طالبان ۳۰ میلیون دلار نفت خام فروخت

مختار وفایی
وزارت معادن و نفت طالبان اعلام کرد، از معدن نفت قشقری در استان سرپل در شمال افغانستان که بخشی از حوزه نفتی آمو دریا است، بیش از ۶۰ هزار تن نفت خام استخراج کرده و آن‌ را به ارزش ۳۰ میلیون دلار به یک شرکت داخلی فروخته ‌است.

همایون همایون، سخنگوی این وزارتخانه به طلوع نیوز گفت، برنامه فروش نفت خام استخراج شده از معدن قشقری، در مزایده با حضور چند شرکت برگزار شد و شرکت برنده با پرداخت ۳۰ میلیون دلار نفت استخراج شده را خرید. سخنگوی وزارت معادن و نفت طالبان، از شرکتی که در مزایده فروش نفت خام معدن قشقری برنده شد نام نبرد، اما پیش از این گزارش‌های منتشر شد که احمد راتب پوپل، زندانی سابق در آمریکا، همکار طالبان در دور نخست حاکمیت این گروه بر افغانستان و مالک شرکت امنیتی «گروه وطن» در دولت پیشین افغانستان، در استخراج معادن نفت حوزه شمال افغانستان دست دارد.

رویترز در سال ۲۰۱۴ گزارش داد، احمد راتب پوپل در اشتراک با شرکت ملی نفت چین، قرارداد استخراج نفت حوزه آمو دریا در شمال افغانستان را به دست آورده. حوزه نفتی آمو دریا در استان‌های سرپل و جوزجان افغانستان، از مهمترین منابع طبیعی در افغانستان است که ذخایر آن یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون بشکه نفت خام و ۱۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون فوت مکعب گاز طبیعی برآورد می‌شود. روند استخراج نفت و گاز این معادن، در سال ۲۰۱۲ و در دولت پیشین افغانستان به شرکت ملی نفت چین و شرکت متعلق به احمد راتب پوپل که پسر عموی حامد کرزی، رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان است واگذار شد، اما به دلایل مختلف از جمله ناامنی عملی نشد. طالبان با سلطه بر افغانستان، به سرعت سراغ معادن رفتند و برای استخراج نفت و گاز حوزه آمو دریا، قرارداد مشابهی را به مدت ۲۵ سال و به ارزش حدود ۱۰ میلیارد دلار با شرکت شرکت چینی «شرکت نفت و گاز آسیای مرکزی» امضا کردند.

شرکت چینی در حالی با طالبان قرارداد ۲۵ ساله استخراج نفت و گاز معادن حوزه آمو دریا را امضا کرد که هیچ یک از دولت‌های جهان از جمله دولت چین، این گروه را برای حاکمیت بر افغانستان را به رسمیت نشناخته‌اند. این موضوع باعث شد، مخالفان طالبان از جمله جبهه مقاومت ملی، نسبت به پیامد این اقدام هشدار دهند. جبهه مقاومت ملی گفت معادن افغانستان سرمایه ملی این کشور است و متعلق به گروه یا شخص خاصی نیست.

طالبان ضمن استخراج و فروش نفت خام از معادن نفت و گاز حوزه آمو دریا، معادن زمرد پنجشیر، معادن طلا و لاجورد بدخشان و دیگر معادن در بخش‌های مختلف افغانستان را به شرکت‌های مختلف خارجی و داخلی واگذار کرده‌است و روند استخراج و فروش آنان جریان دارد. در حالی که هیچگونه نظارتی بر روند استخراج و درآمدزایی طالبان از معادن افغانستان وجود ندارد، فارن پالیسی اوایل فروردین، به نقل از یک سند محرمانه که میان مقام‌های سازمان ملل دست به دست می‌شود گزارش داد که القاعده به معادن طلا در شمال افغانستان دسترسی دارد و حدود ۱۹۴ میلیون دلار از این طریق درآمد کسب کرده‌است.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲۹ می ۲۰۲۴