۵۵۰ نماینده پارلمان بریتانیا خواستار تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران شدند

دیوید مدوکس
این اقدام نمایندگان مجلس عوام و اعضای مجلس اعیان در کمیته بریتانیایی آزادی ایران (British Committee for Iran Freedom) همواره با مقاومت وزارت امور خارجه بریتانیا مواجه شده، با وجود اینکه آمریکا در این مسئله پیشقدم بوده است.

چنین به نظر می‌رسد که دیوید لمی، وزیر امور خارجه در سایه، اشاره کرده است که اگر او پس از ۴ ژوییه، مسئولیت وزارت امور خارجه را بر عهده بگیرد، ممکن است تغییری در سیاست‌ها اعمال شود.

یک منبع نزدیک به لمی گفت: «موضع دیرینه ما این است که از تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران حمایت می‌کنیم، خواه از طریق فرایند موجود باشد، خواه از طریق ایجاد فرایندی جدید برای تروریستی اعلام کردن عوامل دولتی متخاصم.»

این اقدام نمایندگان پارلمان بریتانیا در حالی صورت می‌گیرد که همان روز، کاترین پرز‌ـ‌شکدم، مدیر اجرایی اندیشکده بریتانیایی مجمع روابط خارجی (Forum for Foreign Relations) و کارشناس برجسته امور خاورمیانه، در جلسه‌ای در کنست [پارلمان اسرائیل] هشدار داد که تروریسم تحت حمایت ایران در حال آمدن به غرب است.

او گفت: «من در جمهوری اسلامی ایران بوده‌ام، من در راهروهای قدرت قدم زده‌ام. من با آیت‌الله خامنه‌ای و پرزیدنت رئیسی که اکنون درگذشته است، دیدار کرده‌ام. می‌دانم که آن‌ها چه می‌کنند.»

«می‌خواهم به پایتخت‌های غربی هشدار بدهم که اگر اکنون از اسرائیل پشتیبانی نکنند و آنچه در ۷ اکتبر رخ داد را درک نکنند، پس این اتفاق خواهد افتاد‌ــ این یک احتمال نیست‌ــ در پایتخت‌های سراسر جهان غرب اتفاق خواهد افتاد.»

فشارها به‌دلیل ارتباط سپاه پاسداران با حماس و حمله تروریستی ۷ اکتبر به اسرائیل که بانی آغاز جنگ کنونی در غزه شد، افزایش یافته است.

و مرگ ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران‌ــ معروف به قصاب تهران‌ــ که پیش‌تر در ماه جاری در اثر سقوط هلیکوپتر رخ داد، به‌ چشم فرصتی برای تغییر عمده در سیاست دیده می‌شود.

علاوه بر این، سپاه پاسداران که ارتش شخصی آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، محسوب می‌شود با حملاتی در بریتانیا و اروپا از جمله تلاش برای ترور نماینده اسپانیایی سابق پارلمان اروپا و همچنین نایب‌ رئیس سابق پارلمان اروپا، مرتبط بوده است.

تروریستی اعلام کردن این گروه مانع دسترسی آسان آن‌ها به منابع مالی بین‌المللی خواهد شد و از فعالیت بسیاری از بازوهای دولت ایران در خارج از کشور جلوگیری خواهد کرد.

در راس این طرح باب بلکمن، نماینده حزب محافظه‌کار و حامی دیرینه شورای ملی مقاومت ایران [سازمان مجاهدین خلق] قرار دارد، که با شورای ملی مقاومت ایران و گروه جامع کمیته بریتانیایی آزادی ایران همکاری کرده است.

اعضای برجسته این گروه از نمایندگان پارلمان عبارت‌اند از نمایندگان حزب محافظه‌کار سر ایان دانکن اسمیت، توبیاس الوود، ویکی فورد، لیام فاکس، سر جان هیز، کرولاین نوکس، و دزموند سوین، و همچنین جان مک‌دانل، رئیس خزانه‌داری در سایه سابق حزب کارگر.

در میان اعضای مجلس اعیان، لرد بلینگام از حزب محافظه‌کار؛ لرد بوتنگ از حزب کارگر؛ لرد کری، اسقف اعظم سابق کانتربری؛ لرد کوکر از حزب کارگر؛ لرد دانات، ژنرال بازنشسته؛ لرد گلداسمیت، دادستان کل سابق؛ بارونس کندی کی‌سی؛ لرد کیناک، رهبر سابق حزب کارگر؛ لرد پنیک کی‌سی؛ لرد پرسکات، معاون سابق نخست‌وزیر؛ و لرد ویتی از حزب کارگر قرار دارند.

اعضای پارلمان در بیانیه‌شان همچنین از دولت خواسته‌اند که شورای ملی مقاومت ایران را به رسمیت بشناسد و از آن حمایت کند.

بلکمن گفت: «ما ۴۰ سال است که سیاست فعلی مماشات را امتحان کرده‌ایم، و فقط به شکست پس از شکست منجر شده است، و صرفا رژیم را در تشدید رفتار شرورانه‌اش جسورتر کرده است.

«سیاست جدید، آن‌طور که بیش از ۵۳۳ نماینده پارلمان و اعضای مجلس اعیان پیشنهاد کرده‌اند، بر حمایت از مردم ایران و مقاومت سازمان‌یافته‌شان متمرکز است تا تغییر از درون ایران و به‌دست مردم ایران ایجاد شود.

«این سیاست باید با پاسخگوسازی رژیم همراه باشد، از جمله با معرفی سپاه پاسداران به‌عنوان نهادی تروریستی، اقدامی که مدت‌ها به تاخیر افتاده است. این اقدام پیامی روشن برای آیت‌الله‌ها خواهد فرستاد که دوره کار به روال معمول تمام شده است و به ایرانیان شجاع این پیام را خواهد داد که غرب آمده است کنار آن‌ها بایستد.

«این اقدام تاثیر بزرگی بر برنامه‌های رژیم برای دور زدن تحریم‌ها و تامین مالی نیروهای سرکوبگرش در داخل و گروه‌های نیابتی‌اش در سراسر منطقه خواهد داشت.»

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲۹ می ۲۰۲۴