عفو بین‌ الملل: سه‌ چهارم اعدام‌های جهان در ایران اجرا می شود

تازه ترین گزارش سازمان «عفو بین الملل» از شمار اعدام های جهان نشان می دهد نزدیک به ۷۵ درصد از اعدام های اجرا شده در جهان در سال میلادی ۲۰۲۳ در ایران اجرا شده است.

بر اساس این گزارش تعداد اعدام‌های ثبت‌ شده در ایران در سال ۲۰۲۳، ۸۵۳ مورد بوده که نسبت به سال ۲۰۲۲ نزدیک به ۵۰ درصد افزایش داشته و ایران بعد از چین در صدر جدول کشورهایی است که مجازات اعدام را اجرا می‌ کند.

سازمان «عفو بین الملل» تاکید کرده است که جمهوری اسلامی در ایران بعد از جنبش «زن، زندگی، آزادی» در شهریورماه سال ۱۴۰۱، از مجازات اعدام برای القای وحشت در میان مردم و تشدید کنترل خود بر قدرت بیشترین استفاده را کرده است.

این گزارش مشخصا اشاره کرده است که بالا رفتن تعداد اعدام‌های ثبت‌ شده در جهان عمدتا به دلیل افزایش قابل توجه اجرای حکم اعدام در ایران بوده است.

بر اساس این گزارش در سال گذشته میلادی در مجموع ۱۱۵۳ مورد اجرای حکم اعدام در سراسر جهان ثبت شده است که بیشترین تعداد از سال ۲۰۱۵ تاکنون بوده است.

ثبت ۴۲ درصد از اعدام‌های مواد مخدر جهان در ایران

این گزارش اشاره می کند که در سال ۲۰۲۳ شمار اعدام‌های مربوط به جرایم مرتبط با مواد مخدر در ایران، با افزایش حدود ۹۰ درصدی نسبت به سال قبل از آن، از ۲۵۵ به ۴۸۱ مورد رسیده است و از کل اعدام‌های ثبت‌ شده در جهان، ۴۲ درصد مربوط به اعدام‌های مرتبط با مواد مخدر در ایران است.

«اگنس کالامار»، دبیر کل «عفو بین‌ الملل» می‌ گوید: «افزایش چشمگیر شمار اعدام‌های ثبت‌ شده در جهان عمدتا به ایران برمی‌گردد. مقام‌های ایرانی نشان دادند که به حیات انسانی کاملا بی‌ اعتنا هستند، و اعدام‌های مربوط به جرایم مواد مخدر را افزایش دادند که این مسئله بار دیگر تاثیر تبعیض‌ آمیز مجازات اعدام بر جوامع حاشیه‌ ای و فقیر ایران را برجسته می‌ کند.»

آمار «عفو بین‌ الملل» نشان می‌دهد که در سال گذشته میلادی تعداد اعدام‌های مربوط به مواد مخدر در ایران نسبت به سال ۲۰۲۱ بیش از ۳/۵ برابر شده است. این سازمان می‌گوید: «این افزایش بازتابی از تغییر سیاست‌های ضد مواد مخدر ایران، از سال ۲۰۲۱، یعنی زمانی است که «ابراهیم رئیسی» به عنوان رئیس جمهور و «غلامحسین اژه‌ ای» به عنوان رئیس قوه قضائیه منصوب شدند.»

به گفته این سازمان در سال ۲۰۲۳ دست کم هفت نفر در ارتباط با اعتراضات سراسری در ایران اعدام شد‌ه‌ا ند که شش مورد از آنها به اعتراض‌های «زن، زندگی، آزادی» مربوط بوده و یک نفر دیگر در ارتباط با اعتراضات سراسری آبان سال ۱۳۹۸ اعدام شده است.

بر اساس گزارش جدید «عفو بین‌ الملل» در سال گذشته میلادی دست کم ۵۲۰ نفر (۶۱ درصد اعدام‌های ثبت‌شده) بر اساس احکام دادگاه‌های انقلاب و حداقل ۳۱۷ نفر (۳۷٪) بر اساس احکام دادگاه‌های کیفری اعدام شده‌اند. در ۱۶ مورد هم مشخص نبوده که احکام اعدام در چه دادگاه‌هایی صادر شده است.

تاثیر اعدام ها بر اقلیت‌ بلوچ

«عفو بین‌ الملل» با اشاره به تاثیر اعدام ها بر اقلیت بلوچ در ایران گزارش کرده است که دست کم ۱۷۲ نفر (۱۶۶ مرد و شش زن) از اقلیت بلوچ در سال گذشته میلادی در ایران اعدام شده‌ اند که ۲۰ درصد از کل اعدام‌های ثبت‌ شده ایران است. این در حالی است که بلوچ‌ ها تنها پنج درصد از جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند.

سازمان های حقوق بشری در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲ گزارش دادند که تنها در عرض پنج روز ۲۰ بلوچ که به قاچاق مواد مخدر و قتل متهم بودند، در زندان‌های ایران اعدام شده‌ اند.

برگرفته از سایت ایران وایر، ۲۹ می ۲۰۲۴