر با ممانعت نیروهای امنیتی مواجه شد و آنها مانع از برگزاری تجمع فرهنگیان شدند.

“آزادی معلمان زندانی و رفع حکم اخراج، انفصال، بازنشستگی زود‌هنگام و محکومیت با پابند الکترونیکی فعالان صنفی در کشور، آموزش رایگان برای تمامی دانش‌آموزان، به ویژه ۹۳۰ هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل در کشور، حذف سهمیه کنکور و رفع تبعیضات آموزشی، ایمن‌سازی فضاهای آموزشی برای سه میلیون دانش‌آموزی که در این فضاهای پرخطر درس می‌خوانند، جلوگیری از کالایی شدن و خصوصی‌سازی آموزش بر طبق اصل ۳۰ و بند ۳ اصل ۳ قانون اساسی، رفع هرگونه تبعیض جنسیتی، زنانه مردانه کردن علم و نگاه مردسالارانه در کتب درسی، اجرای کامل همسان‌سازی بازنشستگان و اجرای مواد ۱۲۵ و ۶۵ و ۸۵ ق م خ ک (در خصوص بیمه تکمیلی) و نیز پرداخت معوقات ۶ ماهه دوم سال ۱۳۹۹ خورشیدی و برقراری رتبه‌بندی استحقاقی تمامی شاغلین و افزایش حقوق کمینه تا سطح خط فقر” از جمله مطالبات این افراد عنوان شده است.

تجمع اعتراضی مالباختگان پروژه مسکن مهر در زاهدان
به گزارش حال وش، امروز پنجشنبه سیزدهم اردیبهشت ماه، گروهی از مالباختگان پروژه “مسکن مهر” در محل اجرای این پروژه در مهرشهر زاهدان دست به تجمع اعتراضی زدند.

در این گزارش آمده است: “سال ۱۳۹۲ مسکن خیرین زاهدان ۴۰ نفر از اعضا را ثبت نام کرد و هر کدام از متقاضیان مبلغ ۲۰ الی ۳۰ میلیون تومان پرداخت کردند. این پروژه فقط تا دو سقف پیش رفته است و تاکنون هیچ وامی برای اعضا در نظر نگرفتند. آنها حدود ۱۲ سال در انتظار هستند و هیچگونه پاسخی از قوه قضاییه و ارگانهای دولتی دریافت نکرده اند.”

تجمع اعتراضی کارگران شرکت کاغذسازی پارس در شوش
به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، امروز پنجشنبه سیزدهم اردیبهشت ماه، کارگران شرکت کاغذسازی پارس برای پانزدهمین روز متوالی مقابل فرمانداری شهرستان شوش دست به تجمع زدند.

این کارگران خواستار عقد قرارداد مستقیم با حذف واسطه‌ها، راه‌اندازی تمام خطوط تولیدی، و تامین امنیت شغلی پس از پایان اعتراضات هستند.

تجمع اعتراضی شهروندان در تهران
به گزارش هم میهن، جمعی از شهروندان در محل پارک لاله تهران دست به تجمع اعتراضی زدند.

این تجمع در اعتراض به حصارکشی بیش از ۳ هزار مترمربع از فضای سبز بوستان لاله، برای ساخت فرهنگسرا صورت گرفته است.

تجمع کارگران شهرداری رودبار
به گزارش ایلنا، طی روزهای اخیر، جمعی از کارگران شهرداری رودبار دست به تجمع اعتراضی زدند.

در این گزارش به نقل از یک منبع کارگری آمده است: خواسته اصلی کارگران شهرداری رودبار، پرداخت ۴ ماه حقوق سال ۱۴۰۰، اضافه کاری و ارائه لباس و کفش مناسب و سایر مزایای شغلی است.

یکی از کارگران گفت: از حداقل‌های مزدی برخورداریم حال آنکه همان حداقل حقوق هم از بهمن ماه سال گذشته بدون محاسبه اضافه کاری پرداخت می‌شود.

او گفت: دلیل شکل گیری اعتراض کارگران، حضور بازرسان استانداری در محل شهرداری بود تا از این طریق مشکلاتمان را به گوش مسئولان بالا دستی برسانیم اما متاسفانه استمرار و طولانی شدن پیگیری‌های صنفی کارگران باعث تهدید کارگران شد در عین حال بازرسان استانداری هم به خواسته‌های کارگران اهمیت ندادند.

این کارگر با بیان اینکه از بدو شروع به کار هر ماه مطالبات مزدی و بیمه‌ای ما با تاخیر پرداخت شده است، در ارتباط با مطالبات خود و همکارانش گفت: در سال ۱۴۰۰ شرایط مالی شهرداری به گونه‌ای بود که پیمانکار امکان وصول صورت وضعیت‌های مالی خود را از شهرداری نداشت به همین دلیل در طول ۱۲ ماه از سال ۱۴۰۰ هر ماه مبالغ کمی را به عنوان علی‌الحساب از کارفرما دریافت کرده‌ایم که مجموع مطالبات در این سال به حدود ۴ ماه می‌رسد. در عین حال چندین ماه حق بیمه سالهای ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ کارگران به حساب تامین اجتماعی واریز نشده است. به همین دلیل شماری از کارگران برای وصول این طلب قدیمی از پیمانکار وقت شکایت کرده‌اند اما پیمانکار حاضر به پرداخت طلب کارگران نیست.

برگرفته ای از سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)، ۳ می ۲۰۲۴